Opinió

Compres o vens? Com afegir valor i gaudir més de la vida

Algun dia voldràs dei­xar el negoci. Pot ser que et vul­guis reti­rar. O sim­ple­ment pas­sar-lo a algun fami­liar. O fins i tot voldràs ven­dre-te’l. La meva pre­gunta és... Què estàs fent , ara mateix, per a fer més fàcil i pro­fitós per a tu reti­rar-te?

D’acord amb l’expert empre­sa­rial Mic­hael Ger­ber, l’única raó per crear un negoci és que el puguis ven­dre si ho desit­ges o bé te l’hagis “com­prat” a tu mateix i et pre­gun­tis: “Ha val­gut el preu que n’he pagat, en base als esforços que hi he posat, els sacri­fi­cis que he fet i els ris­cos que he cor­re­gut?”

Si la res­posta és NO és impres­cin­di­ble pas­sar a l’acció, oi?

En altres parau­les, o fas que val­gui la pena o és millor que mar­xis i facis una altra cosa amb la teva vida.

Malau­ra­da­ment, la majo­ria de la gent està massa enfei­nada per pen­sar ade­qua­da­ment o pla­ni­fi­car la seva reti­rada, i per això dei­xen pel final el que hau­ria de ser una decisió cons­ci­ent que afecta, no només al valor futur de l’empresa, sinó també a la teva qua­li­tat de vida.

Per exem­ple, saps que el valor de l’empresa creix quan surts de l’equació? I saps que la teva lli­ber­tat creix quan surts de l’equació? Què et diuen aques­tes dues afir­ma­ci­ons?

Pre­pa­rar l’empresa per a la venda està direc­ta­ment rela­ci­o­nat en pre­pa­rar-la per a donar-te lli­ber­tat! Amb­dues situ­a­ci­ons dema­nen fixar-se en aquells paràmetres que, amb la pla­ni­fi­cació ade­quada, poden ser pre­vis­tos o capi­ta­lit­zats. Per exem­ple, mirant l’empresa com una casa que volem ven­dre, i que arre­glem abans per a que llu­eixi tant com sigui pos­si­ble, per a fer èmfasi en allò que u poten­cial com­pra­dor (com nosal­tres matei­xos) valo­ra­ria, i que resu­miríem en aquests sis aspec­tes:

1.​El futur està asse­gu­rat (cli­ents esta­bles amb con­trac­tes a llarg ter­mini).

2.L’”ajuda” es que­darà (con­trac­tes d’emple­ats), però l’empre­sari queda “lliure”.

3.​La repu­tació és excel·lent a la zona (marca forta, referències no sol·lici­ta­des, altres com­pra­dors interes­sats).

4.​Quines són les veri­ta­bles sin­gu­la­ri­tats (pro­pi­e­tat intel·lec­tual, mar­ques, patents, rela­ci­ons clau...).

5.​Millores (han cres­cut els ingres­sos, els bene­fi­cis, la quota de mer­cat en els dar­rers anys).

6.​Estabilitat (poc endeu­ta­ment i pre­vi­si­ons de reem­bor­sa­ment a curt ter­mini).

Als meus cli­ents sem­pre els hi faig la mateixa pre­gunta: en un món ideal, quan t’agra­da­ria reti­rar-te, i quant vol­dries que valgués el teu negoci arri­bat el moment?

Res­po­nent a aques­tes dues pre­gun­tes ja pots començar a cal­cu­lar qui­nes són les neces­si­tats del negoci, i tre­ba­llar des d’aquell punt per a crear un pla per a por­tar l’empresa des d’on està ara fins on volem que esti­gui.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.