Opinió

Quin màrqueting li cal a l’empresa: comparatiu o diferencial?

Si escollim treballar el màrqueting des d’un punt de vista competitiu, haurem de destacar qualitats més superficials com el preu, el servei o la satisfacció final del servei. Unes tasques que requeriran accions de millora contínua per tal de mantenir la lleialtat del consumidor i no quedar desplaçats per la competència

Lleal Tulsà Asses­sors. Tots fem màrque­ting. A petita o a gran escala, tots en fem. En fem en l’àmbit per­so­nal i en el pro­fes­si­o­nal. I és que per man­te­nir les rela­ci­ons soci­als entre cli­ents i proveïdors cal màrque­ting i per satis­fer les seves neces­si­tats, també. I aquest és un dels prin­ci­pals objec­tius que tota empresa hau­ria de mar­car per tre­ba­llar-ho com cal.

El màrque­ting hau­ria de ser una de les pedres angu­lars que sus­tenta una orga­nit­zació, i és que sense la seva exe­cució difícil­ment podrem des­ta­car entre tanta com­petència. Una bona estratègia de màrque­ting ser­veix per con­so­li­dar rela­ci­ons, fide­lit­zar, créixer, impac­tar, emo­ci­o­nar, comu­ni­car, crear neces­si­tat i, final­ment, ven­dre.

Ara bé, no totes les estratègies són vàlides. D’una banda, cal conèixer l’empresa. Després, el con­su­mi­dor, les neces­si­tats a satis­fer, el mer­cat i la com­petència. Només així es podran traçar les millors línies direc­ti­ves per, final­ment, actuar en la bona direcció. Perquè, com solem dir en el món de la con­sul­to­ria de comu­ni­cació, un cop defi­nida l’estratègia cal pas­sar a l’acció.

I com pas­sem a l’acció si el que volem és posi­ci­o­nar una marca a través d’una estratègia de màrque­ting? El tre­ball de posi­ci­o­na­ment d’una marca, a grans trets, es pot divi­dir de dues mane­res: el posi­ci­o­na­ment com­pa­ra­tiu i el dife­ren­cial.

D’una banda, l’avan­tatge com­pa­ra­tiu d’una empresa con­sis­teix a ofe­rir un pro­ducte o ser­vei millor de com ho fa la com­petència. Si ofe­rim un pro­ducte o ser­vei que té molta oferta al mer­cat, lla­vors el con­su­mi­dor té diver­ses opci­ons per esco­llir.

Si ens tro­bem davant d’aquest esce­nari, cal actuar. Posem un exem­ple perquè sigui més ente­ne­dor: Coca-Cola i Pepsi comer­ci­a­lit­zen pro­duc­tes simi­lars, però el con­su­mi­dor n’esco­llirà un o altre depe­nent de diver­sos aspec­tes com poden ser el preu, la pre­sen­tació, les tècni­ques publi­citàries que uti­lit­zen, etc.

En canvi, amb el posi­ci­o­na­ment dife­ren­cial, les acci­ons de màrque­ting pro­po­sa­des hau­ran de fer des­ta­car el pro­ducte o ser­vei per sobre de la com­petència. Tor­nem a posar un exem­ple. En aquest cas, la marca Apple el repre­senta de mera­ve­lla. La seva fina­li­tat d’ús pot ser resolta amb altres dis­po­si­tius, però, con­fiar en la marca res­pon a la neces­si­tat de for­mar part d’un estil de vida, una manera d’enten­dre la tec­no­lo­gia i la manera de tre­ba­llar.

Així doncs, si esco­llim tre­ba­llar el màrque­ting des d’un punt de vista com­pe­ti­tiu hau­rem de des­ta­car qua­li­tats més super­fi­ci­als com el preu, el ser­vei o la satis­facció final del ser­vei. Unes tas­ques que reque­ri­ran acci­ons de millora contínua per tal de man­te­nir la lle­ial­tat del con­su­mi­dor i no que­dar des­plaçats per la com­petència. Però, si d’altra banda, s’opta per una estratègia dife­ren­cial, d’acord que els resul­tats són molt més a llarg ter­mini, el posi­ci­o­na­ment pot ser molt millor, i els resul­tats, també.

Dit això, pot sem­blar una tasca com­pli­cada i que reque­reixi molta dedi­cació, i així és. Els con­sul­tors i asses­sors en comu­ni­cació tenen mil i una eines per acon­se­guir que aquesta dife­ren­ci­ació sigui una rea­li­tat, i acon­se­guir els millors resul­tats per a l’empresa. I tu, com creus que et pots dife­ren­ciar?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.