Societat

El govern vol sancionar Renfe amb 700.000 euros per l’avaria de Gavà

L’Agència Catalana de Consum creu que el maig passat es van vulnerar els drets dels consumidors per manca d’informació

La companyia disposa de 10 dies per presentar al·legacions

L’Agència Cata­lana de Con­sum, depe­nent del depar­ta­ment d’Empresa de la Gene­ra­li­tat, pro­posa una sanció de 700.000 euros a Renfe per vul­ne­rar els drets dels con­su­mi­dors en con­si­de­rar que hi va haver manca d’infor­mació als viat­gers i d’atenció al cli­ent a causa de l’ava­ria a l’R2 Sud a prin­ci­pis de maig cau­sada per un incendi en un qua­dre de senyals a Gavà, al Baix Llo­bre­gat. La com­pa­nyia, que dis­posa d’un ter­mini de deu dies per recórrer la pro­posta, ha asse­gu­rat a l’agència ACN aquest dimarts que les modi­fi­ca­ci­ons del ser­vei es van con­sen­suar amb la Gene­ra­li­tat, titu­lar del ser­vei. Fons de l’ope­ra­dora, han apun­tat, a més, que es va fer un esforç per garan­tir la mobi­li­tat i per man­te­nir infor­mats al cli­ents. Tenen pre­vist ana­lit­zar la pro­posta de Con­sum per estu­diar qui­nes mesu­res adop­tar.

Con­sum ja va anun­ciar al maig l’inici tres expe­di­ents san­ci­o­na­dors a Bar­ce­lona, Tar­ra­gona i les Ter­res de l’Ebre en detec­tar, gràcies al des­ple­ga­ment d’ins­pec­tors a dife­rents esta­ci­ons, infrac­ci­ons “molt greus”. En con­cret, es van obser­var deficiències en la infor­mació als usu­a­ris en relació a l’alte­ració del ser­vei, els hora­ris i els trans­ports alter­na­tius, punts d’atenció al cli­ent tan­cats, la venda de bit­llets a les màqui­nes automàtiques per a tra­jec­tes supri­mits o l’anunci de tra­jec­tes direc­tes o semi­di­rec­tes que en rea­li­tat s’atu­ra­ven a totes les esta­ci­ons. Con­sum imputa a la com­pa­nyia pràcti­ques comer­ci­als des­lle­ials, per acció o omissió, que poden haver com­por­tat que els usu­a­ris hagin estat mal infor­mats al moment de deci­dir sobre la com­pra de bit­llets, una infracció que es tipi­fica com a molt greu. La pro­posta de sanció de 700.000 euros només fa referència al pri­mer dels expe­di­ents, men­tre que els de Camp de Tar­ra­gona, Reus i l’Aldea-Amposta-Tor­tosa encara con­ti­nuen en tràmit. Això podria fer pujar encara més l’import total de la pos­si­ble sanció si Con­sum deter­mina que també van haver-hi irre­gu­la­ri­tats.

L’ava­ria a R2 Sud es va pro­duir l’1 de maig. No es va recu­pe­rar el ser­vei habi­tual fins el dia 20 del mateix mes. La incidència, a més de supo­sar un mal­de­cap pels usu­a­ris de la línia, es va con­ver­tir en un tema de cam­pa­nya amb con­ti­nus retrets entre els dife­rents par­tits. Adif va atri­buir l’ava­ria a la cai­guda d’un llamp però un informe del Ser­vei Mete­o­rològic de Cata­lu­nya va des­car­tar aquesta pos­si­bi­li­tat. Final­ment, es va con­cloure que s’havia produït pel tren­ca­ment d’un fil de la catenària i la van­da­lit­zació del sis­tema de terra que havia de pro­te­gir les ins­tal·laci­ons en pro­duir-se un roba­tori que no va poder ser detec­tat automàtica­ment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.