Opinió

DE MEMÒRIA

‘La ben nascuda’ (1937)

Segons D’Ors, la societat –i, doncs, l’economia– s’ha d’assemblar, en el futur, a un model de dona

Els filòsofs han escrit –i escri­uen, ben segur– coses que tenen un gran interès per saber cap a on ha d’anar la soci­e­tat. Per exem­ple, Eugeni d’Ors, en un lli­bre: La ben plan­tada (1912). En par­lava, no fa gaire, Quim Torra, expre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, en aquest diari (20-10-2024).

Segons D’Ors, la soci­e­tat –i, doncs, l’eco­no­mia– s’ha d’assem­blar, en el futur, a un model de dona bella, atrac­tiva, que es fa mirar, i que és, alhora, per­fec­ta­ment equi­li­brada. Aquest model ideal de dona d’Eugeni d’Ors es basava en una dona real: Teresa Mes­tre (Sarrià, 1869 - Nova York, 1948). Filla de far­macèutic, s’havia casat (el 1893) amb Jaume Bala­dia, l’hereu d’una gran empresa de la indústria tèxtil de Mataró. Quan Ramon Casas li feu un retrat a l’oli (1907), Teresa ja havia estat la pri­mera dona a pujar a l’Aneto, i ja tenia dos fills i una filla. El 1910, però, “la ben plan­tada” marxà –va dei­xar marit i fills–, pri­mer, al Canadà, i, després, als Estats Units, a Califòrnia, a Chi­cago i a Nova York, amb l’arqui­tecte Josep Pijoan, que havia estat el pri­mer secre­tari de l’Ins­ti­tut d’Estu­dis Cata­lans, i era 10 anys més jove que ella. Allà, la Teresa i en Josep es van inte­grar en el món dels quàquers, a l’anti­es­cla­vista i femi­nista Soci­e­tat dels Amics.

El 1937, en plena Guerra Civil Espa­nyola, Rodolf Llo­rens, un altre filòsof –i, fins ales­ho­res, pro­fes­sor– publicà a Vila­franca La ben nas­cuda. Rèplica a ‘La ben plan­tada’ de Xènius. Aquest lli­bre es basava, també, en una dona real: la vila­fran­quina Eugènia Fàbre­gas, nas­cuda el 1914. Una noia que havia tre­ba­llat com a cami­sera als ini­cis de la indústria de la con­fecció, i que, després, tre­ba­llava en una gran fàbrica de fulles d’afai­tar. Revi­sava, diària­ment, el bise­llatge d’unes 3.000 fulles. Segons Rodolf Llo­rens, l’autèntica base d’una soci­e­tat com la vila­fran­quina, o la cata­lana, no eren les grans figu­res intel·lec­tu­als, ni els eclesiàstics ni els comer­ci­ants: eren les tre­ba­lla­do­res i els tre­ba­lla­dors assa­la­ri­ats i mal pagats.

Ara: l’Eugènia es casa­ria amb el pro­fes­sor Llo­rens, i tots dos, el 1939, sor­ti­ren, s’exi­li­a­ren. Com tants altres cata­lans, a Veneçuela i a Mèxic. La modèlica pro­letària “ben nas­cuda” mar­xava casada amb un pro­fes­sor de filo­so­fia. Amb un mem­bre, doncs, de les clas­ses mit­ja­nes (que, el 1935, havia estu­diat l’eco­no­mista Manuel Reventós a Estudi econòmic i social de la classe mit­jana, Un lli­bre que no s’ha publi­cat fins al 2022!).

A l’Amèrica del Nord, a par­tir del 1910, Teresa, “la ben plan­tada”, passà d’estar casada amb un empre­sari de la gran bur­ge­sia a ésser la pare­lla d’un arqui­tecte i his­to­ri­a­dor de l’art, que, el 1938, a Chi­cago, publi­ca­ria An out­line his­tory of art. D’algú, doncs, que era un pro­fes­si­o­nal de la nova classe mit­jana ana­lit­zada per Reventós.

A Veneçuela, des del 1939, Eugènia, “la ben nas­cuda”, passà d’ésser una pro­letària modèlica a ésser la pare­lla de Rodolf, un filòsof i pro­fes­sor, que esde­vin­dria pro­duc­tor d’una vin­tena de films pen­sats per al gran públic lla­ti­no­a­me­ricà. D’un pro­fes­si­o­nal de l’audi­o­vi­sual. De classe mit­jana.

Des de les pri­me­res apa­ri­ci­ons, tant La ben plan­tada (1912) com La ben nas­cuda (1937) han estat ree­di­tats diver­ses vega­des. Amb retocs, afe­gi­tons i can­vis. Sobre­tot el de Rodolf Llo­rens, que fou ree­di­tat el 1958 pel Cen­tre Català de Cara­cas, imprès a Ciu­tat de Mèxic als tallers de Bar­to­meu Costa-Amic. “La ben nas­cuda” era a l’exili repu­blicà, i vivia, a la Veneçuela del petroli, amb un filòsof que tre­ba­llava en el món del cinema. Curi­o­sa­ment, tant “la ben plan­tada” com “la ben nas­cuda” han anat gene­rant pro­duc­tes molt diver­sos. Per exem­ple, el 1933, Gastó A. Màntua, actor i dra­ma­turg, publicà La ben plan­tada. Obra popu­lar retros­pec­tiva en tres actes. El model ins­pi­rat per Teresa Mes­tre pujava als esce­na­ris. Els espec­ta­dors, pagant entrada.

Un altre exem­ple: el 2021, el grup Obe­ses i la Cobla Jove de Berga van començar a inter­pre­tar una cançó, un quasi himne, que té com a títol La ben nas­cuda. Aquí, el model de soci­e­tat/eco­no­mia femení de Rodolf Llo­rens és el d’una dona que lluita per la lli­ber­tat. Com la soci­e­tat/eco­no­mia cata­lana.

Caixa Penedès

1977

Una nova edició de La ben nascuda, publicada a Caracas el 1957 i realitzada per Editorial Ariel el 1977, no va tenir –de moment– sort. Tal com explica Joan Solé i Bordes, tot i el suport econòmic de Caixa Penedès, no es va distribuir fins a la Nit de Santa Llúcia del 1988. Aquell any, la Festa de les Lletres Catalanes se celebrava a Vilafranca.

La séquia de Manresa

El 1958, la Junta de la Séquia de Manresa decidí dedicar un monument als iniciadors, 600 anys abans, d’aquest canal. En una plaça important de la ciutat. Van escollir una escultura d’una dona quasi nua de Josep Clarà, que no es va poder veure fins al canvi polític del 1977.

‘La Veremadora’

1992

Per celebrar el centenari de Lola Anglada, l’Ajuntament de Tiana, al Maresme, li dedica un monument reproduint a mida natural una petita escultura seva del 1924, La veremadora.

Però li canvia el nom. Serà –és– més famosa com La ben plantada de Tiana, on Lola Anglada havia anat a treballar, i a viure.

Eugènia. Ben nascuda

2021

Quatre cerveseries de la ciutat de Badalona decideixen produir una nova cervesa. El nom que escullen per etiquetar-la és un doble homenatge al llibre del 1937 sobre una dona model econòmic. Es diu Eugènia la Ben Nascuda. La cervesa s’elabora a les instal·lacions de Catalan Brewery, el propietari de les quals és Joan Saperes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.