Editorial

editorial

Una mica més d’optimisme en el món del comerç

L’alegria per les vendes s’ha de compensar amb les incerteses generades per la inflació i l’augment del preu de l’energia

Els sec­tors del turisme, el comerç i la cul­tura han estat dels més afec­tats per la pandèmia durant aquests gai­rebé dos anys. Ara, a tocar de les fes­tes nada­len­ques, es pot dir -tal com ho expres­sen diver­sos repre­sen­tants d’aquests àmbits- que el comerç res­pira una mica més, fins i tot es nota un cert opti­misme mal­grat les incer­te­ses que s’albi­ren de cara al pro­per tri­mes­tre.

És cert que els dar­rers vint mesos el món del comerç ho ha pas­sat força mala­ment. Bona prova d’això és que després del pri­mer tri­mes­tre fatídic de la pandèmia, prop d’un 30% de les boti­gues cata­la­nes ja no van poder apu­jar les per­si­a­nes. Amb els mesos s’han anat recu­pe­rant i ara s’esta­ria par­lant que un 3% dels pro­pi­e­ta­ris no han pogut seguir al davant dels seus esta­bli­ments perquè esta­ven ofe­gats pels deu­tes. Molts, però, anhe­len l’arri­bada del turisme inter­na­ci­o­nal, per tor­nar a les xifres pre­pandèmia. A més, hi ha un altre aspecte que no ha aju­dat gens, que és la poca seri­o­si­tat per part de les admi­nis­tra­ci­ons públi­ques perquè molts comerços encara no ha rebut les aju­des direc­tes que s’havien promès.

Mal­grat el cert opti­misme que es res­pira en el sec­tor, la veri­tat és que també pesen, i força, les incer­te­ses, tant del mateix sec­tor com les que afec­ten els con­su­mi­dors en gene­ral. L’apa­rició de la nova vari­ant de coro­na­vi­rus òmicron alerta les auto­ri­tats sanitàries i la mateixa població. Però si hi ha un fet que mal­met els comp­tes d’explo­tació dels comerços és l’incre­ment del preu i el cost de l’ener­gia, dels més ele­vats d’Europa. A més, la crisi per la falta de sub­mi­nis­tra­ments o la pujada de la inflació també difi­cul­ten l’ale­gria en les ven­des.

En les dar­re­res set­ma­nes, també s’ha fet palès que el petit comer­ci­ant no és gaire par­ti­dari de cam­pa­nyes fora­nes com el black fri­day, perquè no en tre­uen pro­fit, ja que -tal com asse­gu­ren- mal­met la cam­pa­nya del pont de la Puríssima i la del Nadal.

Sigui com sigui, ja que en tots els sec­tors hi ha con­trovèrsies, apa­reix una dada que resulta xocant: fins a un 57% dels cli­ents de comerços en línia esta­rien dis­po­sats a pagar un cost extra si l’envi­a­ment es fes de manera sos­te­ni­ble. Ara cal que l’opti­misme es trans­formi en recu­pe­ració després de Nadal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.