Opinió

Tribuna

Inquebrantables: la lluita per la permanència en un món fugisser

“El món celebra el que és nou, innovador, immediat. Però en aquest remolí de constants novetats, és fàcil oblidar el valor del que perdura.

Encara que molt s’ha per­dut, molt roman; i encara que ja no tenim la força que en els dies vells movia cel i terra, el que som, som; un tem­ple igual de cors heroics, debi­li­tats pel temps i el destí, però forts en volun­tat per esforçar-se, bus­car, tro­bar i no ren­dir-se. (Ulys­ses d’ Alfred Lord Tenny­son)

Ima­gi­neu-vos. En temps de canvi ver­ti­ginós, quan les modes i la tec­no­lo­gia avan­cen a una velo­ci­tat gai­rebé incon­tro­la­ble, sovint ens pre­gun­tem: quin lloc queda per als que han recor­re­gut un llarg camí? Per als que ja no tenen la mateixa força física o men­tal que en el pas­sat, però que encara con­ser­ven una volun­tat fèrria? El frag­ment del poema Ulys­ses d’Alfred Lord Tenny­son encap­sula per­fec­ta­ment aquest dilema i ens ofe­reix una reflexió pro­funda sobre la resistència, la iden­ti­tat i la per­manència.

El món cele­bra el que és nou, inno­va­dor, imme­diat. Però en aquest remolí de cons­tants nove­tats, és fàcil obli­dar el valor del que per­dura. Les soci­e­tats moder­nes ten­dei­xen a subes­ti­mar la savi­esa d’aquells que han acu­mu­lat experiència, dels que han vist com el temps i el destí els han debi­li­tat física­ment, però la volun­tat dels quals ha romàs inque­bran­ta­ble. Aquest és el cor de la vella guàrdia: aquells que, encara que ja no puguin moure “cel i terra” com abans, con­ti­nuen essent un pilar indis­pen­sa­ble de la soci­e­tat, pre­ci­sa­ment pel que repre­sen­ten.

El que som, som. Aquesta sen­zi­lla afir­mació del poema té una pro­fun­di­tat extra­or­dinària. Ens recorda que la nos­tra iden­ti­tat no està defi­nida única­ment per les nos­tres capa­ci­tats actu­als, sinó per tot el que hem estat i hem après al llarg del camí. L’experiència és el capi­tal més sòlid en temps d’incer­tesa, i aquells que han recor­re­gut molts anys en la seva pro­fessió o en la seva vida per­so­nal han acu­mu­lat un conei­xe­ment que va més enllà del tan­gi­ble. És un conei­xe­ment for­jat en la prova i l’error, en els èxits i fra­cas­sos, i en la capa­ci­tat de resis­tir quan tot sem­bla can­viar.

La nostàlgia, però, no ha de con­ver­tir-se en una excusa per atu­rar-se en el temps. Tenny­son no pro­posa mirar el pas­sat amb una enyo­rança que immo­bi­litza, sinó abraçar el pre­sent amb tot el que hem estat. La vella guàrdia no és un grup estan­cat en anti­gues glòries, sinó un con­junt de per­so­nes que han après a equi­li­brar l’experiència del pas­sat amb l’adap­ta­bi­li­tat del pre­sent. Són aquells que, fins i tot debi­li­tats pel temps, man­te­nen un tem­ple heroic, fort en volun­tat.

Aquest és un mis­satge poderós per a qual­se­vol soci­e­tat que valori el progrés. El canvi és ine­vi­ta­ble, però el progrés real no es pot cons­truir sense les bases sòlides que pro­por­ci­ona l’experiència. Les noves gene­ra­ci­ons apor­ten ener­gia, idees fres­ques, però seria un error monu­men­tal igno­rar el con­sell i la savi­esa dels que han estat allà abans, els que ja han recor­re­gut camins simi­lars i han superat obs­ta­cles que a pri­mera vista poden sem­blar nous, però que sovint són vari­a­ci­ons dels matei­xos des­a­fi­a­ments de sem­pre.

Final­ment, el poema ens insta a no ren­dir-nos. En una era on la velo­ci­tat i l’eficiència són les regles del joc, la temp­tació de cedir a la pressió de l’esgo­ta­ment és forta. Tan­ma­teix, com ens recorda Tenny­son, la veri­ta­ble for­ta­lesa no resi­deix en la capa­ci­tat de moure mun­ta­nyes, sinó en la volun­tat de con­ti­nuar bus­cant, de seguir esforçant-nos, fins i tot quan el destí juga en con­tra nos­tra. “No ren­dir-se” és el lema final, la màxima lliçó de la vella guàrdia, que no només segueix en peu, sinó que con­ti­nua llui­tant, amb tem­ple heroic, pel que és just i neces­sari.

En un món que pre­mia la nove­tat, aquest poema ens con­vida a reva­lo­rar el que és per­ma­nent, a reconèixer la importància d’aquells que, encara que debi­li­tats pel temps, encara tenen molt per ofe­rir. La vella guàrdia no és un ves­tigi del pas­sat; és la columna ver­te­bral del pre­sent i del futur. I el que som, som: un recor­da­tori que l’experiència, la resiliència i la savi­esa són béns ina­va­lu­a­bles, i que el veri­ta­ble progrés només pot cons­truir-se sobre fona­ments sòlids.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.