Gran angular

Contra xifrada

Anna Pinter Pla

Cal droguer XXL

Les grans cade­nes mul­ti­na­ci­o­nals de dro­gue­ria, de bra­cet de fons d’inversió, estan ocu­pant l’espai que van dei­xant les dro­gue­ries tra­di­ci­o­nals als car­rers de pobles i ciu­tats de Cata­lu­nya. Aquell con­cepte de botiga de barri de tota la vida, plena a ves­sar de pro­duc­tes de neteja, però també de químics, ha anat abai­xant la per­si­ana en cas­cada, ofe­gada per la inca­pa­ci­tat de com­pe­tir amb els des­comp­tes de les grans mar­ques de la dis­tri­bució. “I les can­vi­ants nor­ma­ti­ves euro­pees del sec­tor químic que ens van aca­bar per ofe­gar, però burocràtica­ment”, explica Josep Boter, ter­cera gene­ració de la cen­tenària dro­gue­ria Boter de Bada­lona.

Ells són dels pocs que, a costa de rein­ven­tar-se, ampliar la gamma de pro­duc­tes i anar a noves vetes de mer­cat com l’empresa i els ser­veis, fins al punt d’ofe­rir tallers infan­tils, han acon­se­guit resis­tir i fer pujar la quarta gene­ració Boter.

La dro­gue­ria de Bada­lona és de les poquíssi­mes que que­den del sec­tor amb el seu for­mat. Una dada ben il·lus­tra­tiva del declivi d’aquell model de comerç és que l’any 2017 es va dis­sol­dre el gremi de comer­ci­ants de dro­gue­ria.

Per con­tra, en els dar­rers mesos, han ater­rat com­pa­nyies com ara Ross­mann, un dels gegants de les cade­nes de dro­gue­ries a Europa amb més de 4.000 boti­gues al Vell Con­ti­nent i una fac­tu­ració que supera els 12.000 mili­ons d’euros, va obrir al novem­bre, la seva pri­mera botiga a Bar­ce­lona, després d’haver-se estre­nat a Cata­lu­nya amb un esta­bli­ment a Sant Pere de Ribes i un altre a Sit­ges. La de Bar­ce­lona és la botiga més gran de tot l’Estat, on ja tenia 23 esta­bli­ments.

Poc després, Dia va anun­ciar la venda de la seva cadena de per­fu­me­ries i dro­gue­ria Clarel al Grupo Tri­nity, d’ori­gen colombià, per 42,2 mili­ons d’euros. “El negoci de Clarel ha anat millo­rant el seu ren­di­ment d’una manera con­sis­tent els dar­rers anys”, van expli­car fonts de la cadena Dia.

També, per citar-ne alguna més, la gran ense­nya holan­desa de pro­duc­tes de neteja i cura per­so­nal pro­pi­e­tat del fons britànic 3i, Action, va entrar només fa any i mig a Cata­lu­nya. Amb més de 2.000 boti­gues repar­ti­des a 10 països, va obrir a Girona la seva pri­mera botiga de l’Estat i ara ja en suma qua­tre a Cata­lu­nya, que han de ser­vir de termòmetre per seguir crei­xent

El sec­tor de la neteja viu un moment dolç, i aquests movi­ments no dei­xen d’evi­den­ciar que les grans cade­nes d’aquesta moda­li­tat de comerç estan pre­nent posició per men­jar-se quota de mer­cat.

“Sabem que ara les grans empre­ses s’apro­xi­men cada cop més al barri, obren boti­gues més pro­pe­res als con­su­mi­dors i les boti­gues peti­tes i mit­ja­nes han de pre­a­pa­rar-se davant això”, avisa Lau­re­ano Turi­enz, CEO de Retail News Trends i expert en el sec­tor.

12.000
milions d’euros factura la cadena de drogueries alemanya Rossmann, que aterra a Barcelona amb la tercera botiga a Catalunya


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.