La transició energètica farà del Port de Barcelona un ‘hub’ d’energies renovables
Estem en emergència climàtica i tothom està obligat a fer canvis en la seva activitat per minimitzar la petjada ecològica. El món marítim no és aliè a aquesta transformació necessària, i treballa per eliminar les emissions, tant dels vaixells durant els seus viatges com en l’operativa als ports. En el cas del Port de Barcelona, es treballa en diferents fronts per descarbonitzar l’activitat, amb l’electricitat com a protagonista.
Les grans navilieres despleguen plans perquè les seves flotes funcionin amb combustibles 100% respectuosos amb el medi ambient, com l’amoníac o el biometà. Tot i que encara no s’ha arribat a un consens sobre quin serà el millor combustible, sí que queda clar que, un cop arribats a port, la solució depèn d’aturar els motors dels vaixells i fer-los funcionar amb energia verda d’origen renovable mentre estan atracats.
Molts dels vaixells de mercaderies i passatges que arriben a Barcelona estan equipats amb sistemes de connexió elèctrica a moll, i el Port treballa des de fa anys per tenir disponible la infraestructura que permeti subministrar aquesta energia. Batejat com a Nexigen, i amb una inversió de 110 milions d’euros, el Port està desplegant una xarxa de mitja tensió per tot el recinte portuari i equipant les principals terminals amb sistemes OPS (Onshore Power Supply), les connexions necessàries per subministrar electricitat als vaixells.
Ja s’han iniciat les obres del primer OPS, una prova pilot a la terminal BEST, que, juntament amb un segon OPS a la terminal de ferris, estarà funcionant a finals d’any. En paral·lel, però, el Port de Barcelona treballa en la construcció de la subestació elèctrica que generarà tota l’energia verda necessària per descarbonitzar l’activitat portuària i que estarà operativa l’any 2025. La xarxa de connexió amb els molls es desplegarà en paral·lel a la construcció de la subestació, i inclou importants obres d’enginyeria, com una perforació submarina que permetrà crear una galeria de serveis per sota del canal principal del port, que connectarà els moll de l’Energia i el moll Adossat.
L’objectiu és executar alhora les diferents peces del projecte per connectar al més aviat possible els vaixells i tenir electrificats l’any 2030 tots els punts d’atracada dels creuers, el moll Prat de contenidors i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa, que eliminaran 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions de l’activitat portuària i milloraran la qualitat de l’aire a l’entorn del recinte portuari.
Energia de Km 0. Nexigen, però, és molt més que una xarxa elèctrica. És un canvi de paradigma a escala energètica amb què el Port de Barcelona no només aspira a subministrar energia neta, sinó que vol produir-ne.
La comunitat portuària ja rema en aquesta direcció, amb un degoteig constant de noves instal·lacions fotovoltaiques a les nombroses instal·lacions existents. Una de les últimes a estrenar-se ha estat la de les casetes del moll de Pescadors, la primera d’una sèrie d’innovadores comunitats energètiques que proveiran d’energia renovable les diferents zones del recinte portuari.
Però la transició energètica al Port de Barcelona no s’acaba aquí. Fa temps que s’impulsa l’ús del gas natural liquat (GNL) com a combustible de transició i també es treballa en projectes d’economia circular, com la planta de producció de biometà que es vol construir per aprofitar els residus orgànics dels vaixells i altres residus agroalimentaris procedents d’activitats que es fan dins del port o en zones properes.
Tots aquests projectes formen part de l’estratègia de futur del Port de Barcelona, un port de persones que treballen al servei de les persones.