Educació

Tsunami a l’escola

Se supera per primer cop els 100.000 alumnes confinats per positius a les aules

L’ensenyament híbrid es va estenent a mesura que augmenta el nombre d’alumnes immunitzats per la malaltia

La borsa de substituts no té prou efectius per cobrir les baixes del professorat malgrat els nomenaments diaris

“Estem vivint un tsu­nami.” Amb aques­tes parau­les va defi­nir ahir la por­ta­veu del sin­di­cat USTEC, Iolanda Segura, la situ­ació que s’està vivint a les esco­les i ins­ti­tuts, on s’està pro­duint una xifra rècord de con­ta­gis de la covid que creix dia rere dia. Ahir es van superar, per pri­mer cop en pandèmia, els 100.000 con­fi­nats a les esco­les –el curs pas­sat, el pic màxim va ser de 85.994 con­fi­nats– i la sen­sació que viuen els cen­tres edu­ca­tius és de “caos i des­bor­da­ment”, segons el direc­tor de l’Escola Pia Nos­tra Senyora de Bar­ce­lona, Ricard Coma. Els casos crei­xen de forma expo­nen­cial i els 28.087 con­fi­nats del dia 11 es van trans­for­mar en 101.276 ahir: 93.826 alum­nes –el 6,5% del total– i 7.409 pro­fes­si­o­nals –el 4,5%. Són 15.957 casos més que el dia ante­rior.

Raquel de la Igle­sia té dues filles, de 8 i 10 anys, que estan con­fi­na­des. A cada classe hi ha vuit posi­tius i la petita, a més, s’ha con­ta­giat. “És molt difícil que faci l’aïlla­ment a casa, a aquesta edat neces­si­ten el con­tacte amb els pares”, explica. Tots dos tele­tre­ba­llen durant la sisena onada i el fet de com­bi­nar feina i nenes a casa fa que les vuit hores labo­rals es con­ver­tei­xin en 12. “És una boge­ria, és com tor­nar al con­fi­na­ment”, explica De la Igle­sia. A la classe de la petita, tots els casos es van conèixer abans-d’ahir, men­tre que la classe de la gran es va con­fi­nar dilluns, després d’una detecció de casos de forma esgla­o­nada. Cada dia apa­rei­xia un posi­tiu, i això ha fet que uns pocs alum­nes ja puguin tor­nar a classe perquè ja han fet els set dies de qua­ran­tena. L’ense­nya­ment híbrid es va este­nent a primària, i arriba fins i tot a infan­til, a mesura que els nens es van immu­nit­zant per haver pas­sat la malal­tia.

“És molt com­plex fer les clas­ses així. Si tens una aula sen­cera a casa, es pot fer la classe amb una qua­li­tat nota­ble, però tenint nens a casa i a classe alhora és molt com­pli­cat”, asse­nyala el direc­tor de l’Escola Pia Nos­tra Senyora. El docent ha d’estar asse­gut a la taula davant de l’ordi­na­dor perquè l’alum­nat con­fi­nat el pugui seguir a través de la càmera, “fet que con­tra­diu la filo­so­fia de moure’s per l’aula i aten­dre els dub­tes dels estu­di­ants”, explica Coma.

La por­ta­veu de la USTEC alerta que l’explosió de casos a les esco­les està com­pro­me­tent el tre­ball pedagògic. Les direc­ci­ons de les esco­les “es pas­sen el dia ges­ti­o­nant els casos”, una gestió més com­pli­cada als cen­tres amb per­fils de famílies més vul­ne­ra­bles, amb poc conei­xe­ment de l’idi­oma i un difícil accés a la comu­ni­cació telemàtica. Els can­vis de pro­to­col tam­poc aju­den ni a les famílies ni als cen­tres. Aquests es tro­ben, a més, amb la difi­cul­tat que els suposa cobrir les bai­xes dels docents malalts.

De forma excep­ci­o­nal, el Depar­ta­ment d’Edu­cació està fent nome­na­ments dia­ris per cobrir les bai­xes del per­so­nal –nor­mal­ment se’n fan tres cops a la set­mana. El pro­blema és que la borsa de tre­ball s’ha que­dat curta per subs­ti­tuir totes les bai­xes. Segons Segura, ahir no es va cobrir el 53,8% de les bai­xes. Es van fer 2.538 nome­na­ments, però 1.366 pla­ces es van que­dar sense cobrir. Fal­ta­ven, per exem­ple, 512 mes­tres de primària, 108 d’infan­til, 84 pro­fes­sors de matemàtiques, 63 de català, 55 de cas­tellà, 40 de tec­no­lo­gia, 56 mes­tres de música... Falta per­so­nal d’espe­ci­a­li­tats habi­tu­al­ment amb pro­ble­mes de cober­tura però també d’altres amb exce­dent de can­di­dats en con­di­ci­ons nor­mals. El pro­blema és espe­ci­al­ment greu a secundària, on es fa difícil, per exem­ple, que un pro­fes­sor que no sigui espe­ci­a­lista en matemàtiques cobreixi aquesta baixa. “Els cen­tres no estan capa­ci­tats per ges­ti­o­nar aquesta situ­ació. Tam­poc Salut pot ges­ti­o­nar tan­tes bai­xes i els ser­veis ter­ri­to­ri­als no donen l’abast per regis­trar els nome­na­ments, i això pot pro­vo­car pro­ble­mes per cobrar al gener”, adver­teix Segura. La con­cer­tada no pot acce­dir a aquesta borsa i ha de con­trac­tar els subs­ti­tuts pel seu compte. Joan Tardà, direc­tor de la Mare de Déu de Lour­des, a Mataró, con­firma que la situ­ació “és com­pli­cada”. El cen­tre ha pogut con­trac­tar un subs­ti­tut de la borsa de la Uni­ver­si­tat Blan­querna, cre­ada per fer front a la situ­ació actual amb estu­di­ants de màster i de doble grau. Edu­cació, però, no ha donat permís per con­trac­tar alum­nes de l’últim curs dels graus d’edu­cació infan­til i primària.

“L’escola és un caos i un pol­vorí”, afirma Segura. El sin­di­cat reclama anul·lar el pro­to­col actual, tor­nar a con­fi­nar quan hi ha un posi­tiu a l’aula, mas­ca­re­tes FFP2 per als docents i puri­fi­ca­dors amb fil­tres HEPA a les aules. Belén Tascón, pre­si­denta de la Fede­ració d’Asso­ci­a­ci­ons de Famílies de l’Alum­nat de Cata­lu­nya, fa una crida, en canvi, a la calma i la sere­nor. “L’escola és el millor lloc on poden estar els nens”, diu, recor­dant els pro­ble­mes que va donar el tan­ca­ment dels cen­tres. “És pit­jor el risc de no anar-hi per l’impacte que té en la salut men­tal i emo­ci­o­nal de l’alum­nat i per l’aug­ment de la vul­ne­ra­bi­li­tat que pro­voca” l’ense­nya­ment vir­tual. Recorda, també, que la malal­tia acos­tuma a mani­fes­tar-se de forma lleu en els petits i que els adults estan, majo­ritària­ment, vacu­nats.

LA FRASE

Ja vam advertir que el retorn a l’escola sense un cribratge previ seria un polvorí
Iolanda Segura
Portaveu del sindicat Ustec
Fem una crida a la calma i la serenor. El tancament de l’escola incrementa la desigualtat
Belén Tascón
Presidenta de la Federació d’Associacions de Famílies

L’IOC dona nova data per als exàmens en línia d’FP

Rosa M. Bravo

L’Institut Obert de Catalunya (IOC) ha convocat per al 29 i 30 de gener i el 5 i 6 de febrer la primera part dels exàmens en línia d’FP que va haver de suspendre dissabte per problemes a la plataforma informàtica. Aquests dies es faran les proves PAF1, i la convocatòria de proves d’avaluació final en línia PAF2 es trasllada al 19 i 20 de febrer. Per evitar que es repeteixi la incidència, el Departament d’Educació està introduint millores tècniques addicionals, segons informa l’IOC. L’alumnat que va poder fer l’examen el dia 15 podrà optar per tornar-lo a fer o donar per vàlida aquella prova. Si la torna a fer, la primera no serà corregida ni qualificada, i l’única nota que comptarà serà la del segon examen. CCOO denuncia que no és el primer cop que la plataforma dona problemes i exigeix més recursos per evitar nous problemes informàtics i per millorar la seva organització i els recursos pedagògics. El sindicat afirma que l’infrafinançament ve de lluny i critica que des del curs 2015/2016 el manteniment de la plataforma està externalitzat. Des de llavors, diu, s’ha produït un empitjorament notable del servei.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.