Eines

El llibre digital, assetjat per la pirateria

El llibre digital creix en lectura i en vendes per la pandèmia, però roman l’amenaça de la pirateria

El lector digital llegeix més llibres que el lector en paper

Se n’ha par­lat a bas­ta­ment de l’auge del lli­bre digi­tal durant la pandèmia, arran del con­fi­na­ment forçat, però el cert és que si bé –segons infor­mes com el de Libranda, la prin­ci­pal dis­tribuïdora de lli­bres electrònics–, a tot l’Estat el negoci del lli­bre digi­tal va créixer un 37% el 2020 arran de les con­di­ci­ons espe­ci­als que la pandèmia impo­sava als lec­tors, la quota de ven­des del lli­bre digi­tal es troba en un 7,5%, amb un crei­xe­ment de dos punts sobre el 5% que s’havia con­so­li­dat durant els dar­rers anys. Val a dir, però, que en cas de les grans nove­tats edi­to­ri­als, aquest per­cen­tatge es pot ele­var fins al 15, 25 o 40%.

Com asse­nyala Patrici Tixis, pre­si­dent del Gremi d’Edi­tors de Cata­lu­nya, aquesta pro­gressió soferta en les ven­des del lli­bre electrònic, del 35%, “és un crei­xe­ment real­ment fort, però es con­ti­nua par­tint d’una base que és petita, i les enques­tes seguei­xen dient que el lli­bre en paper és el pre­fe­rit pels lec­tors, en un 85%”.

El que sap més greu al sec­tor és que aquest per­cen­tatge, sense l’efecte pira­te­ria, crei­xe­ria de forma nota­ble. De fet, segons dades del gremi, real­ment estaríem par­lant d’un 20% de lec­tors en suport digi­tal, dels quals només un 7% paga pel lli­bre. I si par­lem dels efec­tes de la pandèmia sobre els hàbits de lec­tura, que va dur el 38% dels lec­tors freqüents a la lec­tura digi­tal, no podem pas­sar per alt que va con­tri­buir a espe­ro­nar la pira­te­ria. Com ha cons­ta­tat el pre­si­dent del gremi, “la pira­te­ria no només es vehi­cula a través de llocs webs específics, sinó que també hem vist que en pla­ta­for­mes de mis­sat­ge­ria molts grups s’inter­can­vien arxius pira­tes”. Hom creu que es deixa de con­su­mir un 10% del volum total del negoci edi­to­rial, que a l’Estat espa­nyol és d’uns 2.400 mili­ons d’euros.

sos­tres.

Fins on pot arri­bar el lli­bre digi­tal, després de l’empenta sob­tada que ha rebut la pandèmia? Les dades de fac­tu­ració a l’entorn de la UE són prou escla­ri­do­res, amb un 90% del negoci edi­to­rial supor­tat en el paper, men­tre que als EUA l’e-book ha tin­gut molt més recor­re­gut, fins a arri­bar al 25%. Com observa Patrici Tixis: “Als EUA, el lli­bre digi­tal ha arri­bat a un punt de madu­ració, amb aquest 25% de quota, i ara sem­bla que s’ha estan­cat.”

El 95% de les nove­tats edi­to­ri­als es digi­ta­lit­zen, amb el benentès que, com diu Tixis, “els edi­tors el que bus­quen és que el lec­tor pugui lle­gir el lli­bre que vul­gui, en el moment que vul­gui i en el suport que triï: paper, lli­bre electrònic, stre­a­ming o lli­bre digi­tal”. Com afe­geix, “el lec­tor pot acu­dir a la lec­tura en digi­tal quan viatja o en el cas de lli­bres tècnics: científics o jurídics”. I reco­neix: “No tin­drem un lec­tor 100% físic o 100% digi­tal.”

El sec­tor edi­to­rial, de la banda digi­tal, muta cons­tant­ment, i l’any pas­sat també vam poder cons­ta­tar com seguia en una dinàmica de pro­gressió, lenta però cons­tant, la venda de lli­bres electrònics a través de pla­ta­for­mes de subs­cripció, que ja repre­sen­ten un 19% del total del lli­bre digi­tal, amb un crei­xe­ment d’un 145% dels ingres­sos que han gene­rat a les edi­to­ri­als que els ser­vei­xen els títols, segons dades de l’Informe Bookwire. Pla­ta­for­mes de subs­cripció com ara Scribd, Nubico, Story­tel, Audi­ble o Podimo de mica en mica amplien el perímetre del seu mer­cat.

Segons aquest mateix informe, encara han cres­cut més els ingres­sos que han per­ce­but les edi­to­ri­als a través del model de ven­des de llicència d’e-books a bibli­o­te­ques, fins a un 359%. Les ven­des de lli­bres electrònics a bibli­o­te­ques van supo­sar el 2020 un 6% del total del negoci digi­tal, el doble que els dos últims anys.

I quin és el per­fil del lec­tor digi­tal? Segons l’estudi Baròmetre dels hàbits de lec­tura i com­pra de lli­bres, de la Fede­ració de Gre­mis d’Edi­tors d’Espa­nya, els usu­a­ris que lle­gei­xen en pan­ta­lla (12,8 lli­bres a l’any de mit­jana) lle­gei­xen més lli­bres que els que només ho fan en paper (9,7 lli­bres a l’any). El 30,3% de la població més gran de catorze anys lle­geix lli­bres en for­mat digi­tal almenys un cop al tri­mes­tre, un per­cen­tatge que supera en 1,2 punts el de l’any ante­rior a la pandèmia.

Segons els edi­tors, durant els mesos de con­fi­na­ment total, el con­sum digi­tal es va qua­dri­pli­car, fins al punt que de tots els lli­bres que es van lle­gir al 2020, un 27,9% eren digi­tals.

Els edi­tors asse­gu­ren que el fac­tor preu no és deci­siu a l’hora de decan­tar-se pel paper o la pan­ta­lla. Tan­ma­teix, roman vigent la bar­rera psi­cològica de preus de venda d’e-books per sota dels 9,99 euros, amb un 85% dels lli­bres digi­tals a la venda per sota d’aquest sos­tre. Amb tot, en ser rebai­xat l’IVA digi­tal del 21 al 4%, l’abril del 2020, els edi­tors s’han apres­sat a revi­sar el PVP de la seva oferta a la baixa, prin­ci­pal­ment a la franja mit­jana, i molts dels títols amb preus de 5 a 9,99 euros han pas­sat a la franja ante­rior, de 0,01-4,99 euros, fins a créixer un 20% en el nom­bre de títols res­pecte a l’any ante­rior. Tot i així, la banda de preus que més fan ser­vir les edi­to­ri­als se situa entre 5 i 7,99 euros, un 26% de l’oferta.

Digitalitzar totes les baules de la cadena

Com explica el president del gremi, “sempre hi ha hagut un esforç dels editors per associar la darrera tecnologia disponible al llibre, i això no només té a veure amb el llibre digital, sinó amb nous processos per imprimir, distribuir o vendre”. Efectivament, “amb la covid, la venda electrònica de llibres físics va créixer exponencialment”. D’altra banda, amb la impressió digital, “reimprimir un títol antic ja no surt tan car com antany, amb la qual cosa ara es pot remenar el fons editorial molt millor”.Així mateix, en els darrers temps, la digitalització del procés industrial ha estimulat notablement la impressió sota demanda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.