Política

Juan Jurado

Alcalde d’Esparreguera (PSC)

“Si portar el tren a Esparreguera no és viable, cal un bus de qualitat”

“Qualsevol intent d’atraure el CUAP cap a un municipi concret del Baix Llobregat Nord és un moviment egoista; jo no jugaré a això”

“És lamentable la situació a què ens té avesats Monbus des de fa 20 anys, que es tradueix en un servei de bus deficient”

L’aprovació del POUM és imprescindible. Hem perdut oportunitats industrials Esparreguera ha quedat enrere en matèria d’habitatge respecte als municipis del voltant

És titu­lat supe­rior en com­po­sició al Con­ser­va­tori del Liceu i a l’Acadèmia Sibe­lius de Hèlsinki, a Finlàndia. La seva tra­jectòria pro­fes­si­o­nal està vin­cu­lada a la docència, sobre­tot al grau supe­rior del Taller de Músics, amb assig­na­tu­res d’anàlisi i d’història de la música. Ha tre­ba­llat arreu d’Europa fent música per a pro­duc­ci­ons d’espec­ta­cles de circ con­tem­po­rani i, molt específica­ment, amb gent de l’entorn de l’Acadèmia Fra­te­llini de París. El 2019 rep la tru­cada del seu pre­de­ces­sor a l’alcal­dia d’Espar­re­guera, Edu­ard Rivas, per for­mar part de la llista del PSC amb l’encàrrec de revi­ta­lit­zar el tei­xit cul­tu­ral del muni­cipi i fixar una política muni­ci­pal cul­tu­ral. Aquell any, Jurado entra a l’Ajun­ta­ment, pri­mer, com a regi­dor de Cul­tura i d’Edu­cació i, després, com a pri­mer tinent d’alcalde. Amb la marxa de Rivas per ser cap de gabi­net del pre­si­dent Sal­va­dor Illa, el setem­bre pas­sat, esdevé alcalde.

Manté un pacte de govern inèdit a Espar­re­guera i al Baix Llo­bre­gat: el PSC i ERC. Fun­ci­ona?
Edu­ard Rivas va estar nou anys d’alcalde, del 2015 al 2024, amb el suport dels comuns. El 2023, el PSC obté vuit regi­dors; ERC, tres, i els comuns, dos. Per tant, el PSC i els comuns no suma­ven. Vam voler explo­rar la pos­si­bi­li­tat de gover­nar amb ERC, que des d’un prin­cipi es va mos­trar molt favo­ra­ble al pacte, amb mol­tes ganes d’apor­tar acti­va­ment a la gover­nança d’Espar­re­guera, i això també ens va enco­rat­jar a allar­gar-li la mà. De fet, vam allar­gar la mà a tots els par­tits de l’opo­sició, amb excepció, evi­dent­ment, dels par­tits de dreta espa­nyo­lista. Pas­sat un any i escaig amb ERC, jo en faig un balanç molt posi­tiu; el feia com a regi­dor i el faig com a alcalde. Demos­tren un sen­tit de la res­pon­sa­bi­li­tat i de l’esta­bi­li­tat que s’ha d’agrair. El relleu a l’alcal­dia hau­ria pogut tenir impli­ca­ci­ons en el car­tipàs, con­di­ci­o­nants per part d’ERC, i no n’hi va haver.
Teniu sobre la taula l’apro­vació del pla d’orde­nació urbanística muni­ci­pal (POUM) en aquest man­dat. Qui­nes impli­ca­ci­ons té?
Infi­ni­tes. És la carta magna de l’urba­nisme de qual­se­vol ciu­tat. És tan gran la seva trans­cendència que el POUM està traçant una línia de futur de l’urba­nisme i, per tant, del mateix muni­cipi, amb un horitzó de 20-30 anys. La casuística d’Espar­re­guera és tràgica, des del meu punt de vista: als anys vui­tanta es fa un pri­mer POUM i a prin­ci­pis d’aquest segle se n’aprova un de nou, que va ser denun­ciat per part d’un ciu­tadà i va ser decla­rat nul. La decla­ració de nul·litat d’aquell POUM el va fer caure i ens va retro­traure a l’ante­rior. És a dir, vam can­viar un POUM del 2004, quan Espar­re­guera tenia 20.000 habi­tants, per un del 1984, quan en tenia 11.000. Això és una tragèdia per la quan­ti­tat d’opor­tu­ni­tats per­du­des no només de desen­vo­lu­pa­ment urbanístic. El nos­tre model de crei­xe­ment no és d’expansió des­bo­cada. Nosal­tres ente­nem que Espar­re­guera és una porta d’entrada al Parc Natu­ral de Mont­ser­rat, en què el con­tacte amb la natura és un valor afe­git. I, tot i que tam­poc no anem amb la men­ta­li­tat d’Espar­re­guera com un poble bucòlic de mun­ta­nya, perquè no ho és, volem que tin­gui la dua­li­tat d’estar pràcti­ca­ment a l’àrea metro­po­li­tana, al cos­tat de la metròpoli, però al mateix temps molt a prop de la Cata­lu­nya inte­rior i de la mun­ta­nya de Mont­ser­rat. Hem per­dut opor­tu­ni­tats indus­tri­als per falta de regu­lació, o perquè la regu­lació s’ajus­tava als anys vui­tanta i no al moment actual. I en temes d’habi­tatge i equi­pa­ments tam­poc hem pogut avançar, en part per les limi­ta­ci­ons que plan­teja el POUM. Per tant, l’apro­vació del POUM és impres­cin­di­ble. La ter­cera apro­vació ini­cial està pre­vista per al maig del 2025 i ho volem tenir enlles­tit abans d’aca­bar el man­dat, estem par­lant de l’any 2026.
Qui­nes man­can­ces té Espar­re­guera en matèria d’habi­tatge?
Espar­re­guera està decla­rada zona ten­si­o­nada. És cert que no tenim els preus que poden tenir altres muni­ci­pis més pro­pers a Bar­ce­lona, però els preus esca­len i l’oferta de llo­guer és molt minsa. El pri­mer èxode de bar­ce­lo­ne­sos cap a la pri­mera corona ja fa anys que es va pro­duir i ara notem que s’està pro­duint un segon èxode. El dèficit d’habi­tatge és greu. Cele­brem els anun­cis que tant l’Estat com la Gene­ra­li­tat estan fent en matèria d’habi­tatge. Sen­tim que, d’alguna manera, en aquest aspecte, Espar­re­guera ha que­dat enrere res­pecte a altres muni­ci­pis que tenim al vol­tant. I l’absència de POUM és un ele­ment, però no pot ser l’excusa per a tot. En com­pa­ració, a Olesa hi ha hagut pro­moció d’habi­tatge amb la Gene­ra­li­tat, i a Abrera, i a Mar­to­rell i, en canvi, a Espar­re­guera no n’hi ha hagut. És cert que com a Ajun­ta­ment ens hi havíem de posar, però també espe­rem que la Gene­ra­li­tat allar­gui la mà.
Uns quants ajun­ta­ments rei­vin­di­queu un cen­tre d’urgències d’atenció primària (CUAP) al Baix Llo­bre­gat Nord. On s’ha de fer, aquest CUAP?
Al Baix Llo­bre­gat Nord.
El vol a Espar­re­guera?
Suposo que tots el volem, però la qüestió no és si el volem o no el volem, sinó que siguem capaços d’enten­dre que només si tots el dema­nem alhora tin­drem l’opor­tu­ni­tat que la neces­si­tat d’aquest CUAP arribi on ha d’arri­bar. Qual­se­vol intent d’atraure el CUAP cap a un muni­cipi con­cret és un movi­ment ego­ista, jo no jugaré a això. Jo crec que al nord hi ha d’haver un CUAP i s’ha d’ubi­car tenint en compte ele­ments com la mobi­li­tat. Però atenció: la mobi­li­tat cap a aquest CUAP no vol dir que el posem en un lloc ben comu­ni­cat. La mobi­li­tat vol dir que l’hem de posar en un lloc ben comu­ni­cat amb tot el Baix Llo­bre­gat Nord.
Espar­re­guera està en un lloc ben comu­ni­cat amb tot el Baix Llo­bre­gat Nord?
Ben comu­ni­cat, no. I aquí és on la Gene­ra­li­tat s’ha de començar a plan­te­jar què pas­sarà el 2028, quan acabi la con­cessió de l’empresa Mon­bus, que és tràgica. Ho vull dir clar: és lamen­ta­ble la situ­ació a què ens té ave­sats Mon­bus des de fa 20 anys, que es tra­du­eix en un ser­vei defi­ci­ent, molt poc segur pel que fa a hora­ris, amb una flota d’auto­bu­sos que no com­pleix cap tipus de nor­ma­tiva en ter­mes d’acces­si­bi­li­tat i amb uns ajun­ta­ments que fa dècades que rei­vin­di­quen que hi hagi millo­res. Ho vull dir perquè és de justícia: la Gene­ra­li­tat tam­poc hi pot fer res perquè el 2008 tenia l’opor­tu­ni­tat de can­viar-ho i la va dei­xar pas­sar, va fer una addenda de 20 anys, fins al 2028. Però cal que ens asse­guem ara per par­lar del 2028, perquè fal­ten menys de qua­tre anys. Hau­rem d’inten­tar per totes les vies evi­tar com­pa­nyies com Mon­bus, que al final on hau­rien d’estar por­tant pro­xi­mi­tat i qua­li­tat de ser­vei, el que estan apor­tant és reduir el ser­vei al mínim neces­sari. Espar­re­guera és segu­ra­ment una de les úniques ciu­tats, si no l’única, de tot el Baix Llo­bre­gat, i m’atre­vi­ria a dir no només del Baix Llo­bre­gat, amb més de 20.000 habi­tants sense ser­vei de fer­ro­car­ril. Ente­nem que hi ha raons orogràfiques, perquè som a sobre d’un altiplà, no és evi­dent per on podria arri­bar un fer­ro­car­ril, però cal garan­tir un ser­vei públic per car­re­tera en con­di­ci­ons.
Exis­teix la rei­vin­di­cació que el tren arribi a Espar­re­guera?
Hi ha la rei­vin­di­cació, sí, però jo crec que tots hem assu­mit que no és via­ble de manera automàtica. Hem estat par­lant amb Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat. No és via­ble. FGC el que ha de fer és un ser­vei efi­ci­ent, que aquest sí que el tenim, d’autobús llançadora Espar­re­guera-Olesa. El pro­blema dels FGC és que és molt lent arri­bar a Bar­ce­lona, són 50-55 minuts. Ens falta una llançadora amb Renfe a Mar­to­rell, a Cas­tell­bis­bal, on sigui. Ente­nem que el tren no és via­ble, o no és evi­dent, no passa res, però cal garan­tir un ser­vei d’autobús de qua­li­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.