Infraestructures

L’increment del trànsit fa dels peatges oberts colls d’ampolla

Aquest cap de setmana s’han superat per primer cop les xifres de circulació prepandèmia

El fet que moltes barreres estiguin abaixades no és l’única causa de les retencions

El pri­mer cap de set­mana sense peat­ges als prin­ci­pals eixos via­ris cata­lans es va sal­dar amb reten­ci­ons qui­lomètri­ques a dife­rents punts de la xarxa, sobre­tot diu­menge a la tarda. Els fac­tors que van pro­vo­car les reten­ci­ons són diver­sos, si bé és cert que les cues més nota­bles es van regis­trar als acces­sos als peat­ges, on només una part de les bar­re­res esta­ven aixe­ca­des i on s’acce­deix reduint la velo­ci­tat fins a 30 km/h, fet que pro­voca un efecte de coll d’ampo­lla.

Durant tot diu­menge, el trànsit regis­trat va ser un 5% supe­rior al dia equi­va­lent del 2019, men­tre que en les hores de tarda, quan es va con­cen­trar l’ope­ració tor­nada, l’incre­ment va ser del 7%, tal com explica Òscar Llatje, coor­di­na­dor de Mobi­li­tat i Segu­re­tat Viària del Ser­vei Català de Trànsit (SCT), que remarca que es tracta del pri­mer cap de set­mana en què les xifres de mobi­li­tat són supe­ri­ors a les d’abans de la pandèmia. Diu­menge van tor­nar a l’àrea de Bar­ce­lona 192.951 vehi­cles a par­tir de les 12 del mig­dia, quan el 2019 havien estat 180.919, i en aquell moment ja es van regis­trar reten­ci­ons impor­tants.

Llatje asse­gura que les reten­ci­ons no van ser cau­sa­des per un únic fac­tor, si bé és cert que en algu­nes car­re­te­res es va obser­var una dis­mi­nució del trànsit, que es va trans­va­sar cap a les auto­pis­tes sense peatge, un feno­men que encara no s’havia notat des de l’aixe­ca­ment de peat­ges, dime­cres pas­sat. A la tor­nada de vehi­cles del cap de set­mana s’hi va sumar el roma­nent que que­dava per tor­nar de vacan­ces i també els que havien sor­tit a pas­sar el dia a fora i alguns que, pro­ba­ble­ment, van voler apro­fi­tar el pri­mer dia fes­tiu asso­le­llat i sense peat­ges per apro­par-se a pobla­ci­ons del lito­ral.

Acci­dents i ava­ries

Per com­pli­car encara més les coses, a l’AP-7 sud hi van coin­ci­dir diver­sos acci­dents de poca con­si­de­ració que van incre­men­tar les reten­ci­ons, i dos de més greus, que van pro­vo­car el tall d’un car­ril durant una hora i 23 quilòmetres de cua entre Vila­franca del Penedès i el Ven­drell. Res­pecte del mateix diu­menge del 2019, hi va haver un 93% més de reten­ci­ons produïdes per acci­dents lleus. També va créixer el nom­bre d’ava­ries de vehi­cles, “pot­ser per falta de man­te­ni­ment durant la pandèmia”, apunta el coor­di­na­dor de Mobi­li­tat i Segu­re­tat Viària del SCT. Aquest fet va pro­vo­car un 60% més de reten­ci­ons, i hi va haver també mol­tes més reti­ra­des de vehi­cles rela­ci­o­na­des amb ava­ries. “S’han bar­re­jat molts fac­tors que fan difícil poder asse­gu­rar que hi ha hagut un trans­va­sa­ment de vehi­cles cap a vies que han dei­xat de ser de peatge”, manté Llatje.

A l’AP-7 nord hi va haver 37 quilòmetres de reten­ci­ons, sobre­tot al peatge de la Roca del Vallès. Obrir totes les bar­re­res no hau­ria estat la solució, segons el res­pon­sa­ble del SCT, que asse­gura que l’efecte acordió agreu­jat per la den­si­tat de cir­cu­lació s’hau­ria pro­vo­cat just després de pas­sar les bar­re­res de peatge, quan els vehi­cles s’han de tor­nar a incor­po­rar a tres car­rils de cir­cu­lació. La reti­rada de les àrees de peat­ges per­metrà un trànsit més fluid a les auto­pis­tes cata­la­nes perquè no caldrà mino­rar la marxa, però en cap cas voldrà dir que des­a­pa­rei­xen les reten­ci­ons si el volum de trànsit és supe­rior al que poden absor­bir les vies. “Bar­ce­lona con­ti­nuarà sent un coll d’ampo­lla”, vati­cina Llatje.

LA XIFRA

192.951
vehicles
van retornar a l’àrea de Barcelona diumenge a partir de les 12 del migdia, quan el 2019 havien estat 180.919.

Reclamen que s’obrin més cabines de peatge a l’AP-7

El govern va mantenir ahir una reunió amb representants d’Abertis i del Ministeri de Foment per posar sobre la taula diverses mesures per evitar que es repeteixin les retencions de diumenge a la tarda a l’AP-7, entre les quals destaca la petició que hi hagi més cabines de peatge obertes. Proposen també potenciar la informació a l’usuari sobre la situació viària actualitzada i aportar rutes alternatives a les vies amb retencions. Demanen estudiar la possibilitat de restituir la instal·lació de carrils addicionals en moments puntuals als trams nord i sud de l’AP-7 i de la C-32, cosa que aquest diumenge no es va fer, i valorar l’adequació del calendari de restriccions de vehicles pesants a la situació actual i en determinades vies. A més, s’ha instat les empreses concessionàries a accelerar les tasques de desmantellament de les infraestructures dels peatges per donar continuïtat a la capacitat de tres carrils de l’autopista.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.