Informació especial
‘Mamá, quiero ser viral’
La cerca de la viralitat ha canviat la dinàmica de la comunicació i planteja com treballar la qualitat i l’autenticitat
En l’última dècada, el món mediàtic ha experimentat una transformació sense precedents, marcada per l’evolució de la tecnologia, la proliferació de les xarxes socials i l’evolució del consum de continguts. Tres elements que cal entendre i tenir en compte per començar a involucrar-nos en el món digital.
Una cosa la tenim clara: els professionals digitals són aquells que formen part de la societat que ha nascut amb un smartphone a la mà i mems a la seva ment. Han crescut envoltats de notificacions i les xarxes socials s’han convertit en el seu hàbitat natural. Aquesta “generació alfa” –que jo prefereixo anomenar “generació pantalla”– no és l’única generació present en les plataformes digitals, però és la que ha redefinit la publicitat i la reputació en línia.
Les xarxes socials són l’epicentre de la interacció social, del consum de contingut, i permeten connectar directament amb el consumidor. No obstant això, més que connectar, el que es busca ara és propagar-se ràpidament creant un contingut viral. La viralitat ajuda els individus i les marques a arribar a nous públics, però no està exempta de desafiaments com la pressió de generar contingut atractiu que no sigui superficial i la necessitat d’obtenir likes i comparticions.
Ben mirat, és un canvi en la percepció de l’èxit. Concha Velasco cantava “Mamá, quiero ser artista” i, si ens fixem en la lletra, la cançó reflecteix com la fama està associada amb l’èxit de la indústria de l’entreteniment tradicional. En canvi, la generació pantalla redefineix la fama i l’associa a la visibilitat o popularitat en nombres que pots tenir en línia.
T’has fixat quants influenciadors has vist avui per les xarxes socials promocionant un producte o una marca? És una estratègia de màrqueting que no para de créixer i que alguns negocis han sabut capitalitzar per arribar a audiències específiques de manera autèntica. La generació pantalla confia més en la recomanació d’un influenciador que en la d’un anunci tradicional, i la credibilitat d’aquests individus digitals s’ha convertit en la moneda de canvi del mercat actual.
Són molts els negocis que aprofiten la popularitat d’un influenciador per donar a conèixer el seu producte o servei. Sembla l’opció més ràpida per vendre, però no s’ha de deixar de banda treballar la qualitat del contingut i la seva autenticitat.
L’impacte de les xarxes socials i les plataformes digitals és innegable. La cerca de la viralitat ha canviat la dinàmica de la comunicació i planteja com treballar la qualitat i l’autenticitat. Ser viral no arribarà de la nit al dia, però la visibilitat anirà en augment i és clau per trobar el que millor funciona entre la nostra audiència.
En resum, les empreses han d’adaptar-se i comprendre les dinàmiques d’aquesta nova era en el món digital on la pantalla és la finestra al comerç del demà. Hem d’evolucionar amb la mateixa rapidesa amb què la generació pantalla navega pel seu món digital!