Opinió

Tesla, entre la promesa i la pràctica

Tesla es troba en un moment cru­cial de la seva història. Tra­di­ci­o­nal­ment cone­guda com una pio­nera en la indústria dels vehi­cles elèctrics, l’empresa intenta ara repo­si­ci­o­nar-se com a líder en intel·ligència arti­fi­cial i vehi­cles autònoms. Aquesta tran­sició no és sim­ple­ment un canvi d’imatge, sinó una aposta estratègica que podria deter­mi­nar el seu futur.

La recent reducció de la seva força labo­ral i la sor­tida d’exe­cu­tius clau com Drew Baglino poden senya­lar una rees­truc­tu­ració més pro­funda dins de l’empresa. Aquests movi­ments sem­blen ali­near-se amb un canvi d’enfo­ca­ment de la pro­ducció mas­siva de vehi­cles cap al desen­vo­lu­pa­ment i millora del seu pro­gra­mari de con­ducció autònoma, el qual, segons Elon Musk, cul­mi­narà amb el llançament d’un “robo­taxi” total­ment autònom. Aquest enfo­ca­ment és ambiciós, però també arris­cat.

És evi­dent que Tesla està trac­tant d’adap­tar-se a un mer­cat de vehi­cles elèctrics que s’està desac­ce­le­rant. Els recents retalls en els preus dels seus cot­xes i subs­crip­ci­ons sem­blen ser un esforç per man­te­nir el crei­xe­ment de ven­des. No obs­tant això, mal­grat un aug­ment en les ven­des de vehi­cles del 38% en 2023 amb un total de 1,81 mili­ons de vehi­cles lliu­rats, aquest crei­xe­ment ha ero­si­o­nat els seus mar­ges de bene­fici i ha impac­tat nega­ti­va­ment el preu de les seves acci­ons. En 2023, Tesla va acon­se­guir ingres­sos totals de 96,8 mil mili­ons de dòlars, amb un marge brut GAAP (segons els prin­ci­pis de comp­ta­bi­li­tat dels Estats Units) de 18,2% per a l’any.

Pel que fa a la com­petència, Tesla encara manté una posició forta, però els rivals com ara BYD i Geely estan gua­nyant ter­reny. BYD va lide­rar en regis­tres de vehi­cles elèctrics a prin­ci­pis de 2024 amb 195.000 uni­tats, dei­xant Tesla en segona posició. Això demos­tra que la taula del mer­cat s’està diver­si­fi­cant amb com­pe­ti­dors que gua­nyen tracció.

No obs­tant això, el que Tesla real­ment neces­sita és vali­dar les seves pro­me­ses. La història de l’empresa està plena de grans anun­cis seguits de retards sig­ni­fi­ca­tius en la pro­ducció. Els inver­sors, regu­la­dors i el públic en gene­ral estan cada vegada més escèptics i bus­quen pro­ves con­cre­tes de progrés. L’empresa ha de ofe­rir no només visi­ons futu­ris­tes, sinó dades tan­gi­bles que demos­tren la fia­bi­li­tat i segu­re­tat de la seva tec­no­lo­gia de con­ducció autònoma.

Tesla navega per aquests des­a­fi­a­ments, l’èxit no només depèn de la seva capa­ci­tat per inno­var, sinó també de la seva habi­li­tat per com­plir les seves pro­me­ses i adap­tar-se a les rea­li­tats del mer­cat. El futur de Tesla com a líder tant en vehi­cles elèctrics com en intel·ligència arti­fi­cial encara està per escriure, però serà la seva exe­cució, no les seves ambi­ci­ons, el que final­ment deter­mi­narà el seu destí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.