Economia

unió europea

Una UE dividia dona via lliure als aranzels al cotxe elèctric xinès

Deu estats membres hi ha votat a favor, cinc en contra, entre ells Alemanya, i dotze s’han abstingut

La Unió Euro­pea (UE) ha deci­dit fer defi­ni­tius els aran­zels als cot­xes elèctrics fabri­cats a la Xina, en vigor de forma pro­vi­si­o­nal des del juliol pas­sat, després d’una votació que ha evi­den­ciat una certa divisió entre els governs dels Vint-i-set estats mem­bres. Con­cre­ta­ment, la votació d’aquest diven­dres s’ha tan­cat amb deu vots a favor de la pro­posta de la Comissió Euro­pea (CE) de man­te­nir les taxes, cinc en con­tra i dotze abs­ten­ci­ons. Ale­ma­nya ha estat un dels països euro­peus que s’han situat en el grup con­trari, que tem que les taxes dua­ne­res puguin des­en­ca­de­nar una guerra comer­cial amb la Xina. En canvi, l’Estat francès o Itàlia hi han votat a favor. L’Estat espa­nyol, per la seva banda, és un dels estats que s’han abs­tin­gut en la votació.

Tot i aquesta divisió, la CE ha obtin­gut l’aval per apli­car gravàmens de fins a un 35,3% al grup SAIC, d’un 18,8% a Geely, d’un 17% a BYD –el major expor­ta­dor xinès de vehi­cles elèctrics– i d’un 7,8% a Tesla. Els nous aran­zels –que se suma­ran als d’un 10% ja exis­tents– es publi­ca­ran al Diari Ofi­cial de la UE el pròxim 30 d’octu­bre i entra­ran en vigor l’endemà, amb una vigència de cinc anys.

En un comu­ni­cat poste­rior a la votació, el govern comu­ni­tari ha fet val­dre que ha rebut “els suports neces­sa­ris”, però ha afir­mat que con­ti­nuarà nego­ci­ant amb Pequín per tro­bar una solució dia­lo­gada a la dis­puta i, si fos el cas, reti­rar els aran­zels.

La impo­sició de taxes a la impor­tació de vehi­cles elèctrics xine­sos fabri­cats a la Xina busca pro­te­gir els fabri­cants euro­peus de les aju­des d’estat que dona Pequín al sec­tor i que Brus­sel·les les veu com a “com­petència des­lle­ial”.

D’acord amb les con­clu­si­ons de la inves­ti­gació de l’exe­cu­tiu comu­ni­tari, els vehi­cles elèctrics pro­ce­dents de la Xina es bene­fi­cien de “sub­si­dis injus­tos” al llarg de tota la cadena de sub­mi­nis­tra­ment, gene­rant “ame­na­ces de danys econòmics” als pro­duc­tors de cot­xes elèctrics de la Unió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.