Opinió

Dèficit i deute a Espanya

Espanya es veurà forçada per la UE a reduir el dèficit i el deute i, a més, també haurà d’abaixar el dèficit perquè els inversors li comprin el deute ara que el BCE ha deixat d’adquirir-lo. I això, en un entorn de creixement insuficient, significa retallades en despesa pública (el que eufemísticament s’anomena consolidació fiscal) i augments d’impostos

És un tòpic dir que Espa­nya sem­pre ha man­tin­gut un deute públic i un dèficit total molt ele­vats. Pel que fa al deute, i en l’època actual, això no sem­pre ha estat així. El dèficit, en canvi, i pre­nent com a referència l’equi­li­bri pres­su­pos­tari, sí que ha man­tin­gut, i manté, cotes nega­ti­ves durant molts anys.

El gràfic adjunt mos­tra, per a Espa­nya, l’evo­lució dels dos valors (deute, eix esquerre; dèficit, eix dret) entre l’any 2007, moment de l’inici de la crisi sistèmica en què el pla­neta es troba immers, i l’últim any tan­cat, el 2021 (i també una esti­mació fins a l’any 2027). Amb la fina­li­tat de faci­li­tar la situ­ació de cada any, s’ha mar­cat amb una línia l’equi­li­bri pres­su­pos­tari: 0%. (Font: 2007 – 2021: INE. 2022-2027: IMF World Eco­no­mic Out­look, abril 2022. Nota. El dèficit del 2016 inclou aju­des a la banca; el del 2020, les aju­des a la SAREB, el banc dolent).

Si ens remun­tem fins i tot més enrere, es pot dir que la situ­ació nor­mal d’Espa­nya ha estat la de dèficit. En el pas­sat van des­ta­car dos anys: el 1985 (en plena cam­pa­nya d’ade­quació de l’eco­no­mia espa­nyola per a l’entrada a les Comu­ni­tats Euro­pees) i el 1993 (just després de l’any olímpic, de l’Expo de Sevi­lla i de Madrid com a capi­tal cul­tu­ral) en què es va superar el -7%. Després es va anar pro­duint una dis­mi­nució pro­gres­siva fins a arri­bar al superàvit a par­tir del 2005, a la cúspide de l’“Espa­nya va bé”, tot i que sense tenir en compte coses com el nivell de la taxa de pobresa ni la pro­duc­ti­vi­tat: 1995, -6,47%; 1996, -4,85%; 1997, -3,37%; 1998, -3,22%; 1999, -1,42%; 2000, -0.98%; 2001, -0,64%; 2002, -0,45%; 2003, -0,21%; 2004, -0,34%; 2005, 0,96%; 2006, 2,02%.

Mirant el deute públic, l’evo­lució ha estat dife­rent. D’un màxim del 161% del PIB asso­lit el 1881, es va des­cen­dir al 7,3% el 1976 per, a par­tir d’allà aga­far una tendència crei­xent que va anar con­duint fins a les cotes actu­als. És cert que els dos anys són atípics: el pri­mer va estar mar­cat per les guer­res colo­ni­als d’Espa­nya i el segon se situa al final del fran­quisme, en una època molt com­pli­cada per a Espa­nya en nom­bro­sos àmbits, entre els quals l’econòmic.

La nos­tra història comença el 2007 quan “l’eco­no­mia espa­nyola jugava en la Cham­pi­ons Lea­gue de les eco­no­mies mun­di­als”. El boom dels anys ante­ri­ors es va finançar amb deute pri­vat; el públic era baixíssim, ja que Espa­nya havia tin­gut superàvits fis­cals a causa de la recap­tació que havia gene­rat el boom.

A par­tir del 2008, tot va can­viar. El superàvit fis­cal es va con­ver­tir en dèficit i així s’ha seguit, i com a con­seqüència d’això, el deute públic va començar a aug­men­tar com un coet fins al 2014, moment en què el BCE va començar a actuar sobre el deute. A còpia de reta­lla­des de des­pesa i d’amfe­ta­mi­nes finan­ce­res injec­ta­des (que inclo­uen tipus d’interès reals nega­tius), es va anar pro­duint una pro­gres­siva millora del dèficit i un estan­ca­ment del deute en nivells pròxims al 100% del PIB. L’arri­bada del virus, però, va tren­car amb tot: aug­ment espec­ta­cu­lar del dèficit i aug­ment espec­ta­cu­lar del deute (espec­ta­cu­lar i meteòric).

En qual­se­vol cas, sota el meu punt de vista, el més greu no és això, sinó l’estan­ca­ment pre­vist a par­tir del 2022: Espa­nya s’ins­tal·larà en una zona de deute equi­va­lent al 115% del seu PIB i en una zona de dèficit que es mourà a l’entorn del -4%. Per què? Doncs perquè les expec­ta­ti­ves de crei­xe­ment són insu­fi­ci­ents i decrei­xents: 2022, 4,8%; 2023, 3,3%; 2024, 3,1%; 2025, 2,0%; 2026, 1,7%; 2027, 1,7%.

D’altra banda, Espa­nya es veurà forçada per la UE a reduir el dèficit i el deute i, a més, també haurà d’abai­xar el dèficit perquè els inver­sors li com­prin el deute ara que el BCE ha dei­xat d’adqui­rir-lo. I això, en un entorn de crei­xe­ment insu­fi­ci­ent, sig­ni­fica reta­lla­des en des­pesa pública (el que eufemísti­ca­ment s’ano­mena con­so­li­dació fis­cal) i aug­ments d’impos­tos. Si a tot això s’hi afe­geix una inflació ele­vada que, almenys, durarà un any més i uns pro­ble­mes de sub­mi­nis­tra­ment la solució defi­ni­tiva dels quals no es pre­veu que sigui demà, el resul­tat és un esce­nari, com a mínim, pre­o­cu­pant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.