Gran angular

La patronal tem que l’impost al Co2 suposi un greuge comparatiu

La Generalitat planeja una fiscalitat sobre les instal·lacions que emeten gasos amb efecte d’hivernacle que no té cap altre país d’Europa. Des de Fedequim ho interpreten com un element limitador per al sector

Fedequim demana una rectificació urgent de la nova mesura impositiva
El 43% de la producció química de l’Estat és a Catalunya

La Fede­ració Empre­sa­rial Cata­lana del Sec­tor Químic (Fede­quim) con­si­dera que el nou impost sobre les ins­tal·laci­ons que eme­ten gasos amb efecte d’hiver­na­cle pre­vist pel govern català suposa un greuge com­pa­ra­tiu per al sec­tor químic català.

La mesura impo­si­tiva –que es troba en fase de con­sulta pública– repre­sen­ta­ria, segons la patro­nal química, una pèrdua de com­pe­ti­ti­vi­tat per a les indústries ins­tal·lades a Cata­lu­nya. “Ens con­ver­ti­rem en l’únic lloc d’Europa on hi ha aquest gra­va­men per a les empre­ses químiques, però també per a altres sec­tors com el paper, el refí i el metall”, explica Juanjo Meca, secre­tari gene­ral de Fede­quim.

Des de Fede­quim lamen­ten que hi ha un ele­ment que no s’ha tin­gut en compte i que pot supo­sar un ofec finan­cer per a les empre­ses obli­ga­des a pagar el nou impost, i és l’ele­vada espe­cu­lació que hi ha al mer­cat inter­na­ci­o­nal d’emis­si­ons de C02. El sis­tema de com­pra­venda euro­peu de quo­tes de dret a con­ta­mi­nar ha vist com el preu d’aques­tes quo­tes s’ha dis­pa­rat els dar­rers anys i ha pas­sat de 6 euros a quasi 80. “Hi ha empre­ses molt impor­tants a Tar­ra­gona i al Vallès que han cal­cu­lat que si el nou gra­va­men es posa en marxa con­di­ci­o­narà el seus resul­tats ope­ra­tius”, diu el secre­tari gene­ral de Fede­quim.

Un altra de les mesu­res del govern que, segons la patro­nal, suposa un pal a les rodes per a les fir­mes químiques cata­la­nes és el pla apro­vat en la llei d’acom­pa­nya­ment de pres­su­pos­tos en què es pla­ni­fica la supressió d’inci­ne­ra­do­res. La patro­nal asse­gura que la pro­hi­bició de fer ampli­a­ci­ons o noves inci­ne­ra­do­res, ja en vigor, “no té pre­ce­dents” a Europa, ja que el sec­tor s’està adap­tant a la direc­tiva euro­pea per millo­rar les tècni­ques dis­po­ni­bles. “Hauríem de bus­car solu­ci­ons tècni­ques, perquè si no, una gran quan­ti­tat d’orga­nit­za­ci­ons que­da­ran per­ju­di­ca­des”, con­si­dera Meca, qui lamenta que la mesura s’ha deci­dit por­tar enda­vant sense argu­ments científics. “Res­pon més a prin­ci­pis ideològics que a estu­dis científics sobre l’impacte real per­ju­di­cial de les inci­ne­ra­do­res”, opina Meca.

Fede­quim, jun­ta­ment amb la patro­nal Foment del Tre­ball, demana una “rec­ti­fi­cació urgent”. “Neces­si­tem una indústria cata­lana com­pe­ti­tiva i forta que no per­ju­di­qui l’acti­vi­tat econòmica ni com­pro­meti la com­pe­ti­ti­vi­tat”, diuen des de la patro­nal.

Segons un mani­fest de Foment de Tre­ball, Cata­lu­nya encapçala la llista de tri­buts pro­pis, amb un total de 15, dels quals 5 gra­ven direc­ta­ment la indústria, i con­trasta amb la mit­jana de 2,7 impos­tos per comu­ni­tat autònoma a l’Estat espa­nyol.

Ara com ara, el 43% de la pro­ducció química de tot l’Estat espa­nyol es con­cen­tra a Cata­lu­nya. A les comar­ques de Tar­ra­gona , hi ha un dels clústers petroquímics més grans del sud d’Europa, on es pro­du­eix el 23% de la química espa­nyola. D’aquest clúster sur­ten uns 21 mili­ons de tones mètri­ques (MMT) l’any, dona feina a 10.000 per­so­nes i genera més de 30.000 llocs de tre­ball en acti­vi­tats rela­ci­o­na­des. 

La indústria química con­ti­nua sent un dels sec­tors indus­tri­als més con­so­li­dats.  Repre­senta el ter­cer sec­tor per volum de negoci de l’eco­no­mia cata­lana, amb una fac­tu­ració de 32.000 mili­ons d’euros, un 57% dels quals en mer­cats exte­ri­ors. Durant la dar­rera dècada, el 48% de les expor­ta­ci­ons químiques espa­nyo­les eren cata­la­nes.

Líders en inversió en R+D+I

Una de les principals característiques del sector i la clau de la seva competitivitat rau en la seva capacitat d’innovació. 

De fet, la indústria química continua liderant la inversió en R+D i innovació de tota la indústria. 

A tot l’Estat, el sector destina 1.038 milions d’euros anuals (excloent les compres d’R+D+I) a aquestes activitats. 

La indústria química també lidera la ràtio d’investigadors del sector privat.  De fet, segons dades de la patronal química espanyola un de cada cinc investigadors és contractat per la indústria química.

Aquesta aposta per la innovació està directament vinculada a la consecució dels objectius de descarbonització i economia circular, així com els de digitalització, posicionant el sector com un vector indispensable per oferir, d’una banda, solucions sostenibles a altres sectors i, de l’altra, per millorar els seus processos i convertint-se així en una indústria més eficient i productiva.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.