Opinió

DE MEMÒRIA

Innovadores

Dolors Monserdà va donar impuls a la creació de la cooperativa Obreres de l’Agulla

Entre els assa­jos novel·la La ben plan­tada, d’Eugeni d’Ors, i La ben nas­cuda, de Rodolf Llo­renç (vegeu El Punt Avui / L’Econòmic, 17-11-2024), es dis­para –a l’àrea cata­lana– el nom­bre d’inno­va­ci­ons pro­ta­go­nit­za­des per dones. En podem esco­llir algu­nes i pre­sen­tar-les per ordre d’apa­rició.

El 1909, Fran­cesca Bon­ne­mai­son (Bar­ce­lona, 1872-1949) va posar en fun­ci­o­na­ment, a Bar­ce­lona, una bibli­o­teca per al públic femení. La pri­mera d’Europa (la segona, el 1926, a Lon­dres; la ter­cera, el 1931, a París). El seu rapidíssim èxit va dur a la cre­ació, el 1910, de l’Ins­ti­tut de Cul­tura i Bibli­o­teca Popu­lar de la Dona. Un cen­tre –cone­gut com “La Cul­tura”– que esde­vin­dria, ben aviat, un espai d’ense­nya­ments artístics i tècnics, una escola d’idi­o­mes i una acadèmia de for­mació pro­fes­si­o­nal que dis­po­sa­ria d’una utilíssima borsa de tre­ball. Tot, per a dones. Una quasi uni­ver­si­tat feme­nina en uns anys en què era molt difícil l’accés de les dones a la uni­ver­si­tat. La dic­ta­dura del 1939 tancà La Cul­tura. La posà en mans de la Dipu­tació pro­vin­cial, que la cedí al par­tit únic de la dic­ta­dura. El 1970, esde­vingué la seu de l’Ins­ti­tut del Tea­tre i, el 2003, el Cen­tre de Cul­tura de Dones Fran­cesca Bon­ne­mai­son.

El 1910, Con­cepció Alei­xan­dre (València, 1862-1952), una de les pri­me­res doc­to­res en medi­cina i cirur­gia –i ginecòloga– del país, patentà dos models dels dis­po­si­tius cone­guts tècni­ca­ment com a “pes­sa­ris”. Uns implants a la vagina que històrica­ment s’han usat per reforçar els músculs del sòl de la pel­vis i con­tro­lar la incon­tinència urinària. En les memòries de les patents es posa, en part, l’accent en el fet que són uns pes­sa­ris total­ment metàl·lics. Però no s’hi parla, per prudència, del que pro­ba­ble­ment era el seu ús prin­ci­pal: fer les fun­ci­ons d’un anti­con­cep­tiu, d’un DIU. Con­cepció Alei­xan­dre no fabri­ca­ria mai el seu DIU. Ens va cal­dre espe­rar només unes quan­tes dècades.

La novel·lista i poe­tessa Dolors Mon­serdà (Bar­ce­lona, 1845-1919) va donar impuls a la cre­ació, el 1912, de la coo­pe­ra­tiva Obre­res de l’Agu­lla. Les sòcies hi podien adqui­rir una millor des­tresa pro­fes­si­o­nal; hi podien obte­nir fils, agu­lles i didals en con­di­ci­ons més bones, i tenien accés, gràcies a la borsa de tre­ball, a encàrrecs de més interès. La neces­si­tat d’una indústria del ves­tit, tal com suc­ce­eix en tots els altres sec­tors, pot ésser satis­feta, també, uti­lit­zant la fórmula del coo­pe­ra­ti­visme. L’autora de la novel·la La fabri­canta ho va ini­ciar. Entre d’altres.

Carme Biada (Bar­ce­lona, 1875-1959), bes­neta del pro­mo­tor del fer­ro­car­ril Mataró-Bar­ce­lona, quan tenia nou fills i va morir Artur Eli­zalde, marit seu i gran fabri­cant d’excel·lents automòbils, va pren­dre, el 1927, una decisió inno­va­dora. Es posa­ria al cap­da­vant de l’empresa (en aquest aspecte, tenia pre­de­ces­so­res, dins i fora del país), i opta­ria no per con­ti­nuar fent automòbils, sinó per fabri­car avi­ons. Com feia alguna altra empresa cata­lana. Des del 1901, amb Domènec Juandó. La inno­vació de Carme Biada era estratègica: una gran empresa pot esbor­rar d’un dia per l’altre el pro­ducte que fabrica amb èxit des de fa temps, i posar-se a pro­duir una cosa –per a ella– total­ment nova.

A Vila­nova i la Geltrú, el 1936, als 21 anys, Roser Fer­ran (Bar­ce­lona, 1915-2019), que, com aca­ben de lle­gir, va viure més de 100 anys, va esde­ve­nir la direc­tora d’una gran empresa ita­li­a­no­ca­ta­lana que havia estat col·lec­ti­vit­zada: Pire­lli. El seu objec­tiu era con­ti­nuar fabri­cant pneumàtics. Bàsics per al trans­port per car­re­tera. Però, el 1936, el seu destí era un altre: era la revo­lució i/o la guerra. La inno­vació fou diri­gir –amb 21 anys!– el pas d’una empresa capi­ta­lista a una empresa col·lec­tiva, d’una cli­en­tela pri­vada a un cli­ent públic, d’un marc rela­ti­va­ment tran­quil a un entorn política­ment tre­pi­dant.

Escola del Bosc

1914

La directora pedagògica de l’Institut de Cultura i Biblioteca Popular de la Dona fou la mestra Rosa Sensat. El 1914 es va convertir en la primera directora de l’Escola del Bosc de Barcelona. Una innovadora escola municipal, pionera dins del moviment de l’escola nova. Propiciava criatures físicament i intel·lectualment fortes, i amb coneixement del medi natural, i del treball de les persones.

El centre 0-3

La guerra del 1936 va dur homes al front i dones a les fàbriques. Les guarderies van esdevenir molt més necessàries. La metgessa Dolors Canals i Farriols (Barcelona, 1913- 2010) dirigia guarderies i assajà de dur a la pràctica la idea –basada en recerques empíriques– que els tres primers anys de vida són molt importants. Abans dels tres anys, la intel·ligència de les criatures avança molt. Millor no deturar-la.

Exiliada des del 1939 a París, la República Dominicana, Cuba i els Estats Units. Durant la II Guerra Mundial, fou encarregada de dirigir les guarderies 0-3 de Nova York.

Tecla Sala

1913

Els espais del centre cultural metropolità Tecla Sala de l’Hospitalet es basen en la fàbrica tèxtil que Tecla Sala (Roda de Ter, 1886-Barcelona, 1973) posà en funcionament el 1913, i dirigí fins a la seva mort. Hi treballaven, sobretot, dones. Tecla Sala hi feu instal·lar una infermeria (amb metge), una guarderia, una escola (amb biblioteca), dutxes i un economat.

València, Catalunya i Mallorca

1929

Rosa Roig i Soler (Marçà, Priorat, 1890-Barcelona, 1969), mestra i professora d’història i art a l’Escola Normal de Palma, en el pròleg de Mallorquinas, un llibre de Consol Garcia Guardiola, també mestra, parla, el 1929, de tres regions germanes: València, Catalunya i Mallorca. Ho explica Jordi Martí Font en el Diari de l’educació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.