Empreses

Voi presenta a l’SCEWC la Barcelona del futur

L’operador suec de patinets ensenya com serien les superilles amb la micro mobilitat compartida

Voi Tech­no­logy, l’ope­ra­dor suec líder en micro mobi­li­tat a Europa, va pre­sen­tar ahir en el marc de l’Smart City Expo World Con­gress, la seva visió de la Bar­ce­lona del futur, lliure de cot­xes i amb una infra­es­truc­tura adap­tada a la micro mobi­li­tat com­par­tida. Voi va fer una simu­lació pre­nent com a base el car­rer Còrsega bar­ce­loní per ense­nyar com podria ser el cen­tre de la ciu­tat –en aquest cas, l’Eixam­ple– si es reduís l’espai per a vehi­cles par­ti­cu­lars en favor d’altres mit­jans de trans­port més sos­te­ni­bles.

La simu­lació, dis­se­nyada per l’estudi d’arqui­tec­tura JaJa Arc­hi­tect d’Esto­colm, mos­tra com un car­rer cen­tral de Bar­ce­lona pot ser més habi­ta­ble i con­for­ta­ble per a les per­so­nes, can­vi­ant la funció dels espais dedi­cats ara als cot­xes pri­vats. En aquest sen­tit, dades recents indi­quen que Bar­ce­lona pot acu­mu­lar fins a 6.000 vehi­cles per cada metre qua­drat. A la zona de l’Eixam­ple, per exem­ple, entren diària­ment fins a 360.000 cot­xes de par­ti­cu­lars.

La idea de Voi sor­geix del model de ciu­tat de 15 minuts que la com­pa­nyia pro­mou en les urbs on opera –més de 80 ciu­tats en 11 països–, basat en que els ciu­ta­dans tin­guin accés a les seves neces­si­tats de manera ràpida i sen­zi­lla gràcies a la com­bi­nació de tra­jec­tes a peu, en trans­port públic i en pati­net o bici­cleta. Una pro­posta que està ali­ne­ada, segons l’ope­ra­dor suec, amb l’objec­tiu del Pla de Mobi­li­tat Urbana (PMU) 2024 de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, que pro­posa que el 81,5% dels des­plaçaments es facin de manera sos­te­ni­ble a l’arri­bar a l’any 2024, reduint els que es fan en vehi­cles pri­vats fins a un 25,6%.

Per fer efec­tiu aquest objec­tiu, el con­sis­tori bar­ce­loní va posar en marxa les superi­lles, que han de retor­nar als ciu­ta­dans l’espai que actu­al­ment ocu­pen els vehi­cles pri­vats. Amb aquesta trans­for­mació, l’Ajun­ta­ment espera gene­rar una àrea de bai­xes emis­si­ons de 95 km2, que supo­sa­ria l’eli­mi­nació d’uns 50.000 vehi­cles en cir­cu­lació els dies fei­ners.

Ordre urbà.

Aquest és un gran punt de par­tida, segons Voi, “per con­ver­tir Bar­ce­lona en una ciu­tat intel·ligent, on els seus ciu­ta­dans puguin gau­dir de la micro mobi­li­tat amb uns des­plaçaments més sos­te­ni­bles i efi­ci­ents”.

Amb aquest objec­tiu a l’horitzó, Voi està desen­vo­lu­pant diver­ses ini­ci­a­ti­ves dedi­ca­des a l’ordre urbà –evi­tar un plan­ter de pati­nets escam­pats arreu– i a reduir les emis­si­ons dels vehi­cles moto­rit­zats.

Per exem­ple, l’usu­ari haurà de fer una foto­gra­fia del pati­net apar­cat després del tra­jecte, per tal de com­pro­var que l’esta­ci­o­na­ment ha estat fet de manera cor­recta. Un assis­tent d’esta­ci­o­na­ment de la com­pa­nyia ana­lit­zarà cada foto­gra­fia i indi­carà, a través de cor­reu electrònic, a aquells usu­a­ris que no hagin apar­cat cor­rec­ta­ment com ho han de fer la pròxima vegada. Si un con­duc­tor incom­pleix les nor­mes d’esta­ci­o­na­ment tres vega­des, serà san­ci­o­nat amb la reti­rada del permís per aga­far pati­nets.

Per tal de man­te­nir la ciu­tat orde­nada, els ciu­ta­dans també podran comu­ni­car a Voi, a través del web, l’existència de pati­nets mal apar­cats perquè l’empresa els vagi a reti­rar. Voi també pre­veu una mena de prova de reacció, per evi­tar que els usu­a­ris con­du­ei­xin sota els efec­tes de l’alco­hol, que es rea­lit­zarà a través de l’apli­cació mòbil com a pas previ per aga­far el vehi­cle. També s’infor­marà sobre les emis­si­ons que l’usu­ari ha estal­viat al medi ambi­ent, a través del Panell d’Impacte.

Voi va ini­ciar les pro­ves pilot d’aques­tes ini­ci­a­ti­ves el juliol pas­sat a Sevi­lla, on la pla­ta­forma ja supera els 85.000 usu­a­ris que han rea­lit­zat més de 530.000 tra­jec­tes, unes xifres que supo­sen haver dei­xat de pro­duir 25 tones de CO2.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.