Eines

Directrius per crear aplicacions en l’àmbit de la salut

Eina. Fundació TIC Salut Social renova la guia que ajuda els desenvolupadors

El document ajuda desenvolupadors i professionals de la salut a autoavaluar la solució digital
120 criteris de certificació garanteixen que les app compleixen un mínims

L’objectiu de la guia que ajuda els desenvolupadors d’aplicacions mòbils dirigides a l’àmbit de la salut i l’atenció a la persona, elaborada per la Fundació TIC Salut Social, és aconseguir que es creïn observant els principis bàsics de l’ètica, la seguretat, l’accessibilitat, la usabilitat, la interoperabilitat i la confiabilitat.

Presentada la seva actualització a mitjans del setembre passat, després de treure una primera versió el 2017, la guia va dirigida a possibilitar l’autoavaluació de les solucions digitals adreçades a l’atenció no presencial, oferir un servei de certificació i proporcionar uns principis de bones pràctiques en el seu desenvolupament. El document s’ha elaborat amb la col·laboració de CSV Experts, iSalus, m4social, la Taula del Tercer Sector, Pasiona i la UPC.

L’Oficina mHealth de la Fundació TIC Salut Social presenta aquest document com a marc d’actuació per als desenvolupadors de solucions digitals amb l’objectiu d’ajudar a impulsar la pràctica d’activitats sanitàries i de benestar social, centrades en la persona i suportada per dispositius mòbils, sensors per al monitoratge de pacients i altres solucions que actuen com a assistent digital en remot, dins el Sistema de Salut de Catalunya.

“Obtenir una certificació per a la teva aplicació mòbil no significa que aquesta serà adoptada automàticament pel Sistema de Salut, però pot facilitar-ho ja que si no està certificada de ben segur que no s’adoptarà. Però la certificació el que fa és aportar valor afegit i credibilitat a l’aplicació”, explica Carme Pratdepàdua, responsable de l’Oficina mHealth.

S’apliquen un total de 120 criteris de certificació, que garanteixen que les solucions digitals de l’àmbit de la salut i l’atenció a la persona compleixin uns mínims. “Aquests criteris que s’apliquen des de l’Oficina mHealth els volíem fer arribar a tothom, des de desenvolupadors fins a professionals dels centres hospitalaris o d’atenció primària, i és per això que hem confeccionat la guia.”

Des de fa uns cinc anys, s’ha disparat el nombre d’aplicacions centrades en aquest àmbit. “Cada vegada se’n fan més, que funcionen molt bé en l’aspecte tecnològic i de privacitat de dades. En canvi, pel que fa a accessibilitat, per exemple, trobem dèficits”, comenta Pratdepàdua, i posa d’exemple les persones amb discapacitat visual, “que necessiten que el telèfon converteixi les ordres escrites en veu, i perquè això sigui així, a l’hora de crear l’aplicació s’han d’etiquetar correctament els botons del mòbil. Hem trobat que això no sempre es fa.”

Febleses.

També han detectat mancances pel que fa a continguts, perquè sovint no s’indica d’on procedeixen, si les fonts són fiables, qui ha participat en la seva elaboració i si hi ha implicat algun professional de salut, “un fet molt important en aquestes aplicacions mòbils”, puntualitza. També alerta que la solució digital ha d’indicar sempre que “en cap cas substitueix un professional de la salut”.

No hi ha obligatorietat d’obtenir la certificació, “però s’està treballant perquè acabi sent necessària”, diu Pratdepàdua.

A Europa, tot i no haver-hi una regulació general per a les aplicacions mòbils, des del mHealth Hub es van establir 24 entitats certificadores que les revisen i que plantegen recomanacions. El que sí que va crear la CE va ser una ISO europea vinculada a dispositius mèdics, però vol anar més enllà i crear una ISO genèrica per a solucions digitals, vinculades a qualsevol sector. De moment, Pratdepàdua recomana obtenir la certificació. “Si més no, és un distintiu de qualitat”, rebla.

model d’Acreditació

Garantia de qualitat i seguretat

El govern va aprovar a principis del 2015 el pla estratègic de mobilitat, dirigit a facilitar la transformació digital de l’assistència a la persona i aconseguir una atenció integrada i pròxima al pacient amb totes les garanties de seguretat, privacitat, accessibilitat, interoperabilitat i usabilitat, entre d’altres.

D’acord amb aquests criteris, la Fundació TIC Salut Social, organisme del Departament de Salut de la Generalitat, ha desenvolupat un model d’acreditació per a aquest tipus de solucions digitals de l’àmbit sanitari i els serveis socials que permet certificar les aplicacions que són aptes per facilitar i millorar el seguiment de la salut dels ciutadans, aportant garantia de qualitat i seguretat. A més, s’ha elaborat una guia bàsica de recomanacions per al desenvolupament d’aplicacions mòbils de salut i atenció social, que dona resposta a aquestes necessitats i que va dirigida a qui vol endinsar-se en l’entorn mHealth.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.