Empreses

Transports Codina creix en logística per l’aposta pel congelat

La primera fase de la nova plataforma de fred, estrenada al setembre, ja està al 70% de la seva capacitat

La companyia d’Osona vol doblar la quota del mercat internacional fins al 25% del total

Les ven­des de Trans­ports Codina s’han dis­pa­rat un 40% els pri­mers mesos d’aquest any gràcies a l’impuls de l’acti­vi­tat logística, espe­ci­al­ment la vin­cu­lada amb el pro­ducte con­ge­lat, després de la posada en marxa el setem­bre pas­sat de la pri­mera fase de la nova nau de refri­ge­rat: Codina Gel. El pro­jecte, amb un pres­su­post total de 10 mili­ons d’euros, pre­veu la cons­trucció d’una pla­ta­forma amb capa­ci­tat per a 8.000 palets. De la inversió total, que se sufraga amb fons pro­pis, se n’han exe­cu­tat 8 mili­ons d’euros, que inclo­uen la com­pra del ter­reny (un solar al cos­tat de la nau prin­ci­pal) i la cons­trucció de les fases pri­mera i segona. Aquesta última s’enlles­tirà aquest estiu i s’asso­lirà una capa­ci­tat total de 5.000 palets en 55.000 m² cons­truïts. Les fases tres i qua­tre s’ani­ran acti­vant en funció de les neces­si­tats, fins a arri­bar als 8.000 palets esmen­tats. “Vam optar per un pro­jecte modu­lar per anar adap­tant la cons­trucció al crei­xe­ment del mer­cat”, expli­quen Sílvia i Lluís Codina, cosins i repre­sen­tants de la ter­cera gene­ració de Trans­ports Codina i, actu­al­ment, al cap­da­vant de la gestió.

L’aposta pel con­ge­lat res­pon a la volun­tat d’actu­a­lit­zar i diver­si­fi­car el ser­vei de la com­pa­nyia, i té lloc després de detec­tar la manca d’una oferta simi­lar a Osona i a la Cata­lu­nya Cen­tral, on hi ha mol­tes empre­ses d’ali­men­tació. I la res­posta no s’ha fet espe­rar perquè ja tenen el magat­zem al 70% de la capa­ci­tat gràcies, sobre­tot, a cli­ents de gran volum, par­ti­cu­lar­ment del sec­tor carni.

Tan­ma­teix, aquest fort crei­xe­ment també implica la logística de pro­duc­tes a tem­pe­ra­tura ambi­ent i con­tro­lada, fins al punt que les anti­gues naus, amb una superfície útil de 6.500 m², estan 100% de la capa­ci­tat. “A curt ter­mini, hem arri­bat a acords amb empre­ses pro­pe­res per guar­dar el sobre­es­toc i, a llarg ter­mini, encara tenim dues fases de Codina Gel per cons­truir, que no han de ser exclu­si­va­ment per a con­ge­lats”, avança Lluís Codina, que porta la direcció ope­ra­tiva.

Trans­ports Codina va començar el 1976 com una empresa dedi­cada al trans­port de mer­ca­de­ries i va anar ampli­ant el seu radi geogràfic d’actu­ació gràcies a acords de col·labo­ració amb altres com­pa­nyies, que ofe­rei­xen rutes de llarg recor­re­gut i cor­res­pon­sals per tot l’Estat espa­nyol que es res­pon­sa­bi­lit­zen de la dis­tri­bució més capil·lar. Només tenen una dele­gació pròpia a València. Dis­po­sen d’una flota de trenta-cinc vehi­cles i també tre­ba­llen amb cami­o­ners autònoms per cer­car la màxima fle­xi­bi­li­tat. “Volem ser forts aquí i acom­pa­nyar-nos de bons com­panys fora”, diu Sílvia Codina, res­pon­sa­ble de gestió.

El trans­port encara és el 60% de la fac­tu­ració, però va per­dent ter­reny en favor de la logística, que en pocs anys ha cres­cut molt. La tendència de molts pro­duc­tors és dele­gar el magat­zem i la gestió de les coman­des a empre­ses com ara Codina, que a poc a poc dei­xen de ser mers des­plaçadors de palets per esde­ve­nir ope­ra­dors logístics inte­grals.

La ter­cera gene­ració de la com­pa­nyia, ja ple­na­ment al cap­da­vant després de la jubi­lació del dar­rer repre­sen­tant de la segona l’any pas­sat, està acom­pa­nyant aquest procés per impul­sar la moder­nit­zació de l’orga­nit­zació. “Ens volem espe­ci­a­lit­zar en el ser­vei de qua­li­tat del sec­tor ali­men­tari en tota la cadena logística, i el nos­tre fort és que podem ofe­rir emma­gat­ze­matge i trans­port a totes les tem­pe­ra­tu­res”, diuen Sílvia i Lluís Codina.

També volen diver­si­fi­car la car­tera de cli­ents i adap­tar el ser­vei a qual­se­vol tipus de pro­ducte agro­a­li­men­tari, tant d’ori­gen ani­mal com vege­tal, i créixer també a l’exte­rior. La quota de trans­port inter­na­ci­o­nal ara és del 12% i l’objec­tiu és que arribi a ser del 25%.

L’altre com­promís de la nova gene­ració és amb la sos­te­ni­bi­li­tat, en àmbits com la reducció d’emis­si­ons con­ta­mi­nants o la gene­ració d’ener­gia gràcies a les pla­ques solars que cobrei­xen la coberta de les naus, amb les quals obte­nen uns 600 kW de potència. També dis­po­sen d’un dipòsit de reco­llida d’aigües plu­vi­als que dona ser­vei a les noves naus de refri­ge­rat. D’altra banda, estan actu­a­lit­zant la flota amb vehi­cles Euro 6 i apos­ten per fer les rutes més llar­gues amb gas. En aquest ter­reny, Trans­ports Codina ha rebut un guardó Lean & Green pel seu com­promís.

TRANSPORTS CODINA

Facturació
10 M€
Treballadors
50
Any de fundació
1976
Transports Codina va néixer a Tona i durant molts anys va tenir la seu central en aquesta localitat, fins que l’ampliació de la C17 els va obligar a traslladar les dependències a Hostalets de Balenyà. També va tenir una plataforma a Olot però es va haver de tancar.
La història

Roda a roda, pas a pas

Transports Codina no hauria pogut tenir un inici més ple de simbolisme. El seu fundador, Frederic Codina Bayés, originari de Tona, s’instal·la a la Seu d’Urgell quan acaba la Guerra Civil. Per guanyar-se la vida, cada dia i durant tres anys, creua la frontera amb Andorra, on compra un pneumàtic de camió que ven a la Seu. Més endavant, amb quatre socis compra el primer camió i es dedica al transport fins a consolidar, el 1960, una línia regular entre Vic i Saragossa. El 1975, mor a causa d’un accident i un any després neix Transports Codina a Tona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.