El món innovador resisteix
Els esdeveniments SCEWC i Tech Spirit Barcelona confirmen que l’ecosistema català bull i avança en bona direcció
Dos esdeveniments de pes per a l’ecosistema innovador català van tenir lloc al novembre, amb pocs dies de diferència. L’assistència que van obtenir no va ser espectacular si es compara amb les edicions prepandèmia, tant en el cas de l’Smart City Expo World Congress (SCEWC), que va rebre 14.000 visitants, com en el cas del Tech Spirit Barcelona, que va iniciar el seu camí el febrer del 2020 suplint l’anul·lat 4YFN per la pandèmia que s’acostava, que va superar els 5.000 inscrits.
Tot i això va quedar ben clar que la innovació a casa nostra resisteix i ho fa amb força, aportant solucions tecnològiques de gran pes.
L’SCEWC va tornar a ensenyar, en la seva desena edició –enguany en format híbrid–, que cada vegada som més a prop de les ciutats dites del futur. Un total de 120 països i 400 ciutats van ser representats en l’esdeveniment, realitzat en paral·lel al Tomorrow Mobility World Congress, centrat a promoure el disseny i l’adopció de nous models de mobilitat urbana sostenible, i al Puzzle X, un nou centre de gravetat del congrés dedicat al nous materials i a la construcció al seu voltant d’un nou ecosistema.
L’estand Smart Catalonia, del govern català, va reunir 23 empreses, centres tecnològics i altres entitats del país sota el lema Catalonia green & digital, que van mostrar tecnologies digitals com ara la intel·ligència artificial, el big data, l’IoT, la robòtica autònoma, el cloud computing, la realitat virtual immersiva i els smart drons.
Taxis voladors.
A punt d’iniciar una ronda d’inversió d’1 milió d’euros, que comença amb el 50% ja compromès, el giny tindrà llicència d’ultralleuger. “A finals del 2022 ja volem volar. Ara estem tramitant les certificacions per poder-ho fer”, comenta Aitor Martín, CEO de l’empresa.
L’aparell, que té un cost de fabricació de 200.000 euros, pot traslladar dos passatgers i suporta un pes de fins a 200 quilos. És capaç de realitzar trajectes interurbans a 250 km/h, amb una autonomia de fins a set hores. “Hem pensat en aquest servei de taxi per a transport interurbà més que no pas dins de les ciutats, on les normatives són encara més estrictes”, explica Martín. Arribar al taxi volador autònom ja ho veu més complicat, més que res “per un tema legal i d’acceptació social”. Però arribarà, sens dubte.
Seguretat marítima.
Ramats sota control.
Esperit digital.
Des de dos escenaris monumentals, es van abordar temes com ara la situació de Barcelona com a pol d’atracció internacional per a start-ups i corporacions, el component digital en el treball del futur i la necessitat de potenciar el talent femení. També es van presentar casos d’èxit de start-ups locals que han esdevingut companyies globals, com ara Factorial HR i Wallbox, i es van abordar temes d’extrema importància per a les empreses emergents del sector tecnològic i digital com ara la inversió, el corporate venturing, les alternatives a la sortida a borsa, el desenvolupament sostenible de les noves empreses tecnològiques i el nou negoci dels NFT, les sigles en anglès dels tokens no fungibles.
ACCIÓ va organitzar durant les jornades al voltant de 500 reunions preprogramades entre start-ups catalanes i més de mig centenar d’inversors del país, i va celebrar la Catalan Pitch Competition, en la qual va resultar guanyadora Nixi for Children, start-up que treballa amb realitat virtual per reduir l’ansietat dels nens en els moments més durs dels tractaments mèdics.