Altres

David Bueno

Especialista en neuroeducació, autor del llibre ‘L’art de ser humans’

“Hem perdut l’art de la conversa i ja no parlem”

“Estem amb el mòbil en lloc d’estar xerrant. Com volem que els nens comprenguin els textos si no s’adquireix bé el llenguatge bàsic?”

“Ens hem entestat a separar ciències i humanitats, però no té sentit perquè el cervell ho processa de la mateixa manera”

Sense les arts deixaríem de ser l’espècie humana que som. I tots tenim capacitat artística
Fins i tot abans de parlar, els infants fan raonaments filosòfics per interpretar com és l’entorn
Tots portem a dins l’‘Homo artisticus’ des del naixement, però l’anem mutilant quan ens fem grans
No cal que ho filtrem tot per l’aspecte productiu, econòmic, que és el que fem sovint amb l’educació

De la música i la poe­sia fins a la ciència i la filo­so­fia, les arts són una expressió única de la huma­ni­tat i un motor clau per al nos­tre crei­xe­ment. Ho apunta David Bueno, espe­ci­a­lista en neu­ro­e­du­cació, en el lli­bre L’art de ser humans (Des­tino), premi Josep Pla 2025.

Les arts són el que ens dife­ren­cia dels altres ani­mals?
Sí, de fet el punt de par­tida del lli­bre és aquest. Diem que som una espècie intel·ligent i resulta que hi ha altres espècies que tenen dife­rents graus d’intel·ligència, però hi ha una cosa que no té cap altra espècie, que és la capa­ci­tat de gene­rar art. I dins les arts, no només hi ha les plàsti­ques, musi­cals, escèniques..., sinó que també hi incloc la ciència i la filo­so­fia, perquè el cer­vell ho pro­cessa de la mateixa manera. Ens hem entes­tat a sepa­rar les ciències de les huma­ni­tats, i pot­ser per l’avenç científic, acadèmic i humanístic ja està bé que es trac­tin per sepa­rat, però, espe­ci­al­ment en el món de l’edu­cació, si el cer­vell ho pro­cessa de la mateixa manera, no té sen­tit que sepa­rem els nos­tres estu­di­ants tan aviat entre una cosa i l’altra.
Cal­dria, doncs, repen­sar el model d’edu­cació?
Segur que és impres­cin­di­ble inte­grar les arts a l’edu­cació. Però no cal repen­sar el model del tot. Penso que, en gene­ral, està prou bé. És el millor sis­tema que hem tin­gut mai, tret dels expe­ri­ments de prin­ci­pis del segle XX, de Rosa Sen­sat, Fer­rer i Guàrdia i com­pa­nyia. En aquest moment tenim el millor que hi ha hagut mai, no ens podem quei­xar. El que hem de repen­sar sobre­tot és l’equi­li­bri i no caure en aquells extre­mis­mes –no sé si és la millor paraula– que quan a les pro­ves PISA diuen que estem mala­ment en matemàtiques, cor­rem-hi tots a fer més matemàtiques. No: si ja n’estem fent, fem-les d’una altra manera. I aquí és on les arts poden aju­dar. Per exem­ple, la música té matemàtica a dins. Hi ha mol­tes mane­res de tre­ba­llar-ho. O la llen­gua: no pun­tuem massa bé en com­prensió la lec­tora i hem per­dut l’art de la con­versa, ja no par­lem. Estem dinant o sopant al res­tau­rant i cadascú està amb el seu mòbil, amb nens petits, en lloc d’estar xer­rant. Com pre­tens després que com­pren­guin els tex­tos si el llen­guatge bàsic ja no l’estem adqui­rint prou bé?
És irre­cu­pe­ra­ble, l’art de la con­versa?
Hauríem de recu­pe­rar-la perquè el cer­vell, tota la part d’abs­tracció, metafòrica, de cre­a­ti­vi­tat, neix també amb el llen­guatge. Va tot lli­gat. En la línia evo­lu­tiva, l’apa­rició del llen­guatge com­plex és coetània. Ho veiem pels can­vis en l’apa­rell fona­dor, que es van pro­duir fa uns 80.000 anys, i l’apa­rició de l’art rupes­tre i d’ins­tru­ments musi­cals –hi ha una flauta de 40.000 anys que s’ha tro­bat a Ale­ma­nya–. És més o menys coe­tani. Els grans can­vis científics, les grans teo­ries filosòfiques –reli­gi­o­ses ini­ci­al­ment, però en el fons és un reflex d’aquesta neces­si­tat de trans­cendència de les per­so­nes–, tot això neix a la mateixa època. Per tant, dins el cer­vell està abso­lu­ta­ment tot lli­gat.
En el lli­bre parla de l’‘Homo artis­ti­cus’, que és el que sent l’art. Tots el por­tem a dins?
Tots el por­tem a dins des del nai­xe­ment. Hi ha per­so­nes que pot­ser el tin­dran més acu­sat que altres, com tot: hi ha gent més alta i n’hi ha de no tan alta, no? Doncs això és exac­ta­ment igual. Però tots el por­tem a dins des del nai­xe­ment. La qüestió és que l’anem muti­lant a mesura que ens anem fent grans. També et diuen “Dedica el temps a fer sumes i no pin­tis, que això és per­dre el temps” o “Dedica el temps a estu­diar en comp­tes d’anar a jugar amb els amics”.
Per què les arts sem­pre s’han vist com un fet secun­dari?
Sí. Tra­di­ci­o­nal­ment han estat el que abans se’n deia les “assig­na­tu­res Maria”, aque­lles que fas perquè queda bonic, perquè arriba Nadal i t’empor­tes un dibuix bonic a casa, o can­tes nada­les a la porta de l’escola... Però l’acti­vació cere­bral és potentíssima.
Al lli­bre defensa que les arts són molt més que un mer entre­te­ni­ment.
Sense les arts dei­xaríem de ser l’espècie humana que som. De la mateixa manera, també és impor­tant no per­dre l’anàlisi científica de l’entorn. Perquè els infants, des que tenen mesos, o sigui, abans fins i tot d’apren­dre a par­lar, ja uti­lit­zen el mètode científic per explo­rar i conèixer l’entorn on viuen. És un fet innat. I es va per­dent per la con­cepció que “No, és que això és molt difícil, ja ho farem més tard!”. Però no és difícil. Una cosa és que ho sis­te­ma­tit­zem de forma com­plexa, però és un ins­tint, igual que filo­so­far. S’ha vist que els infants abans de par­lar ja fan alguns rao­na­ments filosòfics per inter­pre­tar com és aquest entorn. I això ho anem per­dent, per les con­sig­nes “No pen­sis, només estu­dia, només aprèn, no refle­xi­o­nis, no tin­guis un llen­guatge com­plex”.
Tot just la filo­so­fia és una de les assig­na­tu­res que s’ha qüesti­o­nat que sigui obli­gatòria...
És impres­cin­di­ble que ho sigui. Fins i tot hi ha pro­pos­tes d’orga­nis­mes inter­na­ci­o­nals d’acti­vi­tats de poten­ci­ació filosòfica des de l’edu­cació infan­til. Lògica­ment, ade­qua­des a l’edat: no pot fer el mateix rao­na­ment un infant de tres anys que un adult amb certa cul­tura. Però pot fer-ne. I el fet de no fer-ne pro­voca que perdi unes capa­ci­tats que són inna­tes. Això seria com si a un infant no el dei­xes­sin cami­nar i després, quan tingués 16 anys i comencés bat­xi­lle­rat, li digues­sin “Ara, posa’t a cami­nar”. Les cames no tin­drien cap to mus­cu­lar. Doncs fem el mateix: “No pen­sis de forma rao­na­ble”, és a dir “No uti­lit­zis la filo­so­fia, no uti­lit­zis la ciència, no uti­lit­zis les arts”, i als 14 anys, de sobte, anem a fer-ho tot.
El cer­vell fun­ci­ona dife­rent si apre­nem, per exem­ple, a fer anar la cal­cu­la­dora que si fem apre­nen­tat­ges artístics?
És una pre­gunta difícil de con­tes­tar, perquè cada cer­vell fun­ci­ona d’una manera lleu­ge­ra­ment dife­rent. El que és clar és que per treure el màxim pro­fit d’empo­de­ra­ment per­so­nal cal trac­tar tots aquests temes. Si un és un bon matemàtic i li diuen “Oblida’t de la resta”, el que estan fent és esbi­ai­xant el pen­sa­ment d’aque­lla per­sona. Aca­barà sent molt bon matemàtic? Segur, perquè ja ho era abans. Però a nivell per­so­nal, a nivell vital, se sen­tirà còmode només amb això? O estarà per­dent altres aspec­tes? No cal que ho fil­trem tot sem­pre per l’aspecte pro­duc­tiu, econòmic, que és el que fem mol­tes vega­des amb l’edu­cació: “Hem d’acon­se­guir per­so­nes que quan acce­dei­xin a uns estu­dis supe­ri­ors se’n sur­tin amb èxit per després fer un model pro­duc­tiu que sigui com­pe­ti­tiu.” I ja està bé això, però i a nivell per­so­nal? Una per­sona que tre­ba­lla dotze hores al dia és feliç amb si mateixa? Pot­ser sí o pot­ser no, depèn de cadascú. Però els hem de donar l’opor­tu­ni­tat que puguin deci­dir quin model vital volen tenir per sen­tir-se còmodes.
Una per­sona cre­a­tiva desen­vo­lupa més el sen­tit crític?
La cre­a­ti­vi­tat i el sen­tit crític són dues coses que van lli­ga­des. Per tenir sen­tit crític el que has de fer és com­pa­rar el que et diuen amb el que tu saps. Per tant, cal saber coses. Per ser crític neces­si­tes saber coses, però neces­si­tes tenir el que s’ano­mena fle­xi­bi­li­tat cog­ni­tiva, per rela­ci­o­nar el que tu estàs veient ara amb el que tu saps. I saber bus­car infor­ma­ci­ons noves si no aca­bes de veure-ho clar, i deci­dir tu mateix. Però en tots aquests aspec­tes la cre­a­ti­vi­tat hi està impli­cada perquè, si no, ets uni­di­rec­ci­o­nal. Les arts poten­cien la cre­a­ti­vi­tat.
La per­cepció de l’art depèn més dels gens o de la for­mació cul­tu­ral que tenim cadascú?
De les dues coses. Hi ha un cert com­po­nent genètic i hi ha per­so­nes amb més dis­po­sició artística que d’altres, però és una pre­dis­po­sició, no és un deter­mi­nisme; és a dir, tots tenim capa­ci­tat artística, uns una mica més que altres. Però com que els gens no els podem tocar, dedi­quem-nos a l’edu­cació. Vull dir que una per­sona genètica­ment poc pre­dis­po­sada a les arts, si l’edu­ques en un ambi­ent artístic, aca­barà sent molt més artística que una altra que pot­ser tenia més pre­dis­po­sició genètica però l’hi has muti­lat.
La música esti­mula la cre­a­ti­vi­tat, com sen­tim a dir sovint?
Depèn de com es faci. Si l’únic que fas és repro­duir una par­ti­tura sense modi­fi­car-la per a res, sense apor­tar-hi la teva visió per­so­nal, això no esti­mula la cre­a­ti­vi­tat. És com apren­dre les tau­les de mul­ti­pli­car de memòria. La música, perquè sigui cre­a­tiva, no només és apren­dre a repe­tir les notes que hi ha escri­tes en una par­ti­tura. Això lògica­ment també cal fer-ho, però has de ser capaç d’apor­tar-hi la teva visió, el teu sen­ti­ment, la teva per­cepció d’aque­lla música. Si no, no és cre­a­tiva. Això és com el dibuix. Si et posen davant d’un qua­dre i et diuen: “Pinta’l exac­ta­ment com és aquí”, això t’ense­nyarà a aga­far el traç de la mà, però no és cre­a­tiu. És un apre­nen­tatge que fa falta, però no és cre­a­tiu.
Hi ha alguna art més pres­cin­di­ble? Per exem­ple, seria pit­jor per als humans que no existís la música o la lite­ra­tura?
Tot és impres­cin­di­ble. La lite­ra­tura, si la basem en l’escrita, és molt recent; el pri­mer alfa­bet té 5.000 anys, més o menys. I la música sabem que té com a mínim dot­ze­nes de milers d’anys. Ara, la tra­dició oral és paleolítica: expli­car con­tes, lle­gen­des..., és un altre tipus de lite­ra­tura no escrita, però també és lite­ra­tura. Cap d’elles és pres­cin­di­ble. Una altra cosa és que, segons les afi­ci­ons de cadascú, gau­dei­xis més d’una que d’una altra. Però en edu­cació s’han de poder mos­trar totes perquè després tu triïs. Per exem­ple, a mi m’agrada lle­gir filo­so­fia i poe­sia. Són els meus gèneres pre­fe­rits i és el que lle­geixo més sovint. Novel·la també, però en lle­geixo menys. Per què? Doncs perquè m’esti­mula més allò. És un gust per­so­nal. Jo tam­poc no pinto, no dibuixo, però, en canvi, sem­pre que veig una gale­ria d’art hi entro. Tu ho has d’ofe­rir tot i després que cadascú triï segons els seus gus­tos. El que importa és tenir algun aspecte artístic dins la teva vida, més enllà del sim­ple­ment pro­fes­si­o­nal que aca­bem fent tots. Jo no puc evi­tar la meva afició a la poe­sia, per això cada capítol del lli­bre el començo amb uns ver­sos tri­ats expres­sa­ment de poe­tes cata­lans o traduïts al català.
“Men­tre con­ti­nuem par­lant d’arts i de ciència hi haurà espe­rança al món”, va dir en el moment de rebre el premi.
Sí, men­tre hi hagi arts, men­tre hi hagi ciència, hi haurà espe­rança. Perquè segui­rem sent per­so­nes, segui­rem sent humans.

El perfil

El comportament humà i el cervell

David Bueno i Torrens (Barcelona, 1965) és especialista en neuroeducació, una disciplina que combina la neurociència i l’educació. Comprendre com funciona el cervell i, per tant, els enigmes del comportament humà centra des de fa anys la seva tasca professional i acadèmica. Doctor en biologia, és el fundador de la Càtedra de Neuroeducació UB-EDU1st, la primera a tot el món que es dedica exclusivament a aquest tema, i és professor i investigador de la secció de genètica biomèdica evolutiva i del desenvolupament de la Universitat de Barcelona. L’art de ser humans (Destino) és el seu vint-i-sisè llibre d’assaig i divulgació, i a aquests volums s’hi sumen els nombrosos articles científics publicats en revistes especialitzades i els articles que des de fa anys escriu periòdicament per al diari El Punt Avui. Conscient que el coneixement científic ha d’arribar més enllà dels cercles especialitzats, David Bueno du a terme una intensa tasca de divulgació. El seu nou llibre ha estat guardonat amb el premi Josep Pla 2025. És el primer cop que un assaig d’aquestes característiques obté aquest reconeixement. El llibre és, diu, un viatge a través de les arts, la neurociència i l’educació que redefineix la manera com percebem el món i a nosaltres mateixos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.