Societat

llengua

USTEC-STEs reclamem mesures de xoc urgents a Educació davant la davallada de l’ús del català

El sindicat ha reunit d’urgència la Permanent Nacional per analitzar en directe els resultats de l’Enquesta d’Usos Lingüístics

El sin­di­cat USTEC·STEs (IAC) ha reu­nit d’urgència la Per­ma­nent Naci­o­nal per ana­lit­zar en directe els resul­tats de l’Enquesta d’Usos Lingüístics de la població, aquest matí. “És pre­o­cu­pant que dins la franja d’edat dels 15 als 25 anys, on més conei­xe­ment hi ha de la llen­gua, també és on més es dona la subs­ti­tució lingüística en favor del cas­tellà”, afirma el sin­di­cat en un comu­ni­cat. USTEC·STEs (IAC) reclama una res­posta con­tun­dent per part de l’admi­nis­tració amb acci­ons clares en diver­sos àmbits, espe­ci­al­ment en l’edu­cació, “pilar fona­men­tal per a la pre­ser­vació i nor­ma­lit­zació de la llen­gua, ja que pen­sem que l’admi­nis­tració és la màxima res­pon­sa­ble d’aquesta situ­ació”.

Per aquest motiu, la secre­ta­ria de la llen­gua del sin­di­cat pre­sen­tarà una nova pro­posta estratègica per afron­tar la pro­blemàtica. La pro­posta haurà de ser rati­fi­cada en el següent con­sell naci­o­nal, pre­vist per al 15 de març.

Aquesta pro­posta es cons­truirà sobre sis eixos prin­ci­pals:

1. Asse­gu­rar el català com a única llen­gua vehi­cu­lar a l’ense­nya­ment, en totes les eta­pes edu­ca­ti­ves i àmbits edu­ca­tius (men­ja­dor, acti­vi­tats extra­es­co­lars, trans­port esco­lar…).

2. Incre­men­tar les dota­ci­ons i els recur­sos per a les aules d’aco­llida i vet­llar per una bona aco­llida i atenció de tot l’alum­nat nou­vin­gut.

3. Garan­tir l’oferta de cur­sos de català gratuïts per a tot­hom que vul­gui estu­diar la nos­tra llen­gua, amb pla­ces públi­ques.

4. Impul­sar un nou marc nor­ma­tiu que blindi el català, evi­tant així pos­si­bles atacs per part de la judi­ca­tura i l’admi­nis­tració espa­nyola i garan­tint-ne la pro­tecció legal efec­tiva.

5. Esta­blir un com­promís ferm per part de l’admi­nis­tració cata­lana en la ins­pecció i apli­cació de la immersió lingüística, asse­gu­rant-ne l’apli­cació real a les esco­les i ins­ti­tuts.

6. Millo­rar la for­mació lingüística i soci­o­lingüística, en els graus i màsters del pro­fes­so­rat, a fi i efecte de millo­rar la consciència de l’ús del català i del seu apre­nen­tatge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.