Opinió

La reputació empresarial

La reputació es construeix a través de les accions i dels comportaments al llarg del temps, i és avaluada per clients, accionistes i altres grups d’interès

En el món actual totalment interconnectat, en què la informació flueix constantment a través de les xarxes socials, la reputació de l’organització s’està convertint en un dels actius més valuosos. De fet, el seu manteniment i protecció serà cada cop més essencial per garantir l’èxit a mitjà i llarg termini.

L’apogeu de les xarxes socials i la consciència creixent sobre qüestions ètiques i socials fa que les empreses estiguin sota un escrutini més gran que mai. I això no només anirà creixent, sinó que, a més, aquestes empreses s’han d’adonar que és important tenir cura de la reputació en l’àmbit local o nacional, ja que, en una economia i una societat globalitzades, l’escrutini és a escala internacional. Ho hem pogut veure darrerament en nombroses crisis reputacionals en empreses rellevants com Nestlé, per l’ús d’oli de palma en els seus productes; Ryanair, per la mala gestió en un cas de racisme en un vol, o la que està vivint Ferrovial per la sortida de l’Estat espanyol per estalviar-se impostos.

La reputació d’una organització, per tant, no s’aconsegueix només (com passava no fa gaire temps) mitjançant un web vistós amb missatges bonics o amb una bona estratègia de comunicació. La reputació es construeix a través de les accions i dels comportaments al llarg del temps, i és avaluada per clients i accionistes, però també per part de tots els grups d’interès amb què s’interactua (clients, empleats, societat, accionistes, proveïdors i aliats) en funció de diversos factors.

Cada cop més, una bona o mala reputació no només afectarà per atraure o retenir clients, sinó també per atraure talent i inversió i per obtenir llicències i permisos de reguladors i governs.

Alguns dels factors més rellevants per mantenir la reputació són:

• Transparència: els consumidors, empleats i inversors cada cop presten més atenció a aquest factor, ja que cada vegada volen saber i tenir més informació sobre com es fabriquen els productes i/o serveis i sobre quines són, per exemple, les pràctiques i les polítiques respecte als seus empleats i proveïdors. A més, volen tenir accés a la màxima informació d’una manera clara i evident.

• Responsabilitat social: guanyar diners no pot ser l’únic propòsit d’una empresa. Aquelles empreses que tinguin un enfocament ètic i responsable amb els seus empleats, clients i comunitats, tindran més bona reputació. Les organitzacions han de ser conscients del seu impacte en la societat i en el medi ambient i, per tant, s’han de comprometre a exercir i a influir mitjançant bones pràctiques i polítiques, i han de generar una cultura empresarial ètica que s’estengui a tots els nivells de l’organització.

• Innovació: fomentar la innovació, la creativitat i el pensament crític seran altres factors importants per obtenir una bona reputació en el futur. Les empreses han d’estar preparades per anticipar-se i donar respostes ràpides a entorns complexos. Això significa generar un canvi cultural intern a través de programes de formació per als empleats i fomentar comportaments de suport al seu creixement i desenvolupament.

Finalment, les companyies han de ser capaces de respondre de manera efectiva, honesta i responsable davant d’una crisi. Una mala resposta enfront d’un problema, ja sigui amb una acció poc transparent amb qualsevol dels grups d’interès o bé deshonesta, pot tenir conseqüències greus per a la seva reputació i, per tant, per a la sostenibilitat del negoci.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.