Política

pròxim orient

Israel s’acarnissa ara amb Cisjordània, on deixa almenys deu morts

L’exèrcit israelià continua endavant amb l’operació militar a Jenin

Les autoritats locals denuncien que l’exèrcit israelià està obligant els civils a abandonar la ciutat cisjordana

L’alto el foc ini­ciat diu­menge a la Franja de Gaza es manté tot i la crei­xent tensió per l’ope­ració isra­e­li­ana a la Cis­jordània ocu­pada i un apu­nya­la­ment a Tel-Aviv. En paral·lel als atacs de colons jueus, Israel va llançar dimarts una incursió mili­tar a la ciu­tat de Jenin i al cam­pa­ment de refu­gi­ats del mateix nom, al nord de Cis­jordània. En el marc d’aquesta ope­ració, bate­jada com a Mur de Ferro, Israel va des­ple­gar un nombrós nom­bre de sol­dats, franc­ti­ra­dors, helicòpters i vehi­cles blin­dats. La incursió con­ti­nua aquest dime­cres i unes 200 per­so­nes han estat detin­gu­des, segons les auto­ri­tats locals. L’alcalde de la ciu­tat cis­jor­dana, Muham­mad Jarar, ha denun­ciat que l’exèrcit isra­elià ha obli­gat diver­sos pales­tins a aban­do­nar les seves llars en el camp de refu­gi­ats de Jenin a la zona de Wadi Burqin, als afo­res de la ciu­tat, segons informa l’agència pales­tina de notícies Wafa.

Jarar ha expli­cat en una entre­vista telefònica amb Wafa que l’ordre d’eva­cu­ació mas­siva donada a través d’alta­veus afecta els veïns de diver­ses àrees. “La situ­ació és molt difícil. L’exèrcit d’ocu­pació ha arra­sat amb exca­va­do­res tots els camins que con­du­ei­xin al cam­pa­ment de Jenin i a l’hos­pi­tal”, asse­gura Kamal Abu al Rub, gover­na­dor de Jenin, que ha afe­git: “Hi ha tiro­te­jos i explo­si­ons. Un avió sobre­vo­lar la zona i unes 200 per­so­nes estan atra­pa­des al patí de l’hos­pi­tal de Jenin i no poden sor­tir”, ha lamen­tat Abur Rub.

A més, les for­ces isra­e­li­a­nes també han irrom­put aquest dime­cres a la loca­li­tat de Ra al-Joura, al nord d’Hebron, segons informa l’agència pales­tina de notícies.

Per la seva banda, el minis­tre isra­elià de Defensa, Israel Katz, ha asse­gu­rat que l’ope­ració Mur de Ferro és la “pri­mera prova de foc de la lliçó” apresa a la Franja de Gaza durant la guerra. “L’ope­ració Mur de ferro en el camp de refu­gi­ats de Jenin supo­sarà un canvi de per­cepció de segu­re­tat de l’exèrcit a Judea i Sama­ria”, ha decla­rat Katz, en un comu­ni­cat, en el qual ha fet ús del terme bíblic i ofi­cial a Israel per refe­rir-se a la Cis­jordània ocu­pada.

L’endemà de la inves­ti­dura de Trump com a pre­si­dent dels Estats Units, l’exèrcit isra­elià va llançar una “ope­ració anti­ter­ro­rista” a Jenin. La incursió ha dei­xat almenys deu morts i 35 ferits, inclòs un menor, segons un informe difós aquesta mati­nada pel Minis­teri de Salut palestí.

Diver­ses hores després, qua­tre per­so­nes resul­ta­ven feri­des en un atac amb arma blanca a Tel-Aviv. Segons el ser­vei d’emergència Magen David Adom (MDA), l’atac es va pro­duir en el cèntric car­rer de Nac­ha­lat Binya­min. Els ferits són tres joves de 24 i 28 anys i un home de 59. La poli­cia isra­e­li­ana va con­fir­mar que l’ata­cant va ser neu­tra­lit­zat, sense donar més detalls. Hamàs ha cele­brat aquesta mati­nada (hora cata­lana) l’atac.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.