Focus

Europa no fa empreses XXL

La falta de ‘campions’ europeus d’escala global s’ha erigit en un símbol de la pèrdua de competitivitat de l’economia de la UE

Els informes de Letta i Draghi assenyalen la fragmentació del mercat i una regulació que desincentiva com a factors que limiten

Entre les empreses cotitzades més grans del món, la primera europea apareix en el lloc 25
Els dos informes defensen una adaptació de la política de competència a la realitat del mercat global
La ‘deeptech’ LuxQuanta constata que el capital de risc europeu arrisca menys que l’estatunidenc

El 2019 la Comissió Europea que presidia Jean-Claude Juncker va prohibir la fusió dels dos principals fabricants de trens europeus, l’alemanya Siemens i la francesa Alstom. La comissària de la Competència, Margrethe Vestager, va dir que ho feia perquè reduir els competidors en el mercat faria apujar els preus. A més a més, va negar que Europa necessités un gegant global tenint en compte que la xinesa CRRC, que Siemens i Alstom assenyalaven com una amenaça, actuava en el mercat xinès i no era un proveïdor creïble per a Europa. El cas és que, en només cinc anys, el fabricant asiàtic ha fet un pas gegantí i ara és un rival rellevant que guanya concursos a Europa i a tot el món amb tecnologia capdavantera –els seus trens d’alta velocitat volen a més de 453 km/h– i a preus baixos, tot i l’evidència que ho pot fer perquè rep ajudes públiques.

Ja sigui pel zel en l’aplicació de la regulació de defensa de la competència, com en aquest cas, o per moltes altres raons, els intents de fusió empresarial per guanyar dimensió a Europa sovint fracassen. També el creixement orgànic està penalitzat per la fragmentació del mercat al continent, una regulació desincentivadora i la ineficiència del mercat de capitals intern. Això últim afecta sobretot els emprenedors tecnològics europeus en camps emergents, que, massa sovint, fan el salt a l’altre costat de l’Atlàntic per trobar un ecosistema favorable per créixer.

Ara que la Unió Europea ha obert un debat sobre la seva pèrdua de lideratge mundial en favor dels Estats Units i la Xina, no tenir “campions europeus”, és a dir, grans empreses globals, s’ha erigit en un símptoma i un problema a la vegada. Bàsicament, perquè s’ha vist que hi ha una relació directa entre la dimensió i la capacitat d’innovació: només les grans empreses poden assumir l’esforç financer que requereix la cursa tecnològica, i en cada nova onada d’innovació la UE queda més endarrerida.

La dificultat de les empreses europees per guanyar dimensió és una qüestió que aborden tant l’expresident del BCE Mario Draghi, en l’informe que la Comissió Europea li va encarregar i que va presentar el 9 de setembre, com el també italià Enrico Letta, en l’estudi elaborat a instàncies del Consell Europeu, que es va fer públic mesos abans. Aquestes dues anàlisis, força complementàries, fan un diagnòstic de la situació i assenyalen el camí a seguir a una UE en crisi d’identitat.

En concret, Letta, president de l’Institut Jacques Delors, a Much more than a market afirma que “la influència futura d’Europa dependrà del rendiment i l’escalabilitat dels seus negocis”, perquè el fet que les grans empreses europees siguin més petites que les dels EUA i la Xina penalitza la innovació, la productivitat, la creació d’ocupació i la seguretat a la UE: “Per tant, és crucial donar suport a les grans empreses de la UE perquè es facin més grans i competeixin en l’escenari global. Això pot permetre la diversificació de les cadenes de subministrament, atraure inversió estrangera, donar suport als ecosistemes d’innovació i projectar una imatge sòlida de la UE. En definitiva, una economia pròspera amb el suport d’empreses sòlides posa tota la Unió en condicions de negociar acords comercials més favorables, configurar estàndards internacionals i afrontar amb èxit crisis i reptes globals sense precedents”, diu.

Per la seva banda, Draghi a The future of European competitiveness, adverteix del vincle que hi ha entre la dimensió i l’adopció de tecnologia: “Les evidències dels EUA mostren que aquesta adopció augmenta amb la mida de l’empresa per a totes les tecnologies avançades. Així mateix, mentre que el 2023 el 30% de les grans empreses de la UE havien adoptat la intel·ligència artificial (IA), només el 7% de les pimes havien fet el mateix. La mida en permet l’adopció perquè les empreses més grans poden repartir els elevats costos fixos de la inversió en IA entre els ingressos més grans, poden tenir una gestió més qualificada per fer els canvis organitzatius necessaris i poden desplegar la IA de manera més productiva gràcies a conjunts de dades més grans”, detalla.

Sobre talles

De debò les empreses europees no tenen la talla? En la llista de Forbes sobre les empreses cotitzades més importants del món, cal baixar fins a la posició 25 per trobar la primera empresa de la UE, la francesa Total Energies; al davant té tretze companyies dels EUA i cinc de xineses. “No hi ha cap empresa de la UE amb una capitalització borsària superior als 100.000 milions d’euros que s’hagi creat des de zero en els darrers 50 anys, mentre que als EUA les sis companyies amb un valor superior al bilió d’euros s’han creat en aquest període”, constata Draghi en el seu informe.

Així, quan la classificació es limita a les companyies tecnològiques més importants del món, en el top 3 n’apareixen tres dels EUA: Alphabet (Google), Microsoft i Apple. La cinquena és Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp). La primera europea és la consultora tecnològica Accenture, amb seu a Irlanda, en el lloc 13. També hi ha la companyia alemanya de programari per a empreses SAP, en el 16, i ASML Holding dels Països Baixos, en el 18. Són les tres úniques europees entre les vint primeres; la resta són dels EUA o asiàtiques.

Una altra classificació més: en la llista CBInsights d’unicorns (start-ups valorades en més de 1.000 milions de dòlars), l’alemanya Celonis ocupa el lloc 27 per valoració. Entre les vint primeres, n’hi ha tretze dels EUA, quatre de la Xina –una de les quals, ByteDance (TikTok), està en primera posició–, i la resta són de Singapur, el Regne Unit i Austràlia. Des del 2008 al 2021, 40 dels 147 unicorns nascuts a la UE se n’han anat als Estats Units, on troben millor finançament i un mercat més favorable per escalar els negocis.

La propensió que els negocis tenen per guanyar dimensió és gairebé consubstancial, sobretot en alguns sectors. La teoria microeconòmica va encunyar el terme economies d’escala per explicar aquesta necessitat de créixer que tenen les organitzacions, i es basa en el fet que, a mesura que una empresa guanya capacitat productiva, els seus costos marginals es redueixen i els rendiments augmenten. Això és especialment important en sectors en què les inversions són importants com ara en el de les telecomunicacions i el dels laboratoris farmacèutics. Ara bé, “a mesura que l’economia mundial és cada vegada més complexa, el paper de les economies d’escala cobra més importància i per això observem com als Estats Units hi ha empreses tecnològiques com ara Google, Microsoft i Meta que són clarament dominants”, explica Joan Ramon Rovira, cap del gabinet d’estudis econòmics de la Cambra de Comerç de Barcelona.

Cal recórrer a una altra teoria econòmica per entendre per què un únic proveïdor domina tan clarament el mercat: és la teoria de “qui guanya s’ho enduu tot” (winner-takes-all), que parla de mercats en què el competidor més ben posicionat aconsegueix una quota de penetració aclaparadora, gairebé de monopoli, o, en tot cas, molt superior a la del segon: això sol passar en negocis digitals emergents, i sovint la diferència ve determinada pel fet de ser el primer a innovar i escalar ràpidament. En aquests casos, el fet de tenir un mercat natural gran és clau. La UE, els EUA i la Xina són mercats comparables per dimensió; ara bé, l’europeu és un mercat fraccionat i “això impedeix aprofitar al màxim les economies d’escala que es donen en mercats moderns”, assenyala Rovira.

A Pimec han fet bandera del problema del creixement empresarial, que afecta especialment les petites i mitjanes empreses, però també les grans. Jacint Soler, director d’Afers Exteriors de la patronal, pensa que la UE és lluny de ser un únic mercat i posa l’exemple de la companyia d’espectacles Cirque du Soleil, que per muntar les seves carpes ha de contractar una empresa local cada cop que passa fronteres perquè és tal la quantitat de requeriments i certificacions dispars que hi ha en cada estat que voler funcionar amb una única empresa instal·ladora a Europa esdevé inoperatiu. En canvi, Soler, que és expert en la internacionalització d’empreses, sobretot cap a l’Àsia, explica que a la Xina s’han esforçat a unificar i simplificar els tràmits per als negocis: “Hi tens unes facilitats brutals; tot és digital i la majoria dels tràmits es poden fer per internet, mentre que aquí tot suposa un entrebanc”, es lamenta.

Mario Draghi ho resumeix així: “Hi ha moltes barreres que porten les empreses a Europa a ‘quedar-se petites’ i descuidar les oportunitats del mercat únic. S’hi inclou l’alt cost de seguir unes regulacions nacionals heterogènies, l’alt cost del compliment d’impostos i l’alt cost de seguir les regulacions que s’apliquen un cop les empreses arriben a una mida determinada.”

L’economista Ramon Tremosa, que durant deu anys va ser parlamentari europeu, veu enormes dificultats per superar aquesta fragmentació pel “nacionalisme econòmic” que exerceixen sobretot alguns estats i assenyala París, Roma i Madrid: “Els campions nacionals, l’acció d’or i la manera com Espanya protegeix els seus valors de l’Ibex, que d’altra manera serien comprats... Això no és lliure mercat, això és nacionalisme econòmic i Espanya, França i Itàlia fan que la UE estigui fragmentada”, assegura.

Per vèncer les resistències d’alguns estats, fa uns anys va néixer la idea de fer el règim 28è, una mena de nou estat de la UE, que té una legislació a part i al qual es podrien acollir les empreses saltant-se la legislació de l’estat que li és propi. Letta n’és un gran defensor per impulsar l’harmonització d’un dret mercantil que superi el trencaclosques actual: “El Codi Europeu d’Empreses dotaria els actors econòmics d’un règim 28è per afavorir-ne l’europeïtzació”, diu. Ara bé, economistes com Àngel Hermosilla, secretari general del Col·legi d’Economistes de Catalunya, no creu que “el regne de Taifes” que és la UE hi acabés donant el vistiplau: “Si més no, és una idea interessant que caldrà veure com es materialitza.” Joan Ramon Rovira pensa que serviria “per fer sortir els colors a estats com l’espanyol”. I en aquest mateix sentit s’expressa Ramon Tremosa: “Jo munto una empresa i la dono d’alta a Brussel·les en aquest règim 28è virtual. És una idea molt bonica però mai l’Agència Tributària deixarà que les empreses escapin al seu control.”

Certament, aquesta proposta també faria emergir el patchwork tributari que és la UE i que fa que algunes activitats estiguin gravades en alguns països i en d’altres, no, o d’una altra manera. Aquesta circumstància, sumada a la falta d’un mercat de capitals unificat, és un altre factor que contribueix a que les empreses no creixin. Letta ha dimensionat el problema: cada any uns 300.000 milions d’euros estalviats per les famílies europees surten a l’exterior i van, principalment, a finançar empreses estatunidenques, que són més rendibles que les europees, segurament perquè creixen més i perquè tenen un millor tracte fiscal.

Competència

El tema de la política de la competència que obria aquest reportatge també hi incideix, però potser no tant com es pensa. Ara bé, els dos informes defensen una adaptació a la realitat del mercat global i interconnectat actual: “La UE no hauria d’utilitzar la política de la competència per dissenyar un resultat de mercat específic. El nostre objectiu ha de ser garantir que les nostres normes continuïn sent efectives en un mercat que evoluciona ràpidament”, diu l’estudi de Letta. Draghi, per la seva banda, exhorta a incloure la millora en la capacitat d’innovar en l’examen de les fusions. En aquest sentit, el president de l’Autoritat Catalana de la Competència, Roger Loppacher, destaca que és “un element que ja es té en compte en la majoria dels processos, però que podria adquirir més pes en l’anàlisi de les concentracions si s’aporten proves que és així”. Ja hi ha una carta de mandat de la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, que assenyala la necessitat de modernitzar la política de competència de la UE per garantir que ajudi les empreses europees a innovar, competir i liderar a escala mundial. Això afecta tant la concentració d’empreses com els ajuts públics. Loppacher reivindica la vigència de les autoritats de competència: “Adaptades a les noves necessitats, encara són imprescindibles per continuar garantint la competència efectiva en els mercats.”

D’ajuts públics, en caldran i molts. L’informe Draghi calcula que l’economia europea necessitarà uns 800.000 milions d’euros cada any en inversions per superar la bretxa amb els EUA i la Xina. La idea és que Europa no pot descuidar els sectors tradicionals com ara l’automoció i els laboratoris, però cal posar el focus en els sectors emergents perquè la UE tingui campions en la IA, la ciberseguretat, la quàntica i els semiconductors.

Computació quàntica

Un bon exemple de tot això és la quàntica, una tecnologia que la UE té identificada com un àmbit estratègic i hi està abocant recursos per aconseguir tenir un paper rellevant en la cursa mundial. Vanessa Díaz, CEO de la catalana LuxQuanta, spin-off de l’Institut de Ciències Fotòniques, que s’ha situat a l’avantguarda de la recerca internacional en seguretat de les comunicacions digitals, explica que com a sector basat en el maquinari (hardware) és intensiu en capital i a la vegada el risc d’invertir és molt elevat perquè encara no és una tecnologia prou madura perquè el mercat hagi fet l’estrebada que tothom espera: “Els que estem en el mercat de les telecomunicacions i la computació quàntica necessitem aixecar quantitats de capital monstruoses i per això el suport que rebem de la Comissió Europea és fonamental. És un capital que hauria de venir d’inversors privats, però a Europa hi ha una cultura més conservadora de la inversió, i en deeptech (tecnologia innovadora), que és on un territori pot distingir-se i crear empreses potentíssimes, els estatunidencs som molt més agressius”, explica. LuxQuanta, que té plans molt ambiciosos de creixement, té converses amb diferents representants de capital de risc (venture capital) en plena ronda de finançament i detecten més receptivitat als EUA que a Europa.

La Champions League corporativa?
Circumscriure la definició de ‘campions europeus’ en un tema de facturació, valor en borsa o beneficis pot ser un error. Cal tenir en compte els “campions amagats”, empreses que operen amb molt d’èxit en vetes de mercat molt concretes i que no emergeixen per falta de volum, o els clústers d’empreses que col·laboren estretament, o els unicorns que poden escalar ràpidament.

LES FRASES

Règim 28è
Espanya és l’estat de la UE amb més expedients oberts per haver incomplert l’obligació de transposar directives europees, o per haver superat el termini. És una evidència més que harmonitzar el dret de la UE topa amb la resistència d’alguns estats. El règim 28è es va plantejar per superar aquesta situació en temes importants.
Els campions nacionals, l’acció d’or i la manera com Espanya protegeix els seus valors de l’Ibex, que d’altra manera serien comprats. Això és nacionalisme econòmic
Ramon Tremosa
Economista i polític
No hi ha cap empresa de la UE amb una capitalització borsària superior als 100.000 milions d’euros que s’hagi creat des de zero en els darrers 50 anys
Mario Draghi
Expresident del BCE i del Consell de ministres d’Itàlia
Les economies d’escala cobren més importància en una economia complexa i per això als Estats Units hi ha tecnològiques clarament dominants com ara Google, Microsoft i Meta
Joan Ramon Rovira
cap d’estudis econòmics de la Cambra de Barcelona
Una tendència preocupant és la desviació anual d’uns 300.000 milions d’euros d’estalvi de les famílies europees a l’estranger, principalment a l’economia nord-americana
Enrico Letta
President de l’Institut Jacques Delors
Poder i progrés

Ni massa competència ni massa poca

Que una empresa gran en termes mundials té més recursos per innovar no és discutible; la clau és si té prou incentius per fer-ho, ja que si deixa de tenir competidors podria decidir repartir dividends en comptes de continuar invertint. “La competència no sempre és virtuosa, massa competència pot carregar-se la capacitat de les empreses per innovar, però massa poca també pot ser desincentivadora. Trobar aquest punt dolç és la clau, i no hi ha un únic patró; depèn de cada context històric, de la tecnologia, etc. és una qüestió complexa”, explica Joan Ramon Rovira, de la Cambra de Barcelona.

En relació amb l’actual context de desenvolupament tecnològic i irrupció de la IA, els economistes Daron Acemoglu i Simon Johnson, autors de Poder y progreso (Deusto, 2003) i guanyadors del premi Nobel d’aquest any amb James A. Robinson, defensen la idea que, al llarg de la història, sempre que hi ha hagut un salt tecnològic, els beneficis que se’n deriven tendeixen a concentrar-se en poques mans. Només amb lleis i unes institucions fortes i democràtiques és possible un repartiment dels guanys. A partir d’aquí, Acemoglu i Johnson desmunten el relat de les grans corporacions tecnològiques que diu que tot el que sigui bo per a elles és bo per al conjunt de la societat i que abominen dels governs que les regulen perquè, segons diuen, limiten la creativitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.