Empreses

XY Booster, un fons amb vocació d’impacte social

El fons creat per Robert Monturiol a Nova York impulsarà projectes dissenyats a Barcelona per als mercats de parla hispana

Acaba d’invertir cinc milions d’euros en la que ha de ser la seu i un ‘hub’ d’innovació a Barcelona

Q Home vol esdevenir un espai on es puguin establir aliances estratègiques

El fons d’inversió XY Boos­ter, creat per l’empre­ne­dor català Robert Mon­tu­riol a Nova York fa un parell d’anys, desem­barca a Bar­ce­lona, on tindrà nova seu, amb vocació d’esde­ve­nir un nou hub d’inno­vació per desen­vo­lu­par pro­jec­tes que aspi­ren a tenir un impacte social.

El nou cen­tre d’ope­ra­ci­ons del fons, ubi­cat en ple cen­tre de la ciu­tat, supo­sarà una inversió de cinc mili­ons d’euros. Com explica Robert Mon­tu­riol, el nou hub, ano­me­nat Q House, “pretén apro­fi­tar la demos­trada capa­ci­tat d’inno­var de Bar­ce­lona, el prin­ci­pal pol del sud d’Europa, en pro­jec­tes d’experiència cli­ent, amb el suport del capi­tal que es fon­deja a Nova York i per explo­tar a fons les pos­si­bi­li­tats que ofe­rei­xen els mer­cats de parla his­pana, fona­men­tal­ment Mèxic”. En aquest tri­an­gle, Mon­tu­riol insis­teix que “Bar­ce­lona i Cata­lu­nya tenen la capa­ci­tat de ser un imant per als inver­sors, gràcies a la capa­ci­tat que tenen les seves empre­ses de dis­se­nyar solu­ci­ons de futur”. A més, “és impor­tant que l’empre­ne­dor català tin­gui l’opor­tu­ni­tat de fer esca­la­ble el seu pro­jecte en els mer­cats glo­bals”.

XY Boos­ter s’ha espe­ci­a­lit­zat a donar suport a ini­ci­a­ti­ves d’empre­ne­do­ria que tenen com a objec­tiu millo­rar la qua­li­tat de vida de seg­ments soci­als desa­te­sos, sense renun­ciar al ren­di­ment finan­cer. Com explica el fun­da­dor i pre­si­dent d’XY Boos­ter, “la con­seqüència directa d’apos­tar per ini­ci­a­ti­ves d’impacte social és la gene­ració de riquesa, ente­nent-la no només com a alt ren­di­ment econòmic, sinó també com a bene­fi­cis soci­als, edu­cació, desen­vo­lu­pa­ment i segu­re­tat”. “Sabem que pro­duir i inver­tir en solu­ci­ons cen­tra­des en un pro­ducte en què el dogma és money first (‘pri­mer, els diners’) con­ti­nua sent ren­di­ble, però, tan­ma­teix, aquesta tendència està can­vi­ant en prou ini­ci­a­ti­ves empre­sa­ri­als en què l’ésser humà passa a un pri­mer terme”, hi afe­geix.

Neu­ro­di­ver­sos

Amb vocació de tren­car pre­ju­di­cis, Mon­tu­riol, que és dislèctic, ha vol­gut que la seva orga­nit­zació esti­gui inte­grada per per­fils neu­ro­di­ver­sos, que repre­sen­ten a XY Boos­ter més del 40% de la plan­ti­lla. “El talent neu­ro­di­vers aporta punts de vista fora d’allò estàndard i, per tant, ens per­met ser dis­rup­tius i més com­pe­ti­tius en el mer­cat”, asse­gura Mon­tu­riol. En aquest sen­tit, entre els prop de 30 pro­jec­tes que s’estan desen­vo­lu­pant en el si d’XY Boos­ter, hi tro­bem Xtra­or­di­nary Peo­ple, una solució per a la millora de la detecció de la neu­ro­di­vergència i l’apro­fi­ta­ment de les habi­li­tats d’aquests per­fils en la soci­e­tat. En aquesta ini­ci­a­tiva, l’objec­tiu és crear un entorn de suport per a les per­so­nes amb difi­cul­tats d’apre­nen­tatge i desen­vo­lu­par una eina de diagnòstic amb IA per gua­nyar eficiència en la iden­ti­fi­cació de la diferència i adap­tar l’edu­cació a les neces­si­tats indi­vi­du­als de cada estu­di­ant. En els pròxims mesos, està pre­vist que a l’Estat espa­nyol Xtra­or­di­nary Peo­ple obri vuit cen­tres.

Un altre pro­jecte que reflec­teix el tarannà d’aquest fons d’inversió és Dream Boos­ters, un model d’hipo­teca digi­tal dis­se­nyat a Bar­ce­lona, però per ser esca­lat a Mèxic. En aquest cas, l’estal­vi­a­dor fa apor­ta­ci­ons periòdiques fins a arri­bar al 20% del préstec sol·lici­tat, i és ales­ho­res quan XY Boos­ter li finança el 80% res­tant. A Mèxic, com comenta Mon­tu­riol, “hi ha un mer­cat poten­cial de 8.000 mili­ons de dòlars per a aquest tipus d’hipo­teca”. No menys carac­terístic de la idi­o­sincràsia d’XY Boos­ter és Colors, ori­en­tat a la comu­ni­tat LGTBI+, a la qual s’ofe­rei­xen diver­sos pro­duc­tes i ser­veis finan­cers. Com diu Mon­tu­riol, “és un fet que la banca estig­ma­titza les per­so­nes d’aquest col·lec­tiu, ja sigui per com­prar una casa o per dema­nar un crèdit per al seu negoci, així que els ofe­rim tot un ven­tall de solu­ci­ons, com ara una tar­geta feta amb Visa”. Un altre dels grans pro­jec­tes del fons és Xpats, pla­ta­forma de ser­veis adreçada als més de 300 mili­ons de nòmades digi­tals i expa­tri­ats que hi ha al món.

L’estratègia inver­sora d’XY Boos­ter pot menar per dues vies. D’una banda, pot esde­ve­nir cofun­da­dor d’una start-up des de zero i, de l’altra, pot donar suport a ini­ci­a­ti­ves que ja estan cami­nant i volen ampliar mer­cats. És el cas d’Enso, una ini­ci­a­tiva en què l’empresa com­pra o lloga immo­bles i els adapta per al coli­ving, amb la garan­tia per al pro­pi­e­tari d’una renda a llarg ter­mini. Altres pro­jec­tes serien Jour­neys, de viat­ges per­so­na­lit­zats; Fest­lo­vers, amb una tar­geta de crèdit per als amants dels fes­ti­vals de música; Taco Lover, pen­sada per donar suport als vene­dors de tacos, i Two­lan­der, que dona suport als que comen­cen de zero en llocs des­co­ne­guts, entre d’altres.

Obert a tot­hom

El nou espai Q House dis­po­sarà de 2.500 m², en set plan­tes, amb capa­ci­tat per a 400 per­so­nes i, a banda de ser el quar­ter gene­ral de les ini­ci­a­ti­ves de l’eco­sis­tema d’XY Boos­ter, s’obrirà a empre­ses exter­nes i al públic en gene­ral, atès que un dels objec­tius del nou hub és pro­pi­ciar rela­ci­ons estratègiques. L’espai, dis­se­nyat per l’estudi bar­ce­loní Alto, tindrà un labo­ra­tori 4.0 (robòtica, pro­to­ti­patge, rea­li­tat vir­tual, impressió 3D) i grans zones per a acti­vi­tats cor­po­ra­ti­ves pròpies i de ter­cers, amb un afo­ra­ment per a 340 per­so­nes. Sens dubte, la màxima atracció serà la Sala Immer­siva, on es desen­vo­lu­pa­ran experiències amb rea­li­tat vir­tual. Robert Mon­tu­riol compta que, quan el nou cen­tre esti­gui ope­ra­tiu i a ple ren­di­ment, Q House “donarà cabuda a prop de 200 esde­ve­ni­ments men­su­als”. “Volem que sigui un lloc de referència a Bar­ce­lona”, hi afe­geix. Cal recor­dar que, el 2023, XY Boos­ter ja havia fet una incursió a Bar­ce­lona, amb la desen­vo­lu­pa­dora de start-ups The CX Lab, que ha pas­sat a for­mar part de la ven­ture buil­der, amb la qual tre­ba­lla XY Boos­ter.

XY Booster
Va començar l’activitat amb 50 persones, i ara ja disposa de 450 col·laboradors, dues seus als EUA (Nova York i San Francisco), una a Mèxic, i les seus de Barcelona i Madrid.
100
milions de dòlars de patrimoni
450
treballadors
2022
any de fundació

Avantpassat il·lustre

Els gens marquen; en aquest cas, els de l’enginyer empordanès Narcís Monturiol, avantpassat d’en Robert, que va inventar l’Ictineo, el primer submarí de la història, l’any 1859. Robert, amb més de 30 anys d’experiència en banca internacional i consultoria financera i tecnològica, ha impulsat més de 100 iniciatives de transformació digital i d’experiència de client. Recentment, Robert Monturiol va vendre Ictineo Plataforma, institució financera mexicana que va fundar i presidir durant deu anys, a Bradesco, el segon banc privat més gran de l’Amèrica Llatina. “És aleshores quan vaig veure l’oportunitat de fundar un fons d’inversió privat a Nova York, que té un magnetisme especial per al capital”, explica. L’elecció de Mèxic com a gran mercat on operar s’explica pel fet que “és un país jove, amb més PIB que Espanya i molt impuls emprenedor per la influència dels EUA”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.