Voi presenta a l’SCEWC la Barcelona del futur
L’operador suec de patinets ensenya com serien les superilles amb la micro mobilitat compartida
Voi Technology, l’operador suec líder en micro mobilitat a Europa, va presentar ahir en el marc de l’Smart City Expo World Congress, la seva visió de la Barcelona del futur, lliure de cotxes i amb una infraestructura adaptada a la micro mobilitat compartida. Voi va fer una simulació prenent com a base el carrer Còrsega barceloní per ensenyar com podria ser el centre de la ciutat –en aquest cas, l’Eixample– si es reduís l’espai per a vehicles particulars en favor d’altres mitjans de transport més sostenibles.
La simulació, dissenyada per l’estudi d’arquitectura JaJa Architect d’Estocolm, mostra com un carrer central de Barcelona pot ser més habitable i confortable per a les persones, canviant la funció dels espais dedicats ara als cotxes privats. En aquest sentit, dades recents indiquen que Barcelona pot acumular fins a 6.000 vehicles per cada metre quadrat. A la zona de l’Eixample, per exemple, entren diàriament fins a 360.000 cotxes de particulars.
La idea de Voi sorgeix del model de ciutat de 15 minuts que la companyia promou en les urbs on opera –més de 80 ciutats en 11 països–, basat en que els ciutadans tinguin accés a les seves necessitats de manera ràpida i senzilla gràcies a la combinació de trajectes a peu, en transport públic i en patinet o bicicleta. Una proposta que està alineada, segons l’operador suec, amb l’objectiu del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 de l’Ajuntament de Barcelona, que proposa que el 81,5% dels desplaçaments es facin de manera sostenible a l’arribar a l’any 2024, reduint els que es fan en vehicles privats fins a un 25,6%.
Per fer efectiu aquest objectiu, el consistori barceloní va posar en marxa les superilles, que han de retornar als ciutadans l’espai que actualment ocupen els vehicles privats. Amb aquesta transformació, l’Ajuntament espera generar una àrea de baixes emissions de 95 km2, que suposaria l’eliminació d’uns 50.000 vehicles en circulació els dies feiners.
Ordre urbà.
Amb aquest objectiu a l’horitzó, Voi està desenvolupant diverses iniciatives dedicades a l’ordre urbà –evitar un planter de patinets escampats arreu– i a reduir les emissions dels vehicles motoritzats.
Per exemple, l’usuari haurà de fer una fotografia del patinet aparcat després del trajecte, per tal de comprovar que l’estacionament ha estat fet de manera correcta. Un assistent d’estacionament de la companyia analitzarà cada fotografia i indicarà, a través de correu electrònic, a aquells usuaris que no hagin aparcat correctament com ho han de fer la pròxima vegada. Si un conductor incompleix les normes d’estacionament tres vegades, serà sancionat amb la retirada del permís per agafar patinets.
Per tal de mantenir la ciutat ordenada, els ciutadans també podran comunicar a Voi, a través del web, l’existència de patinets mal aparcats perquè l’empresa els vagi a retirar. Voi també preveu una mena de prova de reacció, per evitar que els usuaris condueixin sota els efectes de l’alcohol, que es realitzarà a través de l’aplicació mòbil com a pas previ per agafar el vehicle. També s’informarà sobre les emissions que l’usuari ha estalviat al medi ambient, a través del Panell d’Impacte.
Voi va iniciar les proves pilot d’aquestes iniciatives el juliol passat a Sevilla, on la plataforma ja supera els 85.000 usuaris que han realitzat més de 530.000 trajectes, unes xifres que suposen haver deixat de produir 25 tones de CO2.