Opinió

Contra xifrada

Jordi Garriga Riu

Travessar el mirall

Tan sen­zill com, a par­tir de la foto d’un sel­fie, dis­se­nyar un ava­tar de cos sen­cer per tenir una altra vida en tot un reguit­zell de meta­ver­sos que ja estan a l’abast. La cata­lana Union Ava­tars és una de les fir­mes que ha reei­xit en el desen­vo­lu­pa­ment d’un pro­gra­mari que detecta per­fec­ta­ment i repro­du­eix els trets faci­als d’un usu­ari per crear-ne el bessó digi­tal i dur-lo als uni­ver­sos de rea­li­tat immer­siva.

Ja tenim una bona colla de pla­ta­for­mes, com Roblox, Zepeto, For­nite, Axie Infi­nity, Hori­zon Worlds, Decen­tra­land, etc., que per­me­ten pen­sar que tot­hom pot viure ja a l’altra banda del mirall, però Jordi Cone­jero, un dels fun­da­dors de Union Ava­tars, pensa que “encara estem en fase de cons­trucció pel que fa al meta­vers; la madu­ració no arri­barà tan aviat com esperàvem”. El punt cul­mi­nant s’asso­lirà quan es gene­ra­litzi entre els usu­a­ris maqui­nari per cap­bus­sar-se en la rea­li­tat immer­siva. De moment, però, “estem veient que ja és habi­tual entre les gene­ra­ci­ons Z i Alfa, gent en la vin­tena, que cons­tru­ei­xin una iden­ti­tat a la pla­ta­forma vir­tual”. I el món cor­po­ra­tiu no en vol ser aliè, i per això recorre a empre­ses com Union Ava­tars. Cone­jero asse­nyala: “El sec­tor cor­po­ra­tiu se sent atret per ava­tars rea­lis­tes com els que dis­se­nyem, que a una empresa com la con­sul­tora Accen­ture li per­met fer un onbo­ar­ding amb els seus emple­ats.” Hem vist ja fires de diver­sos sec­tors al meta­vers, però si hem de triar un sec­tor espe­ci­al­ment interes­sat per l’ava­tar rea­lista és la moda: “Com més va, més rellevància té la moda digi­tal, i tenim molts joves que es gas­ten diners per ves­tir el seu ava­tar digi­tal.” La moda veu en l’ava­tar la via per millo­rar l’experiència de cli­ent en comerç electrònic, “amb un com­pra­dor que ja no té pro­ble­mes a empro­var-se quina és la talla de roba que li escau millor.” A banda del gaming, també hi ha bones opor­tu­ni­tats en entorns de la cul­tura o els esports. En aquests àmbits, “ja sigui a qui ha acu­dit a un espec­ta­cle o al segui­dor d’un club espor­tiu, es pot pre­miar el com­promís obser­vat a través de l’ava­tar”, com asse­nyala Jordi Cone­jero. Union Ava­tars s’ha ser­vit de la IA gene­ra­tiva “per dis­se­nyar dife­rents estils d’ava­tars, ja que, així com no vas ves­tit igual per anar a la feina que al gimnàs, al meta­vers, segons l’entorn que vul­guis explo­rar, pot­ser voldràs un ava­tar no tan rea­lista, d’estil car­toon, mine­craft o de blocs”. “Hem pogut com­pro­var que l’usu­ari no en té prou amb una repre­sen­tació digi­tal, i si va a una altra pla­ta­forma, en vol una altra de dife­rent”, argu­menta. I val a dir que la nova iden­ti­tat digi­tal pot tenir molta ini­ci­a­tiva: “Ja hi ha bas­tants usu­a­ris que mos­tren a les xar­xes el con­tin­gut que creen a través del seu ava­tar.” No és estrany que Tik­Tok o Ins­ta­gram tre­mo­lin amb l’auge del meta­vers Roblox, amb 400 mili­ons d’usu­a­ris men­su­als.

200.000
És el nombre d’usuaris que espera assolir Union Avatars a finals de l’any 2024, des dels 80.000 amb què compta actualment


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.