Empreses

Assolim vol seguir creixent sense oblidar la rendibilitat

La distribuïdora d’alimentació, que va néixer el 2014 d’una unió d’empreses afins, ha passat de 20 a 57 milions en 10 anys

La pandèmia va castigar les finances de l’empresa, que ha canviat l’estratègia cap a la generació de beneficis i la digitalització

La companyia rep ofertes de compra que rebutja sistemàticament; estan en una posició compradora

Ara fa 10 anys que Xavier Cas­tellví i Toni Rodés van fusi­o­nar les res­pec­ti­ves empre­ses fami­li­ars, Himsa i Solé Her­ma­nos, del sec­tor de la dis­tri­bució ali­mentària, amb l’objec­tiu de tenir una bona base per créixer i asso­lir la grandària ade­quada per fer front a les mul­ti­na­ci­o­nals que començaven a pene­trar a Cata­lu­nya. Per als pro­ta­go­nis­tes d’aquell fet “tenir la grandària ade­quada” com­por­tava dues fites: arri­bar a fac­tu­rar 100 mili­ons d’euros (en el moment de la unió la xifra con­so­li­dada era d’uns 20 mili­ons) i “ser algú” en el difícil mer­cat de Bar­ce­lona, on no hi ha un domi­na­dor clar.

Asso­lim Food Ser­vi­ces, la com­pa­nyia resul­tant, no és encara allò ima­gi­nat però s’han fet grans pro­gres­sos en una dècada de vida amb crei­xe­ments anu­als de dos dígits fins a tan­car el 2023 amb uns 57 mili­ons de fac­tu­ració, gràcies, en part, a l’adqui­sició d’empre­ses: del 2018 al 2019 es van com­prar tres com­pa­nyies i dos fons de comerç. Entre les més des­ta­ca­des hi ha Peix i Marisc Amposta, espe­ci­a­lis­tes en con­ge­lats, i Bacallà Gar­dell, amb una sala de mani­pu­lació de bacallà, que han reforçat el paper d’Asso­lim com un proveïdor relle­vant en pro­duc­tes del mar, quan l’ori­gen de la com­pa­nyia estava decan­tat cap al pa i la bri­oi­xe­ria.

El 2019 també van com­prar Cefrusa, una empresa de con­ge­lats de la família Raventós, que es tro­bava en con­curs de cre­di­tors des del 2014 i que, entre altres ins­tal·laci­ons, té una nau de 22.000 m² al Bruc, que s’ha con­ver­tit en el cor logístic i indus­trial d’Asso­lim. Fins a dis­po­sar d’aquesta planta tota l’acti­vi­tat estava repar­tida en set espais més petits, entre els quals hi ha els magat­zems d’Himsa, a Car­de­deu, on ara són les ofi­ci­nes cen­trals, i els de Solé, a Sant Vicenç dels Horts, on és el peix fresc.

La pandèmia i el con­fi­na­ment van enxam­par Asso­lim sense haver pogut pair les com­pres, cas­ti­gant dura­ment les finan­ces de la com­pa­nyia, que acu­mula un deute de 12 mili­ons. Aquell 2020 es va deci­dir reo­ri­en­tar el comitè de direcció amb la incor­po­ració de dos asses­sors externs que han aju­dat a dis­se­nyar una nova estratègia con­sis­tent, d’una banda, a millo­rar alguns indi­ca­dors de ren­di­bi­li­tat de l’empresa com ara l’ebitda: “Ens havíem enfo­cat a inver­tir molt i gua­nyar poc”, reco­neix Cas­tellví, que com­par­teix amb Rodés la direcció gene­ral. Ara l’ebitda és de 2,7 mili­ons d’euros; i, d’altra banda, estan fent una aposta per la digi­ta­lit­zació, la millora de la qua­li­tat i la for­mació per acon­se­guir una dife­ren­ci­ació en el mer­cat. S’han ado­nat que alguna de les mesu­res tec­nològiques que han introduït, com ara una app perquè els cli­ents facin les coman­des, han fet aug­men­tar el volum per envi­a­ment perquè han des­co­bert una oferta més àmplia. En aquest sen­tit, Cas­tellví explica que volen créixer en grans comp­tes, perquè tenen una cli­en­tela molt ato­mit­zada que arriba als 5.500 cli­ents a tot Cata­lu­nya. Asso­lim dis­tri­bu­eix pro­duc­tes a res­tau­rants, bars, cafe­te­ries, gela­te­ries, majo­ris­tes de pei­xa­te­ria, boti­gues de con­ge­lats, col·lec­ti­vi­tats, etc.

De fet, l’evo­lució històrica de Solé Her­ma­nos (1961) i d’Himsa (1962) està vin­cu­lada a grans mar­ques. Totes dues empre­ses van començar dis­tri­buint gelats, en el cas d’Himsa amb la marca Camay, després Camy, de Nestlé. Quan la gran dis­tri­bució can­via la feso­mia del retail i eli­mi­nen inter­me­di­a­ris, Solé i Himsa s’ori­en­ten cap a la res­tau­ració i els con­ge­lats. Els con­tac­tes d’aque­lla època van assen­tar les bases de la fusió poste­rior.

Amb l’entrada de les mul­ti­na­ci­o­nals de la dis­tri­bució d’ali­ments el sec­tor s’ha con­cen­trat però cap no arriba a una quota del 10% del mer­cat. Asso­lim rep ofer­tes de com­pra que rebutja sis­temàtica­ment. Estan deci­dits a fer-se grans i espe­ren opor­tu­ni­tats per incor­po­rar empre­ses que apor­tin cli­ents: “El magat­zem del Bruc té espai per créixer”, diu Cas­tellví.

Assolim Food Services
Assolim Food Services s’organitza en dues empreses: Assolim té la gerència, l’administració, els comercials i la producció, mentre que Cefrusa té el negoci logístic. Tenen una nau a Madrid però està en venda.
57 M€
facturació
195
treballadors
1961
fundació de Solé

Matrimoni corporatiu entre famílies amigues

Xavier Castellví i Toni Rodés (tercera generació) van plantejar la fusió el 2008, quan va esclatar la crisi i en un moment en què les dues empreses havien fet inversions importants. Van rebre un “no” sense ambages de les seves famílies. Va començar un procés d’assimilació, unificant proveïdors, que va portar que les famílies acabessin donant el vistiplau. La fusió es va concretar el 2014, però abans es va segregar el patrimoni, que pertany a les famílies. Assolim es reparteix a parts iguals (49%); el 2% el té Jordi Gallés, d’Europastry, per evitar bloqueigs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.