Opinió

El salari mitjà a Espanya

El gràfic adjunt mostra l’evolució, entre l’any 2000 i el 2021, del salari anual mitjà a Espanya en euros de cada any (línia blava) i el salari anual mitjà en euros de l’any 2000 (línia vermella); és a dir, l’evolució del salari monetari i la del salari real en termes de poder adquisitiu

Ja ho sé: una mit­jana és aquesta estadística que diu que si vostè es menja dos pollas­tres i jo cap, cadas­cun de nosal­tres se n’ha men­jat un. Dei­xant de banda això, les mit­ja­nes són molt útils per veure la tendència que adopta l’evo­lució dels paràmetres al llarg del temps. Dit això: com ha evo­lu­ci­o­nat a Espa­nya el salari mitjà al llarg dels últims anys?

I també ho sé: en el cas del salari mitjà, estan al mateix sac el salari d’un con­se­ller dele­gat d’una mul­ti­na­ci­o­nal i el d’una per­sona que està per­ce­bent el salari mínim pelat. Ara bé, pre­nent un nom­bre d’anys sufi­ci­ent­ment ele­vat, l’evo­lució d’aquesta xifra ens pot donar una idea bas­tant apro­xi­mada de com ha evo­lu­ci­o­nat el preu mitjà del tre­ball. I més encara si aquesta com­pa­ració es fa tenint en compte la vari­ació de preus, ja que indi­carà com ha evo­lu­ci­o­nat el poder adqui­si­tiu d’aquest salari mitjà.

El gràfic adjunt mos­tra l’evo­lució, entre l’any 2000 i el 2021, del salari anual mitjà a Espa­nya en euros de cada any (línia blava) i el salari anual mitjà en euros de l’any 2000 (línia ver­me­lla); és a dir, l’evo­lució del salari mone­tari i la del salari real en ter­mes de poder adqui­si­tiu.

Com deuen haver deduït obser­vant el gràfic, hi ha poca cosa a comen­tar. El salari cor­rent ha expe­ri­men­tat al llarg d’aquests quasi vint-i-un anys un crei­xe­ment espec­ta­cu­lar, ja que ha pas­sat dels 17.319 euros als 28.540. És veri­tat que el crei­xe­ment no ha estat uni­forme i que hi ha un esglaó entre el 2019 i el 2020, però el cert és que l’aug­ment ha estat meteòric.

Una altra cosa molt dife­rent és el que ha succeït amb el salari en euros cons­tants pre­nent com a referència l’any 2000. Mesu­rat en euros d’aquell any, el salari ha pas­sat de 17.319 euros a 16.473. És més, durant aquests més de vint anys el salari no s’ha mogut de la franja 16.400-17.800 euros, tret d’un any: el 2009 el salari mitjà va asso­lir els 18.029 euros; de fet, és el major valor d’aquesta sèrie. (Com a curi­o­si­tat, obser­veu la cai­guda inin­ter­rom­puda del poder adqui­si­tiu del salari mitjà durant la fase de l’“Espa­nya va bé”: 2001-2007).

Salari estan­cat.

La con­clusió és òbvia. Inde­pen­dent­ment del valor que hagi asso­lit cada any el salari mitjà, l’única veri­tat és que el poder adqui­si­tiu del salari mitjà a Espa­nya fa més de vint anys que està estan­cat, la qual cosa vol dir que el crei­xe­ment estàndard de con­sum de les famílies que s’ha produït durant aquests anys ha estat a causa de l’aug­ment de l’endeu­ta­ment pri­vat: el deute de les famílies ha pas­sat dels 288 milers de mili­ons l’any 2000 a gai­rebé 700 milers de mili­ons l’agost del 2021.

Poder adqui­si­tiu min­vat.

Aques­tes línies no pre­te­nen entrar en la con­si­de­ració de si els sala­ris a Espa­nya són bai­xos o es tro­ben al nivell que els cor­res­pon. Això, en tot cas, seria matèria per a un altre arti­cle i s’hau­rien de con­si­de­rar diver­sos paràmetres. El que aques­tes línies expo­sen és que el poder adqui­si­tiu del salari mitjà a Espa­nya no ha avançat gens en més de vint anys, la qual cosa és molt nega­tiva perquè ha estat el deute el que ha estat finançant l’aug­ment del con­sum pri­vat, un dels com­po­nents del PIB.

Aquesta cai­guda del poder adqui­si­tiu dels sala­ris hau­ria de por­tar a fer una reflexió: la pro­duc­ti­vi­tat no ha aug­men­tat prou per fre­nar la inflació, per la qual cosa s’ha produït la fago­ci­tació dels incre­ments sala­ri­als que s’han anat pro­duint cada any per part dels aug­ments de preus. I això és una de les pit­jors coses que li poden pas­sar a una eco­no­mia.

Supo­sant que a Espa­nya els sala­ris són els que han de ser par­tint de la pro­duc­ti­vi­tat de l’eco­no­mia espa­nyola, aquesta pro­duc­ti­vi­tat és total­ment insu­fi­ci­ent per man­te­nir el poder adqui­si­tiu dels tre­ba­lla­dors espa­nyols, la qual cosa es vin­cula amb un model pro­duc­tiu inten­siu en fac­tor tre­ball, molt del qual sub­o­cu­pació, i amb una estruc­tura del PIB sus­ten­tada en el baix valor. És a dir que aquesta pèrdua del poder adqui­si­tiu del salari mitjà no és res més que una mani­fes­tació que l’eco­no­mia espa­nyola té diver­sos pro­ble­mes d’ele­vada gra­ve­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.