Cinema

Paolo Sorrentino

Director de cinema

“La vida de cadascú de nosaltres esdevé èpica, tots som herois”

Després de ‘Fue la mano de Dios’, el cineasta napolità torna a la seva ciutat i a parlar de la bellesa amb ‘Parthenope’

“A la meva manera, em sento com un antropòleg, que intenta entendre què fan les persones, per què ho fan i com ho fan”

La memòria té a veure amb la religió, se centra a buscar els records sagrats de la nostra vida”

Gua­nya­dor de l’Oscar per La gran bellesa (2014), Paolo Sor­ren­tino (1970) és un dels grans cine­as­tes ita­li­ans en actiu, que ha sig­nat altres títols aplau­dits i pre­mi­ats com Il divo, Joven­tut o Fue la mano de Dios. Fellini i Scor­sese són les prin­ci­pals influències d’aquest cine­asta, que torna a Nàpols, la seva ciu­tat, i a par­lar de la bellesa, però també del que s’amaga al dar­rere, amb Part­he­nope , film aca­bat d’estre­nar. Vam con­ver­sar amb ell al Fes­ti­val de Sant Sebastià amb un petit grup de peri­o­dis­tes.

Què li interes­sava d’aquesta història?
He triat aquesta història perquè en els dar­rers anys m’apas­si­ona la idea que totes les vides són èpiques. La vida de cadas­cun de nosal­tres, a causa de la seva durada, de la seva ampli­tud, de les seves con­tra­dic­ci­ons, esdevé una vida èpica. I cadascú de nosal­tres és un heroi o una heroïna de la pròpia vida. En el cas de les dones, encara més que els homes, perquè sem­pre afron­ten difi­cul­tats més grans. La dona ten­deix, sobre­tot els últims anys, a ser més heroica.
No és la pri­mera vegada que parla de la bellesa en el cinema.
Cert, però no és només una història sobre la bellesa. És una història sobre una dona que recorda el que és impor­tant per a la seva vida, allò que és sagrat per a la seva vida. I les coses sagra­des són, en la vida d’aquesta dona, i també en la meva vida, els amors per­duts, les il·lusi­ons, els moments en què ens dei­xem anar, quan ens tor­nem res­pon­sa­bles en fer-nos més grans...
La memòria és selec­tiva?
Crec que la memòria té a veure amb un con­cepte religiós. Tots bus­quem alguna cosa divina que és en nosal­tres i ho bus­quem en la memòria. La memòria se cen­tra a bus­car els records sagrats de la nos­tra vida. A la vida de cadascú hi ha coses que són total­ment pres­cin­di­bles i obli­da­bles, i d’altres que són sagra­des. De fet, un dels records més forts que tenim tots sem­pre és el dels nos­tres pares, que són sagrats per a nosal­tres.
Què hi ha de Paolo Sor­ren­tino en la pro­ta­go­nista?
El que tinc en comú amb Part­he­nope és la passió per la lli­ber­tat, per l’espon­taneïtat, per l’ero­tisme, per la seducció, per la malen­co­nia de la vida i també per les ganes de llançar-se als braços del futur.
La gent es fixa en la bellesa de Nàpols, però no tant en el que amaga al dar­rere... Com passa amb la pro­ta­go­nista.
Un gran escrip­tor italià que es diu Giu­seppe Pon­tig­gia diu que res no és tan ocult com l’evi­dent. I és cert. Tant aquest per­so­natge com Nàpols es mos­tren davant del món i en rea­li­tat ama­guen un gran mis­teri. I és aquesta con­tra­dicció que fa fas­ci­nants, al meu enten­dre, Nàpols i aquesta dona.
Per què neces­si­tava fer una altra pel·lícula sobre Nàpols, després de ‘Fue la mano de Dios’?
En aque­lla pel·lícula, la ciu­tat de Nàpols apa­reix com a con­seqüència, perquè el que està mos­trant són els llocs de la seva infància, però no era una pel·lícula sobre Nàpols. Part­he­nope sí que parla del que conec, del que m’ima­gino i del que sento per Nàpols. I és la dar­rera, no en faré més!
Per què la pro­ta­go­nista estu­dia antro­po­lo­gia?
Perquè volia que ella fos una mica com jo, que d’una manera una mica més estra­nya, a la meva manera, també em sento com un antropòleg, que intenta enten­dre què fan les per­so­nes, per què ho fan i com ho fan. Estu­diar antro­po­lo­gia per­met al per­so­natge entrar fàcil­ment en ambi­ents, en cases, en sub­mons on d’una altra manera no hi entra­ria, com per exem­ple el món de la cri­mi­na­li­tat a Nàpols, o la festa d’una diva. És una cosa que també tinc en comú amb Part­he­nope, perquè ser direc­tor de cinema m’ha permès entrar amb faci­li­tat en mons, en cases, en per­so­nes, als quals no hau­ria tin­gut accés.
És una pel·lícula que parla sobre el pas del temps? Sem­bla molt evi­dent al final.
Sí, hi estic com­ple­ta­ment d’acord. El final de la pel·lícula és el tema que plan­teja. Sem­pre m’ha interes­sat molt, però ara que he fet una pel·lícula sobre aquest tema, ja m’he alli­be­rat, ara ja no és impor­tant. Ara vull fer coses sobre el futur.
Ha dit que les dones li sem­blen mis­te­ri­o­ses. Després de fer aquesta pel·lícula li ho sem­blen menys?
Són una mica menys mis­te­ri­o­ses perquè he bus­cat no cen­trar-me tant en les diferències, sinó en el que tenim en comú. És curiós, perquè la soci­e­tat avui dia se cen­tra molt en les diferències entre homes i dones. Bus­cant el que ens uneix, després de la pel·lícula em sem­blen una mica menys mis­te­ri­o­ses però encara més fas­ci­nants, o pot­ser la paraula més encer­tada és més entra­nya­bles; em com­mo­uen molt
Com ha estat la relació amb Gary Old­man? Per què l’ha esco­llit per fer aquest per­so­natge?
La relació ha estat per­fecta. És un gran actor i l’única relació que hi pots tenir és per­fecta. Sem­pre que he tre­ba­llat amb actors i actrius real­ment bons, la relació ha estat la més fàcil del món. Els millors són fàcils. El vaig triar perquè fa un parell d’anys va dir en una entre­vista que volia tre­ba­llar amb mi i al cap de dues hores ja l’estava tru­cant per telèfon, perquè és un dels cinc actors més grans que hi ha a la Terra. Si Mara­dona diu que vol jugar a fut­bol amb tu, vas i jugues amb ell.
Als seus films no ha par­lat única­ment de la bellesa, també de la llet­jor.
No puc res­pon­dre aquesta pre­gunta perquè per a mi no és gaire impor­tant si un pel·lícula és bella o lletja, o si parla d’una cosa o de l’altra. La diferència impor­tant per mi és si una pel·lícula és vital o mori­bunda. I a mi m’agra­den les pel·lícules vitals, òbvi­a­ment. Pot­ser visc en una època equi­vo­cada perquè estan molt de moda les pel·lícules mori­bun­des. El cinema avui dia té una obsessió amb les pel·lícules rigo­ro­ses, i jo odio el rigor. Per a mi, el rigor és a tocar amb el raqui­tisme. I per això vaig poc al cinema, perquè és ple de pel·lícules raquítiques. A mi m’agra­den les pel·lícules exces­si­ves, grans, inco­he­rents, que diva­guen, una mica caòtiques... I tot això s’està per­dent o s’ha per­dut.
Sent nostàlgia pel cinema italià d’una altra època, pel temps de les dives...
No sento cap nostàlgia per aquesta gene­ració. Pot­ser l’únic que trobo a fal­tar és que anti­ga­ment érem molt més lliu­res perquè, quan come­ties un error, el màxim que podia pas­sar és que et poses­sin verd a la cuina d’una casa o de dues. Avui dia, un error es pot con­ver­tir en un drama uni­ver­sal a través de les xar­xes soci­als, es pot con­ver­tir en motiu de ver­go­nya pública. I això és molt perillós per a tots i totes perquè tots come­tem errors.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.