Gran angular

UPC i CARNET dissenyen un prototip de vehicle autònom de lliurament de mercaderies

El nou vehicle està concebut per automatitzar la logística d’última milla i es posarà a prova a Esplugues de Llobregat, Hamburg (Alemanya) i Debrecen (Hongria)

La UPC i CAR­NET -el hub de recerca sobre la mobi­li­tat del futur- han dis­se­nyat un pro­to­tip de vehi­cle autònom de lliu­ra­ment de mer­ca­de­ries per auto­ma­tit­zar la logística d’última milla, i es posarà a prova aviat a Esplu­gues de Llo­bre­gat, Ham­burg (Ale­ma­nya) i Debre­cen (Hon­gria), dins del pro­jecte Logis­mile, pro­mo­gut per l’Ins­ti­tut Euro­peu de Tec­no­lo­gia.

Aquest pro­jecte de robot autònom de lliu­ra­ment -Auto­no­mous Deli­very Device (ADD)- cir­cula a un màxim de 20 km/h, té unes mides de 170 cm per 100 cm, porta sis rodes i pot pujar i bai­xar esca­les de fins a 20 cm d’alçada.

Els epi­so­dis de con­gestió urbana, l’escas­se­tat de pla­ces d’apar­ca­ment de càrrega/descàrrega de vehi­cles comer­ci­als i la nor­ma­tiva local fan que la gestió de la dis­tri­bució urbana de mer­ca­de­ries tin­gui un cost molt ele­vat per a les empre­ses logísti­ques. S’estima que els cos­tos de l’última milla (l’últim tram de la cadena de sub­mi­nis­tra­ment entre el cen­tre de dis­tri­bució i el cli­ent final) repre­sen­ten fins a un 40 % dels cos­tos totals de trans­port o més del 20 % de la pol·lució a les ciu­tats. El des­ple­ga­ment de vehi­cles autònoms com­por­ta­ria una reas­sig­nació impor­tant dels cos­tos del trans­por­tista i faria el ser­vei més econòmic i efi­ci­ent que amb vehi­cles con­ven­ci­o­nals. De fet, aquests vehi­cles poden fun­ci­o­nar en hores bai­xes o fins i tot en període noc­turn, quan hi ha menys con­gestió.

El pro­jecte de l’ADD, finançat per Volkswa­gen Group Inno­va­tion, va començar l’any 2017 amb l’estudi Logis­tic Ser­vice, desen­vo­lu­pat per l’Escola Tècnica Supe­rior d’Engi­nye­ria de Camins, Canals i Ports de Bar­ce­lona (ETSECCPB) de la UPC, on es va con­cep­tu­a­lit­zar el ser­vei logístic amb ADD, es van iden­ti­fi­car les neces­si­tats del vehi­cle i es van ana­lit­zar les poten­ci­a­li­tats i impac­tes dels robots autònoms. CAR­NET està coor­di­nat pel Cen­tre d’Inno­vació i Tec­no­lo­gia (CIT-UPC), i fun­dat per la Uni­ver­si­tat, VW Group Rese­arch i SEAT l’any 2014, compta amb una quin­zena de socis indus­tri­als.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.