Infraestructures

infraestructures

L’Estat acusa el govern de “mentir” amb Rodalies

El Minis­teri de Trans­ports de Raquel Sánchez apuja el to i res­pon amb con­tundència les acu­sa­ci­ons de dei­xa­desa del govern de la Gene­ra­li­tat. Els res­pon­sa­bles de Trans­ports i Roda­lies del minis­teri van tirar de xifres ahir per con­tra­res­tar les crítiques del govern. Dels 6.345 mili­ons d’euros pres­su­pos­tats al pla de Roda­lies ja se n’hau­rien exe­cu­tat més de 1.000, 425 durant l’any 2022, asse­gura el minis­teri. Una inversió que demos­tra­ria, segons la Direcció Gene­ral de Trans­port, que l’actual govern espa­nyol és el que més ha inver­tit en la xarxa de Roda­lies i que dir el con­trari és “men­tir” als ciu­ta­dans. “Clama al cel que la minis­tra que més ha fet per Roda­lies hagi estat repro­vada dos cops en 24 hores”, lamen­ten. En el minis­teri reco­nei­xen que la xarxa de Roda­lies té “massa” incidències, però dei­xen clar que estan “bol­cats” per reduir-les al màxim. També asse­gu­ren que, mal­grat les crítiques, la Gene­ra­li­tat està infor­mada pun­tu­al­ment de totes les incidències perquè estan actu­ant amb “la màxima trans­parència” i atri­bu­ei­xen la bel·ligerància del govern a la cam­pa­nya elec­to­ral.

Les crítiques del govern català no aflui­xen. El con­se­ller de l’Inte­rior, Joan Ignasi Elena, va recor­dar ahir que l’ava­ria que afecta la línia R2 sud ha pro­vo­cat un aug­ment de les reten­ci­ons a la C-31 sud de fins al 20% en alguns casos. Des del pas­sat dimarts 2 de maig fins dime­cres, s’ha regis­trat un aug­ment clar de les reten­ci­ons com­pa­rant el volum de trànsit d’entrada a Bar­ce­lona d’aquesta via amb la set­mana imme­di­a­ta­ment ante­rior, segons dades del Ser­vei Català de Trànsit. Si s’ana­lit­zen les cues regis­tra­des aquests dar­rers dies, s’observa que s’han afe­git més de 16 quilòmetres i quasi 6 hores de reten­ci­ons al volum de trànsit habi­tual en aquesta via. En total, s’han sumat gai­rebé 6.000 vehi­cles al flux de trànsit de la C-31 sud.

Ampli­ant el ven­tall de les con­seqüències del caos de Roda­lies, fins ara enguany les incidències han fet per­dre 856.709 des­plaçaments als usu­a­ris, el que sig­ni­fica 520.810 hores per­du­des, l’equi­va­lent a més de 65.000 jor­na­des labo­rals a temps com­plert. És una esti­mació de la Cam­bra de Comerç de Bar­ce­lona, que ha enge­gat una cam­pa­nya pública de denúncia amb el lema Recla­mem el dèficit. La cam­pa­nya vol denun­ciar “el des­ga­vell fer­ro­vi­ari que dia rere dia patei­xen milers d’usu­a­ris de la xarxa de Roda­lies i Regi­o­nals de Cata­lu­nya”. L’ava­ria de Gavà, sosté la Cam­bra, “torna a posar en relleu els dèficits de la xarxa fer­roviària cata­lana, deri­vats prin­ci­pal­ment de la falta de finançament per part de l’Estat”. La Cam­bra asse­gura que cal­dria inver­tir 45.000 mili­ons d’euros fins al 2030. Només l’actual pro­blema a la línia R2, cal­cula la Cam­bra, afecta diària­ment 80.000 des­plaçaments, i entre el 2 i el 5 de maig va fer per­dre als usu­a­ris més de 292.00 hores.

Amb aquest pano­rama, l’endemà que ho fes el Senat, el Congrés dels Dipu­tats va repro­var la minis­tra de Trans­ports, Raquel Sánchez, per 173 vots a favor, 161 en con­tra i 6 abs­ten­ci­ons. Dime­cres va ser a ini­ci­a­tiva d’ERC i ahir del PP, que va pre­sen­tar una moció con­tra la política d’Habi­tatge del govern espa­nyol que incloïa aquesta mesura. Junts per Cata­lu­nya i la CUP van donar suport única­ment a aquest punt de la moció. També hi van votar a favor el grup pro­mo­tor, el PP i Vox. El PNB es va abs­te­nir, men­tre que el PSOE, Podem i Bildu s’hi van pro­nun­ciar en con­tra.

LES XIFRES

65.000
jornades laborals haurien fet perdre les avaries als treballadors i a les empreses enguany.
425
milions va invertir el ministeri a Rodalies el 2022, del miler ja executats, sobre un total de 6.345 del pla.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.