Salut

Tercera dosi a les residències a partir de la setmana vinent

Salut Pública també aprova la vacunació de reforç als malalts de càncer

Un grup d’experts aconsella vigilar el repunt de casos entre el personal sanitari per si també cal tornar a inocular-lo

La Comissió de Salut Pública va apro­var ahir que la ter­cera dosi de la vacuna con­tra la Covid també s’apli­qui als malalts de càncer i a les per­so­nes ins­ti­tu­ci­o­na­lit­za­des en residències per a la gent gran. Se segueix, per tant, la reco­ma­nació de la ponència de vacu­nes, però només par­ci­al­ment: en comp­tes de començar el 4 d’octu­bre es podrà fer de manera imme­di­ata, ja que diver­sos ter­ri­to­ris de l’Estat pres­si­o­na­ven per començar a avançar feina i mini­mit­zar els ris­cos. El Depar­ta­ment de Salut va comu­ni­car ahir que apli­carà la ter­cera dosi a par­tir de la set­mana vinent.

Les ter­ce­res dosis de Pfi­zer o Moderna també s’han ampliat a altres col·lec­tius que es con­si­de­ren espe­ci­al­ment vul­ne­ra­bles, com els paci­ents en hemodiàlisi o diàlisi peri­to­neal, paci­ents amb malal­tia onco­he­ma­tològica, amb tumors sòlids en trac­ta­ment de qui­mi­o­teràpia o radi­o­teràpia, per­so­nes amb immu­no­de­ficiències primàries i també a majors de 40 anys amb síndrome de Down. Tots aquests se sumen, doncs, als que ja havien començat a rebre la ter­cera dosi: recep­tors de tras­plan­ta­ment de pro­ge­ni­tors hema­topoètics, per­so­nes amb tras­plan­ta­ment d’òrgans sòlids i paci­ents en trac­ta­ment amb fàrmacs anti-CD20.

Jus­ta­ment, el grup mul­ti­dis­ci­pli­nari d’experts pro­mo­gut per l’ISGlo­bal i el Col·legi de Met­ges per fer un segui­ment científic de la Covid-19 es va pro­nun­ciar ahir sobre la con­veniència d’acti­var ja aquesta ter­cera dosi. Pel que fa a les per­so­nes grans, els espe­ci­a­lis­tes con­si­de­ren “pro­ba­ble” que cal­gui una ter­cera ino­cu­lació per com­pen­sar la menor res­posta immu­nitària d’aquest col·lec­tiu, però con­vi­da­ven les auto­ri­tats a “acu­mu­lar més dades per esta­blir cri­te­ris clars d’edat o fra­gi­li­tat”.

Els experts veuen clar que “no hi ha cap evidència” per jus­ti­fi­car que la població gene­ral vacu­nada hagi de rebre una dosi de reforç, ja que tots els estu­dis indi­quen que les vacu­nes apro­va­des a Europa indu­ei­xen una memòria immu­nològica “de llarga durada”. En canvi, sí que reco­ma­nen que es faci un segui­ment del per­so­nal sani­tari, ja que alguns estu­dis mos­tren un aug­ment en la incidència d’infec­ci­ons en aquest col·lec­tiu. “La majo­ria són lleus i encara no se sap en quina mesura són deguts a una pos­si­ble pèrdua d’eficàcia vacu­nal i en quina mesura a una major cir­cu­lació de la vari­ant delta i a la rela­xació de mesu­res”, indi­quen.

Mesu­res pror­ro­ga­des

L’evo­lució de la pandèmia con­ti­nua millo­rant a Cata­lu­nya, amb un nou des­cens de la pressió sanitària (646 ingres­sats, 237 a l’UCI) i dels con­ta­gis. Mal­grat això, el govern vol veure l’impacte que pugui tenir la tor­nada a les aules i a les ruti­nes de setem­bre abans de fer una nova reo­ber­tura i ha pror­ro­gat una set­mana les res­tric­ci­ons vigents, amb l’única nove­tat de per­me­tre el retorn dels cas­tells sota deter­mi­na­des con­di­ci­ons. La set­mana vinent, el govern es reu­nirà amb repre­sen­tants de l’oci noc­turn per mirar d’avançar en la reo­ber­tura, tal vegada amb la ins­tau­ració del pas­sa­port Covid.

L’Hos­pi­tal Sant Joan de Déu de Man­resa, s’ha fet enrere i no dema­narà el pas­sa­port Covid als acom­pa­nyants dels paci­ents hos­pi­ta­lit­zats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.