Opinió

Estalviar i generar patrimoni

Una forma fàcil d’estalviar i generar patrimoni és adquirint un bé immoble, coincidirem que la seguretat ens la dona el fet de tenir un habitatge on viure amb la nostra família i poder donar aixopluc. D’altra banda, si el lloguem tindrem una altra font d’ingrés recurrent, a més de l’increment del valor propi de l’immoble

“Soc mileu­rista i em con­si­dero incapaç de gene­rar un estalvi. Per començar, els experts en el sec­tor immo­bi­li­ari apun­ten que s’ha de dedi­car al llo­guer entre el 30 i el 40% del sou i jo ja supero aquesta for­qui­lla. Visc al dia i el tema de l’estalvi em queda lluny.” Aquesta situ­ació pot ser bas­tant habi­tual, però cal subrat­llar que qual­se­vol per­sona, dins de les seves pos­si­bi­li­tats, pot gene­rar un estalvi per petit que sigui. Evi­dent­ment, per gene­rar-lo, emo­ci­o­nal­ment ho has de desit­jar, si no serà un repte impos­si­ble d’assu­mir.

Hi ha dues vies d’actu­ació que es poden acti­var: actuar sobre els ingres­sos o bé sobre els cos­tos i les des­pe­ses de cadascú. Aquí la pre­gunta crítica és: com puc aug­men­tar les entra­des de diner o dis­mi­nuir-ne les sor­ti­des? Des del meu punt de vista, i encara que cada cas és dife­rent, tot és pos­si­ble, però reque­rirà una estratègia per­so­na­lit­zada en què de ben segur es dema­narà algun esforç. Esforç que agrai­rem el dia de demà si esclata una nova crisi, com a tall d’exem­ples les recents de la covid i la finan­cera/immo­biliària, ja que així les podrem afron­tar amb algun “coixí”. No evi­ta­rem que hi hagi situ­a­ci­ons com­pli­ca­des, però acon­se­gui­rem que ens afecti menys.

La vida no és un recor­re­gut lineal i ascen­dent, com a vega­des se’ns ha fet creure, sinó que és un recor­re­gut en forma de dents de serra. I, si quan ens tro­bem a la part alta de la dent de serra, con­si­de­rem que aquesta situ­ació serà eterna i es man­tindrà en el temps i, per tant, ens podem per­me­tre el fet de viure al dia, no estal­viar, ni diver­si­fi­car les fonts d’ingres­sos, el més pro­ba­ble és que comen­cem el des­cens i quan esti­guem a la part baixa de la dent de serra tin­guem veri­ta­bles difi­cul­tats per tor­nar a pujar.

Una forma fàcil d’estal­viar i gene­rar patri­moni és adqui­rint un bé immo­ble, coin­ci­di­rem que la segu­re­tat ens la dona el fet de tenir un habi­tatge on viure amb la nos­tra família i poder donar aixo­pluc. D’altra banda, si el llo­guem tin­drem una altra font d’ingrés recur­rent, a més de l’incre­ment del valor propi de l’immo­ble.

Actu­al­ment, a grans capi­tals com Bar­ce­lona, les ciu­ta­da­nes i ciu­ta­dans comen­cen a decan­tar-se més per com­prar un pis que per llo­gar-lo. El motiu és doble. D’una banda, con­ti­nuen els “vents de cua” pel que fa al cost del diner i, en con­cret, l’Euri­bor a 12 mesos, que és el tipus d’interès de referència per les ope­ra­ci­ons de crèdit hipo­te­cari, con­ti­nua en nega­tiu. D’altra banda, la Llei 11/2020, de 18 de setem­bre, de mesu­res urgents en matèria de con­tenció de ren­des en els con­trac­tes d’arren­da­ment d’habi­tatge, està pro­vo­cant una dis­mi­nució del parc de pisos per llo­gar perquè els pro­pi­e­ta­ris pre­fe­rei­xen ven­dre o bé plan­te­jar llo­guers de tem­po­rada o turístics.

Fent una anàlisi cir­cu­lar de la rea­li­tat; es podria dir que és un bon moment per adqui­rir un habi­tatge i així gene­rar patri­moni? I la res­posta és: sem­pre és un bon moment per com­prar un habi­tatge per anar gene­rant un patri­moni. És una fórmula segura d’estalvi i crei­xe­ment patri­mo­nial, però això no obvia que tin­guem en compte l’entorn i la rea­li­tat que ens envolta. Si féssim un DAFO, en el capítol d’opor­tu­ni­tats posaríem els bai­xos interes­sos ban­ca­ris, la gran oferta i la neces­si­tat d’habi­tatge, tot apro­fi­tant el període tran­si­tori en què les ven­des no paga­ran plusvàlua i el canvi en la fórmula del càlcul de l’impost. Faig menció del període tran­si­tori perquè la incons­ti­tu­ci­o­na­li­tat no és l’impost en si, sinó el seu càlcul. Càlcul que ha de gra­var l’incre­ment del valor dels immo­bles i que ha de ser direc­ta­ment pro­por­ci­o­nal al veri­ta­ble aug­ment; no com fins ara, que, mal­grat hi hagués una deva­lu­ació del valor dels immo­bles, els ajun­ta­ments seguien recap­tant, gene­rant encara més pèrdues als vene­dors.

I en el capítol d’ame­na­ces d’aquest DAFO tenim una alta inflació que pot reduir la pre­vista reac­ti­vació econòmica post­pandèmia i els con­ti­nu­ats can­vis nor­ma­tius que pro­du­ei­xen inse­gu­re­tat jurídica. No sem­pre una legis­lació pro­tec­ci­o­nista i inter­ven­ci­o­nista com la nova llei de l’habi­tatge que està pro­mo­vent el govern de l’Estat espa­nyol acon­se­gueix l’objec­tiu desit­jat.

Un cop plan­te­ja­des aques­tes pre­mis­ses, és acon­se­lla­ble per­so­na­lit­zar l’anàlisi de les opor­tu­ni­tats i ame­na­ces de cadascú, tot tenint pre­sent la pla­ni­fi­cació i diver­si­fi­cació. Des del meu punt de vista, la com­po­sició ideal d’un patri­moni con­so­li­dat és no des­ti­nar més del 70% del mateix a béns immo­bles, inclòs l’habi­tatge habi­tual, i del 30% res­tant: reser­var més d’un 10% a liqui­di­tat per fer front a impre­vis­tos i el 20% sobrant des­ti­nar-lo a inver­si­ons ren­di­bles que acce­le­rin el crei­xe­ment del nos­tre patri­moni i per­me­tin absor­bir la inflació de cada moment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.