Empreses

Empreses que són arbres

Seven Roots inverteix 2,5 milions d’euros en negocis sostenibles per mostrar que fer les coses bé és rendible

La gestora defensa que el finançament d’‘start ups’ actual està obsolet

Sandra Rams, cofundadora i sòcia directora de Seven Roots, arriba a l’entrevista des de la seva Manresa natal mentre encara crema al Bages un dels incendis forestals més importants d’aquest estiu a casa nostra i un dels molts que han afectat Europa coincidint amb onades de calor extrema. Per ella, aquesta catàstrofe natural és la pistola fumejant, la prova de càrrec, de l’emergència climàtica i el senyal que cal canviar les bases de l’economia que ens ha portat a aquesta situació. “Fer les coses bé, de manera sostenible, és el camí, però és que també és més rendible”, assegura Rams.

Amb aquest convenciment ha muntat la firma de capital de risc Seven Roots conjuntament amb Soly Sakal, màxim responsable de l’assessoria de serveis financers Rhombus, i han bastit un primer fons de 2,5 milions d’euros per impulsar un màxim de set empreses emergents de cerquin un impacte positiu en el medi ambient i en la societat, segons els criteris ASG (ambientals, socials i de govern). El capital ha estat aportat principalment per famílies empresàries amb experiència en el món de les empreses emergents (start ups), però no en inversió sostenible, i ho fan amb tiquets de 125.000 euros: “Preferim fer participacions reduïdes perquè hi hagi més inversors i fer proselitisme”, diu Rams. A la fi de la vida del fons, en cinc anys, rebran el doble; cal pensar que la mitjana de retorn sobre la inversió en el mercat de capital de risc és d’1,6.

Aquestes rendibilitats són possibles perquè Seven Roots entra en les companyies amb una participació del 50%, de manera que pugui prendre decisions de gestió i sobre el model de negoci, amb els objectius d’aconseguir la rendibilitat des del primer moment, fer-la escalable i que tingui ambició global. “A vegades, hem pivotat un producte B2C [empresa a consumidor final] a B2B [empresa a empresa]; en altres casos, hem definit un mercat de nínxol per al producte com a estratègia comercial”, explica la directora de la firma. El procés d’incubació de la companyia pot representar entre dos i tres mesos. Un cop ben orientat el negoci i en creixement, Seven Roots busca la sortida en el moment que considera que ja no pot aportar més. Això sol ser als tres anys.

La firma de capital de risc va validar aquesta metodologia abans de posar-se en marxa. Sandra Rams defensa la responsabilitat de l’inversor en la sostenibilitat dels negocis i abomina del model tradicional de finançament d’empreses tecnològiques basat a col·leccionar rondes de finançament i prendre decisions en base als indicadors i mètriques que res tenen a veure amb la rendibilitat del negoci: “És un sistema obsolet”, diu.

Actualment, la cartera de Seven Roots consta de sis companyies:

Mariona Vilanova

és la creadora d’un mètode de massatge facial per rejovenir, substitutiu del lífting. Per escalar el negoci, s’ha digitalitzat el tractament, de manera que des d’una plataforma de comerç electrònic es poden adquirir tant els vídeos explicatius com els estris i els productes cosmètics.

Bioo

és una empresa que ha transformat les plantes en interruptors biològics i la descomposició de substàncies orgàniques per microorganismes en generadors d’electricitat.

Yay!

ha creat l’alternativa saludable als snacks. Són combinacions de fruites liofilitzades que adquireixen una textura cruixent. També pesen molt poc, i a Seven Roots han pensat que la penetració en el mercat pot ser a traves del canal de viatges –avions, aeroports i hotels– per, després, ampliar el focus.

Hyggie

és un producte d’economia circular que utilitza velles recambres de les rodes de bicicleta per fer-hi bosses i motxilles. També volen proveir d’aquest material marques de luxe per substituir la pell de procedència animal.

Neletab

fa productes de neteja 100% naturals i en pastilla, que es dissolen en aigua per usar-los. A Seven Roots han orientat el producte al canal professional.

“Són projectes, però també són arrels d’arbres per regenerar l’economia”, diu Rams.

Enamorament professional a les aules de l’IESE

Sandra Rams és advocada i politòloga. Abans dels 30, va dirigir Home Meal Replacement, la propietària de la cadena de menjar per endur Nostrum, que va fer fallida el 2019. “Havia fet molta trinxera, però en faltava teoria”, explica Rams, que va decidir cursar un programa de direcció general a IESE. Allà, va conèixer Soly Sakal, de família empresària i que havia muntat diversos negocis abans de crear Rhombus, per assessorar inversors privats sobre on col·locar el seu capital. Tots dos van veure la necessitat d’innovar en el finançament de negocis de nova creació per fer-los sostenibles des de l’inici.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.