Focus

Les noves begudes sense alcohol fan la festa grossa

El creixement exponencial del consum de productes més saludables impulsa el sector a treure al mercat noves propostes

El procés de desalcoholització té uns requeriments tècnics i econòmics que dificulten als petits cellers afegir-s’hi

La transformació té els seus reptes. En el cas del vi, la producció sense alcohol és molt costosa i cara
Aquesta categoria desalcoholitzada no pretén substituir el vi tradicional, sinó conviure-hi

David Sei­jas, som­me­lier d’El Bulli durant 12 anys, va treure l’octu­bre pas­sat Neverwine White Albariño, un vi blanc sense alco­hol de la marca Gallina de Punk, que va de bra­cet amb el seu pro­jecte Gallina de Piel, amb seu a Girona. El llançament del vi coin­ci­dia amb la publi­cació del seu lli­bre Con­fes­si­ons d’un som­me­lier, en què explica l’experiència pròpia sobre les addic­ci­ons, espe­ci­al­ment a l’alco­hol, i com la seva pro­fessió i passió, el vi, es va con­ver­tir en el seu prin­ci­pal ene­mic.

Sei­jas espe­ci­fica que l’embrió d’aquest vi es va ges­tar quan encara estava en fun­ci­o­na­ment El Bulli, on durant les últi­mes tem­po­ra­des abans del tan­ca­ment, el 2011, l’equip reco­pi­lava estadísti­ques sobre els cli­ents per com­pren­dre millor les seves pre­ferències. Entre aques­tes dades, van notar que un per­cen­tatge crei­xent de comen­sals no con­su­mien alco­hol. “Encara que aquest grup només repre­sen­tava un 3% dels cli­ents en aquell moment, el res­tau­rant va deci­dir ofe­rir-los opci­ons de begu­des sense alco­hol per fer-los sen­tir igual­ment ate­sos i inclo­sos”, explica el que ales­ho­res era el som­me­lier d’un dels res­tau­rants més impor­tants del món.

Amb els anys, i amb una sen­si­bi­li­tat afe­gida per la seva experiència per­so­nal, Sei­jas ha obser­vat com el per­cen­tatge de per­so­nes que opten per alter­na­ti­ves sense alco­hol ha aug­men­tat sig­ni­fi­ca­ti­va­ment, i hi veu una opor­tu­ni­tat per nor­ma­lit­zar aques­tes opci­ons i donar-hi visi­bi­li­tat, tant des d’un punt de vista gas­tronòmic com social. Neverwine ha començat amb 8.000 ampo­lles de vi blanc sense alco­hol, un pro­ducte que, segons Sei­jas, tec­nològica­ment és més fàcil de per­fec­ci­o­nar que no pas els vins negres o rosats. L’objec­tiu és ampliar la pro­ducció fins a les 25.000 ampo­lles i incor­po­rar-hi altres vari­e­tats en els pròxims tres anys. Ini­ci­al­ment, el vi s’ha dis­tribuït a Cata­lu­nya, però l’empresa ja està fent pas­sos cap a altres mer­cats de l’Estat espa­nyol i expor­tant a països com Holanda i Bèlgica.

La marca cata­lana de vi en llauna Zeena va pre­sen­tar el març pas­sat el vi sense alco­hol 0,0% Bur­bu­ji­tas, la versió sense alco­hol del seu blanc escumós. Poc abans, el celler Maset, de la família Mas­sana, amb cellers pro­pis al Penedès i a La Rioja, va treure al mer­cat Zero, el seu pri­mer vi escumós sense alco­hol, ela­bo­rat amb un nou mètode de desal­co­ho­lit­zació.

Les ini­ci­a­ti­ves de Sei­jas, Zeena i Maset són només una petita mos­tra d’una tendència crei­xent entre les empre­ses del món de les begu­des alcohòliques, que en els dar­rers anys han incor­po­rat la cate­go­ria de vins, caves i des­til·lats sense alco­hol o amb una gra­du­ació molt baixa.

En una tro­bada del sec­tor del vi en què va par­ti­ci­par Laia Villalbí, cap del sec­tor del vi de Pro­deca (l’empresa pública de pro­moció d’ali­ments cata­lans), el CEO de Wine Paris expli­cava que, enmig d’un con­text d’inflació en què les ven­des de vi i xam­pany han bai­xat fins a un 8%, el fort crei­xe­ment dels pro­duc­tes sense alco­hol con­ti­nua refor­mant el mer­cat. Els licors sense alco­hol van créixer un 14% intera­nual i s’han tri­pli­cat en grandària des del 2019, amb el con­sum líder d’Ale­ma­nya, el Regne Unit i l’Estat espa­nyol. “Aquest crei­xe­ment està impul­sat per tendències de mode­ració, influïdes per pre­o­cu­pa­ci­ons sanitàries i econòmiques. La cate­go­ria repre­senta un àmbit clau per a la inno­vació i la diver­si­fi­cació d’opor­tu­ni­tats del sec­tor”, va expli­car.

Segons dades de l’Ides­cat, l’ins­ti­tut d’estadística de la Gene­ra­li­tat, les famílies cata­la­nes es van gas­tar 21,5 mili­ons d’euros en vi sense alco­hol l’any 2023, l’últim amb dades dis­po­ni­bles; un any abans, s’hi van gas­tar 8 mili­ons d’euros, una vari­ació que s’ha de mati­sar perquè el cen­tre estadístic va actu­a­lit­zar les dades de població i això podria tenir una afec­tació en els resul­tats. El 2019, l’últim abans de l’arri­bada de la covid, la des­pesa va ser de 6,5 mili­ons d’euros, xifres encara molt per sota de la des­pesa en vi tra­di­ci­o­nal, que el 2023 va ser de 303 mili­ons d’euros, però que evi­den­cien la tendència crei­xent del con­sum sense alco­hol.

El cas és que el mer­cat de begu­des sense alco­hol a escala glo­bal, inclo­ent-hi la cer­vesa, el vi i els licors, està en plena efer­vescència arreu del món. Les ven­des glo­bals van arri­bar a vore­jar els 20.000 mili­ons d’euros el 2023 (el doble que fa cinc anys), segons dades d’Euro­mo­ni­tor, una empresa d’inves­ti­gació. El mer­cat va créixer al vol­tant del 20% el 2023, en con­tra­po­sició amb el 8% de les begu­des alcohòliques.

Així mateix, les últi­mes dades de l’Estudi estratègic sobre begu­des sense alco­hol i amb baix con­tin­gut d’alco­hol 2024, de la mul­ti­na­ci­o­nal IWSR, mos­tren que el seg­ment de begu­des sense alco­hol recluta més con­su­mi­dors nous que la seva con­tra­part amb baix con­tin­gut d’alco­hol. S’espera que la cate­go­ria de begu­des sense alco­hol pre­senti un crei­xe­ment incre­men­tal de més de 4.000 mili­ons de dòlars de cara al 2028.

En vista de tot ple­gat, el sec­tor està movent fitxa cap a aquesta case­lla. És cert que la indústria del vi i el cava sense alco­hol encara és inci­pi­ent en com­pa­ració amb altres begu­des com la cer­vesa, en què les opci­ons sense alco­hol ja estan àmpli­a­ment accep­ta­des i tec­nològica­ment avançades, però les pre­vi­si­ons d’incre­ment són expo­nen­ci­als. Segons dades de con­sum, a tot l’Estat un 15% de la cer­vesa que es con­su­meix és sense alco­hol.

La trans­for­mació, però, té els seus rep­tes. En el cas del vi, la pro­ducció sense alco­hol reque­reix tec­no­lo­gia molt cos­tosa, fet que en limita l’accés als petits cellers. “Empre­ses grans com Frei­xe­net i Tor­res lide­ren aquest mer­cat gràcies a la seva capa­ci­tat d’inver­tir en tec­no­lo­gia, men­tre que petits pro­duc­tors com nosal­tres ens les hem engi­nyat per exter­na­lit­zar el procés a empre­ses espe­ci­a­lit­za­des de Califòrnia”, explica Sei­jas.

Per la seva banda, Família Tor­res, la prin­ci­pal empresa de vins i altres begu­des de l’Estat, va ser, de fet, pio­nera a treure al mer­cat la gamma de vins desal­co­ho­lit­zats Natu­reo i avui és con­si­de­rada una de les líders mun­di­als en aquesta cate­go­ria. De fet, des de l’empresa expli­quen que Mireia Tor­res, mem­bre de la cin­quena gene­ració i actual direc­tora d’inno­vació de Família Tor­res, va lide­rar en els pri­mers anys del segle XXI la recerca que va donar lloc el 2008 al llançament del pri­mer vi sense alco­hol de l’Estat. Des d’ales­ho­res, les ven­des han regis­trat una tendència a l’alça, amb un espe­cial impuls en els dar­rers anys, fins al punt que afron­ten el 2025 amb una pre­visió de crei­xe­ment en valor del 20%.

“El nos­tre objec­tiu és con­ti­nuar lide­rant aquesta cate­go­ria i per això hi ha pre­vista una inversió d’uns 6 mili­ons d’euros, entre el 2024 i el 2026, per a la cons­trucció i posada en marxa d’un nou celler de vins sense alco­hol a les seves ins­tal·laci­ons de Pacs del Penedès. El 2025, la màxima inversió que pre­veu fer Família Tor­res és per impul­sar la beguda sense alco­hol.

El doc­tor Ramon Estruch, con­sul­tor sènior del Ser­vei de Medi­cina Interna de l’hos­pi­tal Clínic, pro­fes­sor asso­ciat de la Facul­tat de Medi­cina de la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona i pre­si­dent de la Fun­dació per a la Inves­ti­gació del Vi i la Nutrició (Fivin), explica que al dar­rere d’aquest con­sum i interès crei­xents per les begu­des sense alco­hol, hi ha una tendència glo­bal a apos­tar per una ali­men­tació més salu­da­ble. “El gran repte és acon­se­guir la desal­co­ho­lit­zació del vi sense que en min­vin les qua­li­tats orga­nolèpti­ques (gust, olor...)”, con­si­dera Estruch.

El cas és que reduir-ne l’alco­hol pot afec­tar la per­cepció orga­nolèptica del vi, amb una dis­mi­nució de la com­ple­xi­tat en nas i en boca. A més, el vi amb baix con­tin­gut d’alco­hol no té les pro­pi­e­tats con­ser­vants que li con­fe­reix aquest alco­hol, i això en pot com­pro­me­tre l’esta­bi­li­tat en el temps i, per tant, la ren­di­bi­li­tat.

La fulla de ruta per al sec­tor –com ja ho va ser fa un parell de dècades per al cer­ve­ser– és dedi­car-hi, doncs, inversió i tec­no­lo­gia. Perquè les noves gene­ra­ci­ons –o sigui, els seus futurs con­su­mi­dors– tenen un altre vin­cle amb l’alco­hol. De fet, estu­dis recents han demos­trat que la gene­ració Z (nas­cuda apro­xi­ma­da­ment entre el 1997 i el 2012) és la que con­su­meix menys alco­hol en com­pa­ració amb gene­ra­ci­ons ante­ri­ors, com els mil·len­nis­tes, la gene­ració X i els baby-boo­mers. Els joves de la gene­ració Z ten­dei­xen a pri­o­rit­zar estils de vida més salu­da­bles i a ser més cons­ci­ents dels efec­tes nega­tius del con­sum d’alco­hol, tant en ter­mes de salut física com men­tal. També es des­ta­quen fac­tors soci­als, com la pressió per man­te­nir una imatge per­so­nal cohe­rent amb valors de benes­tar i res­pon­sa­bi­li­tat.

Andrea Mellado, cofun­da­dora del market place de begu­des sense alco­hol The Blue Dolp­hin Store, pro­pera a aquesta gene­ració Z, ho con­firma, sense més aspi­ració de pon­ti­fi­car que el seu conei­xe­ment en el sec­tor i la seva experiència per­so­nal. “Ho veig al meu vol­tant: cada cop més, opten per begu­des sense alco­hol per motius de salut, estils de vida salu­da­bles o sim­ple­ment perquè no volen con­su­mir-ne en deter­mi­na­des situ­a­ci­ons”, diu.

The Blue Dolp­hin Store és també part d’aquest feno­men crei­xent. Va néixer el febrer del 2020, just abans que la pandèmia de la covid-19 canviés radi­cal­ment el pano­rama glo­bal. Dos dels fun­da­dors, en Pere i l’Anna, que havien dei­xat de con­su­mir alco­hol cinc anys enrere arran d’un acci­dent fami­liar, van deci­dir crear l’empresa després d’ado­nar-se que hi havia una man­cança sig­ni­fi­ca­tiva d’aques­tes begu­des des­ti­na­des al públic adult, tot i la cer­vesa sense alco­hol.

El llançament del web el 2020 el van fer a cegues, sense saber si exis­ti­ria una demanda real. Tan­ma­teix, des del prin­cipi van rebre coman­des, i el crei­xe­ment ha estat cons­tant des de lla­vors. “Cada any, les ven­des han pujat, impul­sa­des per un aug­ment de la visi­bi­li­tat i un esforç con­ti­nuat d’edu­cació al con­su­mi­dor. Tot i que encara es con­si­dera un seg­ment de mer­cat molt petit”, explica Mellado.

Una de les bar­re­res més grans amb què s’han tro­bat és la falta de conei­xe­ment d’aquesta cate­go­ria de vi, tant per part dels cli­ents com dels res­tau­ra­dors. “Molts esta­bli­ments no ofe­rei­xen vins o des­til·lats sense alco­hol perquè no per­ce­ben que hi hagi demanda d’aquests pro­duc­tes, men­tre que els con­su­mi­dors no sem­pre els dema­nen perquè no saben que exis­tei­xen”, diu. Mellado. A casa nos­tra, encara hi ha sec­tors de l’hos­ta­le­ria i fins i tot alguns pro­duc­tors de vi que per­ce­ben les opci­ons sense alco­hol com una amenaça.“Aques­tes begu­des no pre­te­nen subs­ti­tuir el vi tra­di­ci­o­nal –con­si­dera Sei­jas–, sinó con­viure-hi i ofe­rir més opci­ons als con­su­mi­dors.” Mellado creu que on hi ha una accep­tació i un interès crei­xents envers aquests pro­duc­tes és , sobre­tot entre res­tau­rants de gamma alta.

L’impacte posi­tiu de les cam­pa­nyes publi­citàries de grans mar­ques en el sec­tor de la des­til·leria com ara Tan­que­ray i Sea­gram’s ha aju­dat a nor­ma­lit­zar el con­sum de begu­des sense alco­hol. El cas és que els gegants de les begu­des des­til·lades han estat desen­vo­lu­pant línies sense alco­hol. Dia­geo, una de les més grans, va pas­sar dos anys expe­ri­men­tant amb 400 recep­tes per a una versió sense alco­hol del seu rom Cap­tain Mor­gan Spi­ced Gold. Recent­ment va com­prar Ritual, una marca de begu­des no alcohòliques. LVMH, pro­pietària del xam­pany Moët & Chan­don, ha inver­tit en French Bloom, una marca de vins escu­mo­sos sense alco­hol.

Aquest crei­xe­ment en visi­bi­li­tat també s’ha reflec­tit en un aug­ment de l’interès per part de pro­fes­si­o­nals del sec­tor, com es va evi­den­ciar en la dar­rera edició de la Bar­ce­lona Wine Week, en què es va trac­tar el tema dels vins sense alco­hol de manera des­ta­cada. “Es pot apre­ciar en els pave­llons de fires de vi inter­na­ci­o­nals com ara Prowein i Wine Paris. És una tendència de la qual tot­hom en parla”, diu Villalbí. Sem­bla que el vent bufa a favor d’aquest feno­men. Movi­ments com el Dry Janu­ary (‘gener sec’) i el Sober Curi­ous (‘sobri curiós’), nas­cuts en països anglo­sa­xons, s’este­nen arreu. El Sober Curi­ous, que s’està popu­la­rit­zant en xar­xes com Tik­Tok entre els joves, no pro­posa dei­xar de beure alco­hol, sinó replan­te­jar-se la relació que hi tenim, exa­mi­nant amb qui­nes per­so­nes es con­su­meix i en qui­nes cir­cumstàncies. L’escrip­tora Ruby War­ring­ton va ser la pri­mera a usar el terme, en un lli­bre publi­cat el 2018, i es creu que es tracta d’una extensió del Dry Janu­ary, un repte que con­sis­teix a dei­xar de beure alco­hol el pri­mer mes de l’any, després dels exces­sos del període fes­tiu. De fet, hi ha estu­dis que cal­cu­len que un terç dels nord-ame­ri­cans dei­xa­ran de con­su­mir alco­hol aquest mes, o almenys en redui­ran el con­sum.

Des de l’Orga­nit­zació Inter­na­ci­o­nal de la Vinya i el Vi (OIV), Fer­nando Zamora, pro­fes­sor de la Facul­tat d’Eno­lo­gia de la Uni­ver­si­tat Rovira i Vir­gili, explica en un informe intern que aquest enfo­ca­ment no sols s’ajusta a les noves pre­ferències dels con­su­mi­dors, sinó que també aborda un pro­blema de gran importància: l’aug­ment del grau alcohòlic del vi a causa del canvi climàtic, ja que hi ha més con­cen­tració de sucre en el raïm.

El canvi climàtic plan­teja un dilema per als pro­duc­tors. La collita pri­me­renca ajuda a man­te­nir nivells més bai­xos d’alco­hol, però com­pro­met la madu­resa fenòlica del raïm, la qual cosa afecta la qua­li­tat del vi. “Les tècni­ques de desal­co­ho­lit­zació per­me­ten equi­li­brar millor els vins que, d’una altra manera, podrien sem­blar des­com­pen­sats per una gra­du­ació alcohòlica ele­vada”, expli­quen. De fet, l’OIV ha esta­blert un marc tècnic per reduir par­ci­al­ment o total­ment el con­tin­gut d’alco­hol en els vins, uti­lit­zant tècni­ques de sepa­ració com l’eva­po­ració al buit, pro­ces­sos de mem­bra­nes i la des­til·lació. “Aquesta mesura sor­geix en res­posta a les noves deman­des del mer­cat i marca un abans i un després en l’ela­bo­ració de vins més adap­tats a les expec­ta­ti­ves actu­als”, explica el docu­ment de l’orga­nit­zació, en què deta­lla que els vins sot­me­sos a aquest procés han de com­plir estric­tes cri­te­ris de qua­li­tat, la qual cosa inclou no pre­sen­tar defec­tes orga­nolèptics. A més, la desal­co­ho­lit­zació s’ha de dur a terme sota la super­visió d’un enòleg o tècnic espe­ci­a­lit­zat, per garan­tir que les tècni­ques uti­lit­za­des no com­pro­me­tin les carac­terísti­ques sen­so­ri­als del vi. A això, s’hi afe­gei­xen les qüesti­ons asso­ci­a­des al cost de pro­ducció i les diferències regu­latòries en els mer­cats inter­na­ci­o­nals, que com­pli­quen la comer­ci­a­lit­zació d’aquests pro­duc­tes.

El sec­tor mira a Europa, mer­cats com el Regne Unit i els països nòrdics estan més avançats en el con­sum de begu­des sense alco­hol, gràcies a una per­cepció social més oberta i a una oferta con­so­li­dada en el sec­tor de la res­tau­ració.

Les tècniques
El procés essencial en l’elaboració del vi és que el sucre del raïm fermenta i dona lloc a l’alcohol. Per tant, un vi sense alcohol té un punt de contradicció; per ser exactes, caldria anomenar-lo “beguda derivada del vi”. És per això que les autoritats europees i estatals no deixen posar “vi” a l’etiqueta si té una graduació per sota del 9%. Hi ha dues tècniques per desalcoholitzar el vi. La primera és evaporar-ne l’alcohol posant el vi al buit a baixes temperatures. La segona, fer passar el vi per una membrana a “pressió molt alta” que deixa passar l’aigua i l’alcohol mentre “reté la resta de substàncies” que formen el vi. Un cop fet aquest procés, s’hi torna a afegir l’aigua sense l’alcohol.
21,5
milions d’euros
es van gastar el 2023 les famílies en vins sense alcohol, 13 milions més que un any abans.
26
milions d’euros
és la despesa anual en cervesa sense alcohol dels catalans.
25.900
empleats
ocupa només el sector del vi a Catalunya.
Agrícola Corbera Ebre. Estudis. Estudis

Una categoria de baixa graduació avalada per una DO El valor de l’alcohol

La cooperativa Agrícola Corbera d’Ebre presentarà al febrer el primer vi sec de l’Estat espanyol avalat per una DO i amb una graduació d’alcohol del 9% (per sota d’aquest percentatge, la normativa el considera un vi de baixa graduació i no es pot etiquetar com a “vi”).

El vi és fruit d’una col·laboració estreta entre la cooperativa i el Celler Jordi Miró del mateix municipi. Com expliquen Jordi i Andrea Miró, segona generació al capdavant del celler, “el vi és d’una varietat abundant a la Terra Alta que ha estat menystinguda fins ara, la parellada, que, pel seu baix contingut de sucre, no necessita ser tractada per reduir-li l’alcohol”.

Fa cinc anyades que el Celler Jordi Miró va començar a fer proves amb aquesta varietat i es van adonar que, si la veremaven abans, aconseguien una graduació més baixa de la que se li solia atribuir, el vi millorava substancialment i, a més, encaixava amb una tendència global d’interès per les begudes de baixa graduació. “Ha estat fruit de la recerca, no tant perquè busquéssim aquesta opció”, se sincera Miró. Jordi i Andrea Miró van compartir les seves proves amb Agrícola Corbera d’Ebre, que és l’entitat que té la capacitat productiva per donar resposta a unes ambicioses previsions de vendes. Comencen amb una producció de 30.000 ampolles i aspiren a arribar a les 400.000 per comercialitzar-les arreu del món.

La Fundació per a la Investigació del Vi i la Nutrició (Fivin) va mostrar en un estudi que el vi negre amb alcohol posseeix una potent “activitat antioxidant i antiinflamatòria” i, per tant, beneficis cardiovasculars, incloent-hi la reducció de la pressió arterial mitjançant l’estimulació de la síntesi d’òxid nítric, i la reducció del colesterol LDL (dolent). El president de la fundació, Ramon Estruch, assenyala que la clau és el consum moderat de vi dins d’un patró d’alimentació saludable com la dieta mediterrània. Estruch explica que la relació entre consum d’alcohol i mortalitat per qualsevol causa segueix una corba en forma de J: els abstemis tenen una mortalitat determinada; els bevedors moderats, una mortalitat menor (un 20% menys), i, a partir de determinades dosis d’alcohol (generalment, 40 g/d), la mortalitat augmenta de manera progressiva seguint el braç llarg de la J. Aquesta corba ha estat molt debatuda en els últims 20 anys, però estudis més recents la continuen confirmant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.