Opinió

Contra xifrada

Jordi Garriga Riu

CO2 desacoblat del PIB

El crei­xe­ment econòmic d’un país pot tenir un revers nega­tiu a efec­tes d’emissió de CO2. Sol pas­sar que quan el PIB s’enfila, també s’escam­pen més tones de CO2 i altres gasos d’efecte hiver­na­cle a l’atmos­fera. No va ser el cas del 2022, en què, segons dades ofi­ci­als, el crei­xe­ment de l’eco­no­mia cata­lana, en un 6,7%, les emis­si­ons de gasos d’efecte hiver­na­cle (GEH) van ser de 40,40 mili­ons de tones Mt), és a dir, un 0,2% (88.000 tones) menys que l’any ante­rior, segons les dades publi­ca­des pel Depar­ta­ment d’Acció Climàtica, Ali­men­tació i Agenda Rural.

Val a dir que, en el mateix període, les emis­si­ons de GEH es van incre­men­tar un 2% intera­nual. En opinió dels experts d’Acció Climàtica, aquesta reducció de Cata­lu­nya posa­ria de mani­fest que hi ha hagut un des­a­co­bla­ment entre les emis­si­ons i el crei­xe­ment econòmic, cosa que ja es va posar de mani­fest l’any 2021, en què es van regis­trar 40,49 mili­ons d’Mt de GEH, com el 2020, l’any de la pandèmia. Per sec­tors, la reducció d’emis­si­ons va ser espe­ci­al­ment des­ta­ca­ble en el sec­tor indus­trial, que aplega tant les emis­si­ons per cre­mar com­bus­ti­bles fòssils com les pròpies dels seus pro­ces­sos pro­duc­tius, que va veure min­var les emis­si­ons un 10,2%, equi­va­lent a 1,26 mili­ons de tones de CO2 equi­va­lents menys. En canvi, el sec­tor energètic, que engloba la pro­ducció d’elec­tri­ci­tat i el refi­natge de petroli, va incre­men­tar les emis­si­ons un 24,4%, un aug­ment d’1,04 Mt CO2 equi­va­lent. Cal fer avi­nent, en aquest capítol, que l’aug­ment ha estat cau­sat per la minva de l’apor­tació de les reno­va­bles al mix energètic, en un any de menys pluja i vent, el que vol dir menys pro­ducció hidroelèctrica, en un 21%, i eòlica, un 7% de des­cens res­pecte del 2021. En con­tri­buir menys aques­tes fonts energètiques, ha cal­gut recórrer als cicles com­bi­nats, que han con­tribuït al crei­xe­ment de les emis­si­ons en més d’un milió de tones de CO2.

També ho va fer el sec­tor del trans­port, però en menor mesura (0,65 mili­ons, un 5,2% de pujada anual). La resta de sec­tors (resi­den­cial, ser­veis, agri­cul­tura i rama­de­ria i resi­dus) van reduir-les, amb un des­cens glo­bal de 88.000 tones de CO2 eq.

Les emis­si­ons de les ins­tal·laci­ons regu­la­des per la direc­tiva euro­pea de comerç de drets d’emissió han regis­trat una reducció del 0,13%, amb 12,82 mili­ons de tones CO2 equi­va­lent. Pel que fa als sec­tors difu­sos, no regu­lats per la direc­tiva, cal remar­car que també han cai­gut res­pecte del 2021, un 0,7%, o 0,2 mili­ons de tones de CO2 equi­va­lents menys. També van ser més efi­ci­ents en aquest aspecte el sec­tor resi­den­cial, que es va bene­fi­ciar d’un any càlid que no va neces­si­tar tan­tes hores de cale­facció, i comer­cial ins­ti­tu­ci­o­nal, amb una reducció del 5,4%, 0,2 mili­ons de tones de CO2 equi­va­lents estal­vi­a­des.

0,2%
Reducció de les emissions de CO2 durant el 2022 respecte de l’any anterior, mentre que el PIB va créixer un 6,7% durant el mateix exercici


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.