Compres o vens? Com afegir valor i gaudir més de la vida
Algun dia voldràs deixar el negoci. Pot ser que et vulguis retirar. O simplement passar-lo a algun familiar. O fins i tot voldràs vendre-te’l. La meva pregunta és... Què estàs fent , ara mateix, per a fer més fàcil i profitós per a tu retirar-te?
D’acord amb l’expert empresarial Michael Gerber, l’única raó per crear un negoci és que el puguis vendre si ho desitges o bé te l’hagis “comprat” a tu mateix i et preguntis: “Ha valgut el preu que n’he pagat, en base als esforços que hi he posat, els sacrificis que he fet i els riscos que he corregut?”
Si la resposta és NO és imprescindible passar a l’acció, oi?
En altres paraules, o fas que valgui la pena o és millor que marxis i facis una altra cosa amb la teva vida.
Malauradament, la majoria de la gent està massa enfeinada per pensar adequadament o planificar la seva retirada, i per això deixen pel final el que hauria de ser una decisió conscient que afecta, no només al valor futur de l’empresa, sinó també a la teva qualitat de vida.
Per exemple, saps que el valor de l’empresa creix quan surts de l’equació? I saps que la teva llibertat creix quan surts de l’equació? Què et diuen aquestes dues afirmacions?
Preparar l’empresa per a la venda està directament relacionat en preparar-la per a donar-te llibertat! Ambdues situacions demanen fixar-se en aquells paràmetres que, amb la planificació adequada, poden ser previstos o capitalitzats. Per exemple, mirant l’empresa com una casa que volem vendre, i que arreglem abans per a que llueixi tant com sigui possible, per a fer èmfasi en allò que u potencial comprador (com nosaltres mateixos) valoraria, i que resumiríem en aquests sis aspectes:
1.El futur està assegurat (clients estables amb contractes a llarg termini).
2.L’”ajuda” es quedarà (contractes d’empleats), però l’empresari queda “lliure”.
3.La reputació és excel·lent a la zona (marca forta, referències no sol·licitades, altres compradors interessats).
4.Quines són les veritables singularitats (propietat intel·lectual, marques, patents, relacions clau...).
5.Millores (han crescut els ingressos, els beneficis, la quota de mercat en els darrers anys).
6.Estabilitat (poc endeutament i previsions de reemborsament a curt termini).
Als meus clients sempre els hi faig la mateixa pregunta: en un món ideal, quan t’agradaria retirar-te, i quant voldries que valgués el teu negoci arribat el moment?
Responent a aquestes dues preguntes ja pots començar a calcular quines són les necessitats del negoci, i treballar des d’aquell punt per a crear un pla per a portar l’empresa des d’on està ara fins on volem que estigui.