Administracions

Benja Anglès

Professor de Dret Financer i Tributari a la UOC

“A inici de mandat els governs locals apugen els tributs”

Anglès és pro­fes­sor agre­gat de la UOC espe­ci­a­lit­zat en matèria tri­butària.

Tota la des­pesa local des­cansa massa sobre l’IBI?
Entre el 2002 i el 2004, es va supri­mir bona part de l’IAE. L’ICIO, de cons­truc­ci­ons i obres, o les plusvàlues, són molt con­jun­tu­rals. Ja es va veure amb la crisi del 2008, després de la bom­bo­lla immo­biliària. Els ajun­ta­ments tenen certa auto­no­mia amb les orde­nan­ces i els inter­vals de l’IBI, però en gene­ral és un tri­but que va molt a l’alça i ha esde­vin­gut el més impor­tant. En molts muni­ci­pis, per sobre del 50% o fins i tot per sobre del 60%. Pràcti­ca­ment tota la des­pesa estruc­tu­ral fixa.
Els valors cadas­trals fun­ci­o­nen, tal com estan esta­blerts?
La fórmula de càlcul és com­plexa. No secreta, però afa­vo­reix una certa opa­ci­tat, perquè hi pesen molts fac­tors: anti­gui­tat, tipus i estat de la cons­trucció, emplaçament... Tra­di­ci­o­nal­ment, havien estat molt allu­nyats del valor de mer­cat i, tàcita­ment, ten­dien a ser d’un 50%. Però amb la bom­bo­lla i la crisi es van des­qua­drar del tot i alguns supera­ven fins i tot els de mer­cat. I el govern de Rajoy, a més, va decre­tar incre­ments automàtics de fins a un 10% en el tri­but.
Qui­nes dis­fun­ci­ons hi veu?
També hi ha la qüestió cíclica, que les elec­ci­ons muni­ci­pals són cada qua­tre anys, i tot­hom sap que no es poden moure de la data. És habi­tual que el pri­mer any, a inici de man­dat, els nous governs apu­gin tri­buts. Per tenir marge, o per tapar forats dels ante­ri­ors. Els anys poste­ri­ors solen ser de con­ge­lació.
Res­pecte a les diferències entre les trans­ferències a Cata­lu­nya i altres ter­ri­to­ris, coin­ci­deix amb l’ACM?
També hi ha deficiències en el volum de trans­ferències per part de cada auto­no­mia. No sé quina és la fórmula cor­recta, però l’apor­tació de les comu­ni­tats és curta en gene­ral. I la seva excusa és que també diuen que estan mal finançades. És com el peix que es mos­sega la cua. I per això nor­mal­ment no es pot refor­mar el finançament local abans de reno­var l’autonòmic.
Amb la situ­ació política de blo­queig a l’Estat, no veu­ria més con­sen­sos per refor­mar el sis­tema muni­ci­pal pri­mer?
El finançament autonòmic també fa massa anys que està pen­dent de revi­sar i els ter­ri­to­ris neces­si­ten prou recur­sos per poder-ne des­ti­nar a les enti­tats locals. Una reforma par­cial? Només del càlcul dels tri­buts muni­ci­pals i la revisió de l’apor­tació esta­tal? Es podria fer, però con­ti­nu­a­ria fallant una de les tres potes.
I el dèficit es pot repar­tir més equi­ta­ti­va­ment?
El dèficit del sec­tor públic és estruc­tu­ral, i per això es va refor­mar la Cons­ti­tució. L’Estat apro­fita per lli­gar curt les admi­nis­tra­ci­ons, perquè la culpa és de Brus­sel·les, però també hi ha els homes de negre de Madrid visi­tant ajun­ta­ments.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.