Opinió

El cost dels treballadors descontents

Les per­so­nes són l’actiu més impor­tant en qual­se­vol orga­nit­zació, però en mol­tes orga­nit­za­ci­ons hi ha un pro­blema crei­xent: la des­mo­ti­vació. Un estudi del MIT con­clou que el 40% dels tre­ba­lla­dors estan des­con­tents amb les seves empre­ses i estan con­si­de­rant mar­xar-ne. Aquest per­cen­tatge és més ele­vat (un 45%) en el cas de les dones. Això té mol­tes impli­ca­ci­ons nega­ti­ves. D’una banda, per­ju­dica la salut i el benes­tar de les per­so­nes. De l’altra, es pro­du­ei­xen cos­tos sig­ni­fi­ca­tius en per­dre pro­duc­ti­vi­tat, capa­ci­tat d’inno­vació, de qua­li­tat de ser­vei als cli­ents, entre d’altres. És un feno­men que s’ha donat sem­pre, però que s’ha agreu­jat con­si­de­ra­ble­ment arran de la covid. I un estudi recent de Mc Kin­sey quan­ti­fica en 220 mili­ons de dòlars anu­als el cost anual en el cas d’una gran empresa. Pel que fa a les cau­ses, les més impor­tants són algu­nes que hi han estat sem­pre, però que s’estan agreu­jant dar­re­ra­ment. És el cas del salari insu­fi­ci­ent. Amb l’aug­ment del cost de vida i les incer­te­ses econòmiques rela­ci­o­na­des amb la post­pandèmia, molts emple­ats veuen que les seves retri­bu­ci­ons per­den poder adqui­si­tiu. Altres pro­ble­mes són la manca de pers­pec­ti­ves futu­res de pro­moció i la mala relació amb el supe­rior o amb els com­panys que gene­ren ambi­ents tòxics. I sobre això, és pos­si­ble que les dinàmiques nega­ti­ves puguin tenir un impacte encara més gran en un entorn de tre­ball vir­tual. A aquests pro­ble­mes, se n’afe­gei­xen d’altres que pot­ser són més recents. Per exem­ple, la falta de sen­tit de la feina i la demanda de més dies de tele­tre­ball.

Tenint en compte aquest impacte tan nega­tiu, pot ser d’uti­li­tat recor­dar pràcti­ques que estan donant bons resul­tats. Es tracta, per exem­ple, de revi­sar i ajus­tar les polítiques de retri­bució perquè siguin com­pe­ti­ti­ves. Dis­se­nyar opor­tu­ni­tats de crei­xe­ment pro­fes­si­o­nal. Con­nec­tar la missió i els valors de l’empresa amb el tre­ball dels emple­ats per aju­dar a donar sen­tit a la seva feina. Fomen­tar la diver­si­tat; i també fle­xi­bi­li­tat i l’equi­li­bri entre la feina i la vida per­so­nal. I una altra mesura cada cop més impor­tant: garan­tir que els líders esti­guin ben pre­pa­rats per ser­vir els altres i per ges­ti­o­nar i moti­var per­so­nes en un món cada cop més com­plex. Són mesu­res que no són fàcils, però si no hi ha una actu­ació deci­dida, tots hi podem per­dre molt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.