Política

Rubén Viñuales

Alcalde de Tarragona (PSC)

“Estic content de veure que els ‘mantres’ que tenim de ciutat els anem superant”

“Estem buscant solucions perquè el Banc d’Espanya obri com a centre expositiu en espera d’un projecte definitiu. Estem valorant les obres que hem de fer”

“Per què som gairebé l’única ciutat que no té un Parador Nacional? Per què en tenen Cardona o Tortosa i no en té Tarragona? No ho puc entendre”

Ser l’escenari de la sortida d’una etapa del Tour de França és l’hòstia! S’acreditaran mitjans de 190 països Estem construint 192 habitatges de protecció oficial en règim de lloguer al PP10

Rubén Viñuales afronta un any ple de can­vis com el nou con­tracte de la brossa, l’habi­tatge públic o l’inici del pro­jecte de la Taba­ca­lera. Un camí que, de moment, haurà de recórrer en mino­ria.

Vostè va començar amb un govern en mino­ria. A aques­tes alçades del man­dat es plan­teja ampliar-lo a altres for­ces o con­ti­nuarà amb la política de bus­car suports?
D’esta­bi­li­tat com a ciu­tat en tenim perquè des del novem­bre pas­sat hi ha el pres­su­post del 2025 apro­vat. El que sí que és cert és que sem­pre hem d’anar a la recerca de majo­ries i ens en sor­tim en el 99% d’oca­si­ons. Això és molt d’agrair, sobre­tot, amb els nos­tres socis pri­o­ri­ta­ris –Junts i En Comú Podem.
Quins són els rep­tes de la ciu­tat per fer front a la demanda d’habi­tatge públic?
Estem cons­truint 192 habi­tat­ges de pro­tecció ofi­cial en règim de llo­guer al PP10. Per­so­nal­ment, és una de les coses de les quals estic més orgullós. Són preus aptes ja que un pis nou amb tres habi­ta­ci­ons tindrà un llo­guer de 400 euros i amb una reserva del 25% per a joves i per a per­so­nes grans en situ­ació de vul­ne­ra­bi­li­tat. També cal des­ta­car els habi­tat­ges pro­mo­guts pel govern del pre­si­dent Illa. Con­ti­nu­a­rem cons­truint més habi­tat­ges.
Ens tro­bem enmig d’un procés judi­cial que ha fet endar­re­rir l’entrada en vigor del nou con­tracte de la brossa. Quant de temps creu que caldrà espe­rar?
Espero que poc. Ja vam tenir la pri­mera ale­gria amb la dene­gació del TSJC de les mesu­res cau­te­lars d’una de les empre­ses recur­rents (Paprec). El tri­bu­nal diu de forma clara que s’ha de com­plir la reso­lució del Tri­bu­nal Català de Con­trac­tació Pública i és el que nosal­tres vam fer. Ara falta que el jut­jat con­tenciós admi­nis­tra­tiu resol­gui en el mateix sen­tit que el TSJC per poder adju­di­car, final­ment, el con­tracte a Urba­ser.
La Fede­ració d’Asso­ci­a­ci­ons de Veïns de Tar­ra­gona demana mesu­res pro­vi­si­o­nals per millo­rar la neteja i més con­trol de l’empresa. S’està fent?
Tenim un nou ser­vei de con­trol de la via pública i la uni­tat de medi ambi­ent de la Guàrdia Urbana, que cada dia san­ci­o­nen per­so­nes. A vega­des el pro­blema no és de neteja, sinó d’inci­visme. Si jo netejo el men­ja­dor de casa 30 vega­des però l’embruto 31 estarà brut. També hem exter­na­lit­zat coses que no estan inclo­ses en l’actual con­tracte, com ara la neteja de males her­bes.
En matèria de segu­re­tat, quin model s’està des­ple­gant?
És un model de pro­xi­mi­tat, de més agents i moder­nit­zació tec­nològica. A la plan­ti­lla de la Guàrdia Urbana, anem a la taxa de repo­sició del 125% d’agents, que inclou els que es jubi­len més un 25%. A l’escola tenim 17 futurs agents; refe­rents de barri i la nova comis­sa­ria con­junta Mos­sos-Guàrdia Urbana. En tec­no­lo­gia, dedi­quem esforços a la uni­tat de drons, a més de l’app de segu­re­tat que lide­rem Reus i Tar­ra­gona.
L’Ajun­ta­ment por­tarà la Comissió de Ter­ri­tori de Cata­lu­nya al jut­jat per una recon­fi­gu­ració del trànsit de mer­ca­de­ries, que impli­ca­ria el pas de cami­ons de mer­ca­de­ries peri­llo­ses per Tar­ra­gona. Ha tin­gut res­posta?
Ens reu­ni­rem en breu amb el secre­tari gene­ral de Mobi­li­tat per tro­bar una solució i estic con­vençut que la tro­ba­rem. És un risc per la cir­cu­lació de cami­ons pels bar­ris de Ponent, l’A-27 o l’N-340. Això ve moti­vat per una ampli­ació indus­trial de BASF, amb la qual no estem en con­tra sem­pre que sigui sos­te­ni­ble des del punt de vista social, econòmic i medi­am­bi­en­tal. Nosal­tres ja plan­te­gem una alter­na­tiva que pre­veu el pas dels vehi­cles per una zona allu­nyada dels nuclis poblats.
El minis­teri va plan­te­jar diver­ses alter­na­ti­ves per des­viar el pas dels trens de mer­ca­de­ries de la costa cap a l’inte­rior, com demana la Pla­ta­forma Mer­ca­de­ries per l’Inte­rior. Quina seria l’alter­na­tiva més via­ble?
A mi m’és igual, sem­pre que sigui una solució via­ble i que no passi pels nuclis poblats de cap muni­cipi. Pensi també que la clas­si­fi­cació de mer­ca­de­ries es fa al barri del Ser­ra­llo, que ja suporta el pas de cami­ons.
La Pla­ta­forma Som Part Alta ha dema­nat una rede­fi­nició de l’apar­ca­ment feta per l’Ajun­ta­ment per com­plir amb la zona de bai­xes emis­si­ons. Final­ment com que­darà la zoni­fi­cació?
Vam infor­mar els veïns que es crearà el nou sec­tor deli­mi­tat Part Alta. Els resi­dents podran apar­car a les pla­ces des­ti­na­des a aquest ús din­tre de les mura­lles.
Aquest estiu, veu­rem ender­ro­cada la pla­ta­forma de la platja del Mira­cle?
I tant que sí! Pot­ser aquest estiu ens moles­tarà per anar a la platja, però s’ender­ro­carà.
Tot un símbol d’una bar­rera arqui­tectònica?
És un símbol de l’època del ciment. Volem neu­tra­lit­zar tota aque­lla zona perquè sigui un espai per gau­dir, un espai que gua­nya­rem per a la gent.
Ja s’ha adju­di­cat un mòdul de la Taba­ca­lera per obrir un cen­tre uni­ver­si­tari sobre acti­vi­tat física i esport. Vostè va dir que aquesta era la pri­mera pedra del pro­jecte.
Sí, per això era tan impor­tant. És un cen­tre ads­crit a la URV i som l’única capi­tal cata­lana que no té aquests estu­dis –Euses (antic INEF)–. És la pri­mera pedra d’un relat d’un pro­jecte for­ma­tiu, de recerca i tec­nològic: el con­ser­va­tori; la bibli­o­teca pública, que està pen­dent de pres­su­post; l’informe sobre el dis­tricte tec­nològic de l’urba­nista Miquel Bar­celó, i l’Ins­ti­tut Català d’Arque­o­lo­gia Clàssica, entre altres. I no obli­dem la reha­bi­li­tació de la necròpolis, que tindrà una con­nexió directa amb l’ICAC. Estic con­tent de veure que aquests man­tres que tenim de ciu­tat i que sur­ten cada vegada que hi ha elec­ci­ons (Taba­ca­lera, Savi­nosa, Banc d’Espa­nya o l’emba­lum del Mira­cle) els anem superant.
Es podrà obrir el Banc d’Espa­nya?
Estem bus­cant solu­ci­ons perquè de moment pugui obrir com a cen­tre expo­si­tiu cul­tu­ral en espera d’un pro­jecte més defi­ni­tiu. Estem valo­rant les obres que hem de fer d’acces­si­bi­li­tat i d’altres aspec­tes.
Tar­ra­gona cele­bra enguany 25 anys com a ciu­tat patri­moni de la huma­ni­tat. Vostè va apro­fi­tar la seva estada a Fitur per recla­mar un Para­dor Naci­o­nal per a Tar­ra­gona. Què li han dit?
El fet de tenir un Para­dor Naci­o­nal és més un tema de pres­tigi turístic, cul­tu­ral i patri­mo­nial. Per què som gai­rebé l’única ciu­tat que no en tenim? Per què en tenen Car­dona o Tor­tosa i no en té Tar­ra­gona? No ho puc enten­dre... Tenim la volun­tat de la pre­si­denta de Para­do­res, Raquel Sánchez. Li puc dir que la volun­tat política exis­teix.
Tar­ra­gona serà l’esce­nari de la sor­tida de la segona etapa del Tour de França del 2026. Què pot supo­sar això per a la ciu­tat?
Jo diria que és l’hòstia! Pensi que mol­tes ciu­tats de Cata­lu­nya ho vol­drien. Això és mèrit de mol­tes per­so­nes. Pri­mer de tot, de Bar­ce­lona, amb el seu alcalde, Coll­boni, i del pre­si­dent Illa. Sense ells hau­ria estat impos­si­ble. L’etapa del Tour suposa una apor­tació d’un cànon de vuit a nou mili­ons i nosal­tres no paguem ni un duro. Hi haurà mit­jans acre­di­tats de 190 països. També ha aju­dat molt el pres­tigi que té Tar­ra­gona en ser la seu d’esde­ve­ni­ments espor­tius i tenir un alcalde que és molt “pesat” quan defensa allò que tenim.
Aquest any es va anun­ciar la lici­tació de la pri­mera fase de les obres del tram­via entre Salou, Cam­brils i Vila-seca. El tram­via és la prova que l’àrea metro­po­li­tana del Camp de Tar­ra­gona serà una rea­li­tat?
Sí, ho ha de ser. El que hem de fer és bus­car de quina manera gene­rem eco­no­mia d’escala i man­co­mu­ni­tats que ens pro­du­ei­xin estalvi i eficiència en allò que és com­petència nos­tra. El tram­via és la columna ver­te­bral que ens unirà com a ter­ri­tori.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.