Editorial

Una nova geoeconomia mundial

La decisió de l’admi­nis­tració de Donald Trump de basar la seva política econòmica en un nou pro­tec­ci­o­nisme, el qual, segons les seves dis­cu­ti­bles pre­vi­si­ons, hau­ria de ser­vir per eixu­gar el dèficit comer­cial dels Estats Units i fre­nar el dina­misme mos­trat per la Xina als mer­cats glo­bals durant les dar­re­res dècades, fa tre­mo­lar els fona­ments dels equi­li­bris de les rela­ci­ons econòmiques entre països, una glo­ba­lit­zació que s’ha basat durant tots aquests anys en l’ober­tura plena dels mer­cats i l’asso­li­ment del crei­xe­ment econòmic a par­tir de l’acció expor­ta­dora als mer­cats glo­bals. La història econòmica ens diu que el pro­tec­ci­o­nisme que Trump vol apli­car, i que ben segur rebrà les seves rèpli­ques de les eco­no­mies amb què com­pe­teix, pot dur l’eco­no­mia mun­dial a una veri­ta­ble ensul­si­ada, en anor­rear els flu­xos comer­ci­als. Espe­ci­al­ment deli­cada pot roman­dre la Unió Euro­pea, després de donar pre­o­cu­pants senyals de manca de com­pe­ti­ti­vi­tat en els dar­rers decen­nis, només amb un esforç econòmic con­junt per refer el per­fil indus­trial i, sobre­tot, tor­nar a ser pro­ta­go­nista en el desen­vo­lu­pa­ment de tec­no­lo­gies de dar­rera gene­ració, si no vol ser un sim­ple espec­ta­dor en la com­pe­tició entre els EUA i la Xina per acon­se­guir el lide­ratge econòmic.

Les empre­ses cata­la­nes han de parar atenció per pre­ve­nir can­vis que d’alguna manera alte­rin la seva estratègia d’expansió pels mer­cats exte­ri­ors. Tra­di­ci­o­nal­ment, l’empresa expor­ta­dora de casa nos­tra ha mos­trat una gran resiliència a l’hora de tro­bar noves rutes comer­ci­als i, per tant, nous mer­cats, per col·locar els seus béns i ser­veis, però ara el repte es pot con­si­de­rar molt més exi­gent. Els aran­zels que vol apli­car Donald Trump, si bé a algu­nes empre­ses cata­la­nes les pot impul­sar a esta­blir-se als Estats Units per no per­dre les opor­tu­ni­tats d’aquest gran mer­cat, a d’altres pos­si­ble­ment les durà a gra­vi­tar cap a altres grans zones comer­ci­als, com la dels diver­sos mer­cats asiàtics, amb el gegant xinès en pri­mer lloc, o Lla­ti­noamèrica, que pot ser una gran alter­na­tiva per esqui­var entorns pro­tec­ci­o­nis­tes si final­ment es rati­fica l’acord comer­cial amb el bloc Mer­co­sur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.