Infraestructures

infraestructures

debat sobre l'R1 de Rodalies del Maresme

L’Estat no traurà el tren del litoral

Prioritza estabilitzar platges i reparar els danys periòdics

Experts admeten la complexitat del trasllat però avisen que la via no resistirà el canvi climàtic

El futur de les platges són rieres amb amples desembocadures
S’ha de decidir primer quin transport públic cal, es diu des del Consell

El des­calçament de la via de tren que es va pro­duir diu­menge pas­sat a Santa Susanna i que va obli­gar a tallar les línies de roda­lies i regi­o­nal del Maresme ha tor­nat a fer visi­ble un pro­blema estruc­tu­ral que s’agreu­jarà amb el canvi climàtic i l’aug­ment pre­vist del nivell del mar. També ha tor­nat a evi­den­ciar les diferències sobre la pos­si­ble solució, tot i que hi ha coin­cidència en la diagnosi. El tem­po­ral Glòria va apun­tar el 2020 la mag­ni­tud del pro­blema, que no afecta només la línia fer­roviària sinó tota la franja lito­ral de la comarca. L’aposta ini­cial de les admi­nis­tra­ci­ons per tras­lla­dar les vies cap a l’inte­rior dels muni­ci­pis ha estat apar­cada per l’ele­vat cost d’un pro­jecte que no solu­ci­ona el pro­blema de regressió lito­ral. Els geòlegs, en canvi, veuen el tras­llat obli­gat i part d’una solució glo­bal con­tra l’erosió de la franja de costa.

La pro­posta del Mitma

El govern espa­nyol, titu­lar de la infra­es­truc­tura de la línia i com­pe­tent en la franja lito­ral, no pre­veu tras­lla­dar el traçat cap a l’inte­rior dels muni­ci­pis ni fer sub­terrànies les vies, i pre­ci­sa­ment ho jus­ti­fica per raons pres­su­postàries i d’enfo­ca­ment. “El pro­blema no és només el tren sinó també tots els ele­ments que hi ha a la mateixa cota que el tren”, sos­te­nen des del gabi­net del Minis­teri de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana (Mitma). Moure l’R1 de roda­lies cap a l’inte­rior “suposa una gran millora urbanística amb uns cos­tos molt ele­vats, però el pro­blema per­sis­tirà”, defen­sen en relació amb els edi­fi­cis i infra­es­truc­tu­res com l’antiga N-II que estan a peu pla de la línia i que serien ales­ho­res el pri­mer front d’embat de les ona­des.

“Què s’hau­ria de fer amb els edi­fi­cis de pri­mera línia?”, apun­ten, abans d’afe­gir que “la pujada del nivell del mar també tin­dria impacte en els habi­tat­ges que són al cos­tat”. Sense con­cre­tar qui­nes pro­pos­tes tècni­ques s’estu­dien, des del minis­teri es defensa una “solució glo­bal” i s’afirma que el focus ha de ser “pro­te­gir el ter­ri­tori d’aquesta pujada del nivell del mar fent més platja amb dife­rents sis­te­mes”.

La Gene­ra­li­tat va pre­veure el tras­llat de les vies cap a l’inte­rior des de Mont­gat fins a Mal­grat de Mar en el pla ter­ri­to­rial metro­po­lità del 2010, però el pla d’infra­es­truc­tu­res del 2011 ja només pre­veia com a actu­a­ci­ons fins al 2020 ampliar la capa­ci­tat de trens entre Bada­lona i Mataró i des­do­blar la via avui única entre Arenys de Mar i Bla­nes.

El PDI tam­poc ho pre­veu

La reforma del pla d’infra­es­truc­tu­res el 2021 ja només pre­veu aquest des­do­bla­ment i, més enllà del 2030, la cons­trucció del tram entre Mataró i Gra­no­llers d’una futura línia orbi­tal que ha d’unir el Maresme i el Gar­raf pel Vallès. La pla­ni­fi­cació ja no pre­veu el tras­llat de la via. Avui el govern català reclama a l’Estat el traspàs de la línia per tal que sigui la Gene­ra­li­tat qui deci­deixi “quina és la millor opció”, segons fonts del Depar­ta­ment de Ter­ri­tori.

El Col·legi de Geòlegs de Cata­lu­nya, en canvi, ho veu de manera dia­me­tral­ment opo­sada al minis­teri i lamenta també que s’eli­minés el pro­jecte de tras­llat a l’inte­rior en la pla­ni­fi­cació de la Gene­ra­li­tat. Con­si­dera que inver­tir més diners en l’abo­ca­ment periòdic de sorra dra­gada a poca distància del front marítim no evi­tarà la regressió de plat­ges i creu que el tras­llat cap a l’inte­rior de les vies del tren pot ser part de la solució glo­bal. No ho veu una solució efec­tiva, pri­mer, perquè dra­gar sorra del llit marí lito­ral té impac­tes ecològics irre­ver­si­bles sobre la flora i la fauna que viu en aquesta franja. En segon terme, Joan Manuel Vila­plana, direc­tor de l’Obser­va­tori del Geo­Risc del Col·legi de Geòlegs, recorda que l’extracció de la sorra can­via l’oro­gra­fia del llit marí pro­per a la platja i la mateixa dinàmica natu­ral del mar ten­deix automàtica­ment a recu­pe­rar aquesta sorra. Dra­gar cada dos per tres sorra d’aquesta franja per refer les plat­ges és caríssim i resulta inútil al cap d’unes set­ma­nes o mesos, con­clou.

Adeu a les plat­ges d’ara

L’R1 i les plat­ges actu­als “estan con­dem­na­des a des­a­parèixer”, afirma Vila­plana. L’ocu­pació urbana rígida del front marítim resta espai a un lito­ral que al Baix Maresme mai ha for­mat grans plat­ges. En aquest con­text, la força d’erosió de les lle­van­ta­des sovin­te­ja­des és supe­rior a la de sedi­men­tació que apor­ten rie­res cana­lit­za­des i urba­nit­za­des i, amb la pujada del nivell del mar, la inun­dació cap a l’inte­rior anirà aug­men­tant.

Els geòlegs ava­len les pro­tec­ci­ons d’escu­llera que fa l’Admi­nis­tra­dor d’Infra­es­truc­tu­res Fer­roviàries (Adif) de l’Estat per garan­tir la segu­re­tat de la via però avi­sen que no és una solució de futur. La millor pro­tecció con­tra els tem­po­rals de mar són les plat­ges amples, sos­te­nen, i és aquí on veuen l’opor­tu­ni­tat de tras­lla­dar la via cap a l’inte­rior dels muni­ci­pis. Amb una N-II paci­fi­cada de trànsit i tra­ient “la bar­rera” del tren a tocar del mar, Vila­plana aposta per un futur pas­seig marítim “tou” con­nec­tat amb la platja i que potenciï la desem­bo­ca­dura de sedi­ments durant les rie­ra­des que també són habi­tu­als a la comarca. No amaga la com­ple­xi­tat de la solució però avisa que ja es va tard.

Solució com­plexa i cara

L’engi­nyer Jordi Julià, que va ser direc­tor gene­ral de Ports i Trans­ports de la Gene­ra­li­tat, adver­teix de la com­ple­xi­tat urbanística i es pre­gunta “qui pro­te­girà la costa” si es treu el tren de pri­mera línia. Tot recor­dant que ell mateix va fer una pro­posta per fer sub­terrània la línia cap a l’inte­rior a través de túnels, con­clou que, avui, amb el repte de l’aug­ment del nivell del mar, això només és pos­si­ble amb una revisió glo­bal de la costa i del desen­vo­lu­pa­ment urbanístic. Una con­dició amb la qual està d’acord Vila­plana, que avisa que aquest segle la pri­mera línia de mar dels muni­ci­pis retro­ce­dirà i obli­garà a reti­rar edi­fi­cis i vies de comu­ni­cació. Però, avui, diu, encara es pot pla­ni­fi­car aquest canvi urbanístic i reclama deci­si­ons valen­tes a les admi­nis­tra­ci­ons.

Quin trans­port públic cal

També reclama el debat glo­bal el pre­si­dent del Con­sell Comar­cal i alcalde de Vilas­sar de Mar, Damià del Clot, que insta pri­mer a deci­dir quin trans­port públic cal: “Ens hem pre­o­cu­pat molt temps només del trans­port pri­vat i els peat­ges.” Tren per l’inte­rior, auto­bu­sos amb park-and-ride a l’auto­pista, tram­via de Mataró a Argen­tona, tren cap a Gra­no­llers?, es pre­gunta. Pel que fa a les plat­ges, reclama una actu­ació “estruc­tu­ral, defi­ni­tiva” i rebutja l’opció actual de “por­tar sorra d’un poble a l’altre a un cost bru­tal, també per a l’eco­sis­tema marí, i que dura tres dies”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.