Zyrcular Foods treu el seu producte propi de proteïna vegetal
L’empresa de Seva llança una gamma d’hamburgueses de proteïna alternativa
Zyrcular Foods, companyia que desenvolupa productes alimentaris elaborats amb proteïnes alternatives, ja té al mercat el seu primer producte de marca pròpia, l’hamburguesa vegetal Amara.
L’empresa de Seva, que va posar en marxa la seva planta el març d’enguany, havia iniciat les seves activitats com a productor de proteïna alternativa per a tercers, cadenes de gran distribució, operadors del sector foodservice i clients industrials del sector de l’alimentació.
Després d’esdevenir proveïdor de firmes com La Sirena, ALDI, Sánchez Romero, Áreas, Pad Thai Wok i Fosters Hollywood, van veure que al mercat hi havia lloc per una marca com Amara, “per jugar amb el vector de gastronomia i proximitat”, com diu Santi Aliaga, el CEO de la companyia. Efectivament, l’hamburguesa Amara -amb gust de vedella caramel·litzada, vedella bressada i pollastre- “ha estat feta a la reserva de la biosfera del Montseny, a una hora de Barcelona, en una estructura industrial on només es treballa amb proteïna vegetal, que consumeix energia 100% verda i segueix els principis de les finances sostenibles”. La planta de Seva, una inversió de 3,5 milions d’euros de 1.500 m² ampliables, té capacitat per produir fins a 1 milió de quilos de productes de proteïna alternativa.
Tanmateix, el projecte empresarial de Zyrcular Foods és concebut per establir aliances estratègiques, estar obert a empreses que vulguin innovar en alimentació, produir a escala industrial o tenir un braç en la distribució. Com diu Aliaga, “el creixement de l’empresa ha de venir de les col·laboracions, ara que els recursos s’han d’invertir amb sentit comú”. Una col·laboració reeixida ha estat la que han signat amb La Sirena, que s’ha materialitzat amb Veggirena, una hamburguesa d’origen vegetal amb gust de bacallà. Com a distribuïdor, ha treballat amb Beyond Meat, NEXT, Gardein i Sophie’s Kitchen.
Per poder abastar totes les possibilitats, Zyrcular Foods es configura en un grup de tres unitats de negoci: Zyrcular Labs, que es dedica a la innovació i el desenvolupament d’aliments; Zyrcular Plant, la factoria per produir industrialment els productes desenvolupats, i Zyrcular Brands, dedicada a la distribució de productes. “Ser presents en diferents punts de la cadena de valor ens permet experimentar i aprendre”, diu Aliaga.
Zyrcular Foods treballa els vincles en xarxa per acollir a les seves instal·lacions start-ups i grups internacionals, i per això forma part del clúster alimentari Food Valley de Wageningen (Holanda) i del Good Food Institute, originari dels EUA, però amb implantació global.
Santi Aliaga adverteix que ens trobem en un moment de transició, en què s’entrelluquen algunes tendències. A l’Estat espanyol, en què uns 3,8 milions de persones tenen una alimentació fonamentalment vegetal, el mercat de la proteïna alternativa representa ara mateix un negoci d’entre 80 i 90 milions d’euros, “encara petit”, tot i que, afegeix: “És previsible que en els pròxims anys, amb una cultura gastronòmica tan potent com la que tenim, aquests productes es faran un lloc en el mercat.” També cal indicar, com fa Aliaga, que “les noves generacions de consumidors valoren que la producció de l’aliment sigui sostenible o que la UE tingui com una de les seves polítiques limitar el consum de la proteïna animal”.
En la seva prospecció de futur, tindrem un quadre de costums alimentaris en què “la proteïna vegetal no serà excloent, sinó complementària, per tal de ser un element d’equilibri en la dieta de cadascú”. També remarca que aquests productes alternatius han de ser gastronòmicament innovadors i no cercar necessàriament la semblança de gust amb la carn.
Serà un univers divers, en què hi haurà almenys cinc tipus de proteïna per contribuir a reduir les emissions de CO2: la vegetal, la que es fa a base de fongs i bolets, les fermentacions o residus d’altres aliments, la que fa servir insectes o farina d’insectes i la carn cel·lular. El CEO de Zyrcular Foods creu que, per exemple, “per una qüestió de clic mental, és més difícil que aquí arreli la proteïna d’insectes, que sí que pot tenir futur en un mercat com el d’Holanda o en un segment com el dels esportistes, que necessiten molta aportació de proteïnes”.
‘Del conreu a la taula’
El projecte Del conreu a la taula, presentat als fons Next Generation europeus vol promoure la producció de proteïna vegetal, tot implicant-hi proveïdors de llavors de soja, cigró, llentia o pèsol (Batlle); la recerca universitària (Universitat de Lleida); un fabricant de maquinària industrial (Metalquimia), i dues empreses del sector de l’alimentació alternativa, Elian i Zyrcular Foods, que analitzaran les possibilitats nutricionals de les llavors. El projecte s’emmarca en el hub de proteïna alternativa que impulsa la Generalitat.