Política

Víctimes i utilitzades en els conflictes armats

La violència sexual contra les dones s’usa com a estratègia de guerra per humiliar l’enemic i destruir comunitats ètniques

Tot i les eines polítiques i jurídiques, falten instruments que obliguin els estats a protegir els drets de tota la població

Les xifres de violacions a Ruanda i Iugoslàvia no són oficials; les víctimes han mort o ho han silenciat
A Colòmbia, es va promoure les dones en el procés de pau i en la reparació col·lectiva

“Conei­xia alguna cosa d’Espa­nya, sobre­tot de Bar­ce­lona, perquè seguia el Barça amb la meva família. Ho fèiem amb molt d’entu­si­asme on vivíem. Avui soc aquí perquè m’aju­deu, perquè neces­sito viure amb lli­ber­tat, neces­sito rei­vin­di­car els meus drets. A la nos­tra zona la dona no té cap dret, a l’Ori­ent Mitjà en gene­ral la dona es con­ver­teix en com­bus­ti­ble per a la guerra, com li ha pas­sat a la dona yazi­dita”. Així es diri­gia la Nadia Murad als bar­ce­lo­nins el 2017, durant el lliu­ra­ment del 37è Premi per la Pau de les Naci­ons Uni­des a Espa­nya (ANUE), amb el suport de la Dipu­tació de Bar­ce­lona.

Un any més tard, el 2018, va rebre el premi Nobel de la pau, jun­ta­ment amb Denis Mukwege, ginecòleg con­golès guar­do­nat per la seva espe­ci­a­lit­zació en el trac­ta­ment de les dones vio­la­des col·lec­ti­va­ment. A la Nadia Murad, també la van pre­miar pels seus esforços per posar fi a l’ús de la violència sexual com a arma de guerra.

La Nadia va néixer el 10 de març de 1993 a Kojo, una ciu­tat de l’oest de l’Iraq, a prop de la fron­tera amb Síria. Era filla d’una família de la mino­ria yazi­dita. El 2014, mili­tants d’Estat Islàmic van arri­bar a Kojo i van mas­sa­crar yazi­di­tes acu­sats de ser dia­bles i apòsta­tes que s’havien d’exter­mi­nar. La Nadia tenia 21 anys i se la van empor­tar jun­ta­ment amb més com­pa­nyes per con­ver­tir-les en escla­ves sexu­als si no entra­ven a for­mar part d’Estat Islàmic. Els giha­dis­tes van vio­lar més de 3.500 dones yazi­di­tes. El 2015 es va poder esca­par i va arri­bar a Ale­ma­nya. Des d’aquell moment, l’acti­visme per erra­di­car la violència sexual com a arma de guerra ha estat pre­sent en el seu dia a dia.

El 2016 va ser nome­nada pri­mera ambai­xa­dora de Bona Volun­tat per la Dig­ni­tat dels Super­vi­vents del Tràfic de Per­so­nes per les Naci­ons Uni­des i el 2024 la BBC la va incloure en la seva llista de les 100 Women, que és un reco­nei­xe­ment a les dones mun­di­al­ment més ins­pi­ra­do­res i influ­ents de l’any. Ha escrit també un lli­bre auto­bi­ogràfic: The last girl. A la mateixa con­ferència va dir: “Vaig fugir de la vio­lació per pre­ser­var la meva dig­ni­tat, el meu honor. Els yazi­di­tes fugim per viure en dig­ni­tat, perquè al nos­tre país l’hem per­duda. Ara recla­mem a la comu­ni­tat inter­na­ci­o­nal perquè tre­ba­lli per crear una zona pacífica per a les mino­ries.”

Als tex­tos d’Homer, la violència cap a les dones com a arma de guerra ja apa­reix, inhe­rent al con­flicte bèl·lic i reco­ne­guda com una eina més per fer efec­tiva la victòria. A les guer­res de l’època antiga les dones eren les recom­pen­ses pels objec­tius bèl·lics acom­plerts i les con­ques­tes ter­ri­to­ri­als, i a les guer­res moder­nes la vio­lació de les dones s’ha con­ver­tit en una eina d’estratègia per humi­liar l’ene­mic a través del cos de les dones de la seva comu­ni­tat i fer pre­sent la seva empremta a les gene­ra­ci­ons futu­res.

Alguns estu­dis par­len de com les vio­la­ci­ons poden arri­bar a ser un mis­satge de l’home con­tra l’home, un crim con­tra l’esta­tut d’honor de l’home. “Mirar una guerra amb pers­pec­tiva de gènere vol dir enten­dre com el patri­ar­cat dona legi­ti­mi­tat a la guerra com una manera de resol­dre els con­flic­tes de qual­se­vol soci­e­tat, en comp­tes de pri­o­rit­zar la via del diàleg, de la con­fron­tació política i de la no-violència”, explica Maria Ville­llas, inves­ti­ga­dora de l’Escola de Pau de la Uni­ver­si­tat Autònoma de Bar­ce­lona (UAB) i espe­ci­a­lit­zada en la pers­pec­tiva de gènere en els con­flic­tes. Històrica­ment, doncs, patri­ar­cat i mili­ta­risme han anat junts: els sol­dats s’han con­ver­tit en màrtirs, s’ha mono­po­lit­zat la manera de solu­ci­o­nar els con­flic­tes i s’ha acon­se­guit una nor­ma­lit­zació social de la guerra.

Perquè hi hagi una uti­lit­zació de la dona com a arma de guerra, però, hi ha d’haver una estratègia orga­nit­zada. El geno­cidi de Ruanda i la guerra de Iugoslàvia en són els exem­ples més reco­ne­guts inter­na­ci­o­nal­ment. En ambdós casos, hi havia una volun­tat de des­truir una comu­ni­tat ètnica a través de les vio­la­ci­ons i els emba­ras­sos forçats. A Iugoslàvia es cal­cula que entre 25.000 i 50.000 dones van ser vio­la­des durant la guerra als Bal­cans.

Encara hi ha algú al bosc és un lli­bre de la peri­o­dista i escrip­tora Anna Maria Ricart que es va con­ver­tir també en una obra de tea­tre i un docu­men­tal, emès a TV3.

Avor­ta­ments i uni­ons forçades

Parla d’aquesta violència i dels camps de vio­lació i emba­ras­sos forçats: “Fa 26 anys, la meva mare va patir uns fets que no desit­ja­ria mai a ningú. Va sobre­viure a les vio­la­ci­ons de guerra i em va parir a mi. Ha vis­cut i viu en una soci­e­tat que la con­si­dera cul­pa­ble pel que li va pas­sar, una soci­e­tat que encara avui no està pre­pa­rada per accep­tar-la.” Ho va dir l’Ajna, pre­si­denta de l’asso­ci­ació Nens Obli­dats de la Guerra, durant un dis­curs a la seu de l’ONU, a Nova York, reco­llit en el docu­men­tal.

A Ruanda, el rela­tor espe­cial de la Comissió de Drets Humans de l’ONU cal­cula que es van come­tre entre 250.000 i 500.000 vio­la­ci­ons. A més, s’han docu­men­tat altres for­mes de violència sexual com la muti­lació geni­tal feme­nina, l’ampu­tació dels pits, l’escla­vi­tud sexual, l’avor­ta­ment forçat i el matri­moni no desit­jat.

Les dones tut­sis eren entre­ga­des als hutus cone­guts per les seves acci­ons bèl·liques, i les dones hutus que no es posi­ci­o­na­ven amb la seva comu­ni­tat, també eren vícti­mes de vio­la­ci­ons i altres tipus de violència.

Les xifres de Ruanda i de Iugoslàvia no són ofi­ci­als, perquè a la majo­ria dels con­flic­tes mol­tes de les vícti­mes no han sobre­vis­cut o ho han vis­cut en silenci. Ho va denun­ciar Passy Muba­lama, acti­vista i mem­bre de les Naci­ons Uni­des a la República Democràtica del Congo, con­flicte que els dar­rers mesos ha for­mat part de l’agenda d’actu­a­li­tat per l’esca­lada de violència.

Ca par­lar sobre aquesta invi­si­bi­lit­zació a la 55a sessió del Con­sell dels Drets Humans: “La Zawadi és mare de nou infants, però no coneix el pare del vuitè fill. Va ser vio­lada pels rebels men­tre ata­ca­ven el seu poble. Per por de les represàlies, mai no va expli­car a ningú què va pas­sar. Els abu­sa­dors eren tres homes armats sense iden­ti­fi­car.”

La por de l’estig­ma­tit­zació de la comu­ni­tat i la pròpia res­pon­sa­bi­li­tat fa que mol­tes dones silenciïn la vio­lació, fet que pro­voca una violència psi­cològica, una revic­ti­mit­zació i una pri­vació dels recur­sos judi­ci­als.

No és fins als tri­bu­nals ad hoc en què es jut­gen els crims de Iugoslàvia i Ruanda que no s’intro­du­eix la pers­pec­tiva de gènere a l’anàlisi dels con­flic­tes armats, explica Ezgi Kilinc, lli­cen­ci­ada en dret i espe­ci­a­lit­zada en dret inter­na­ci­o­nal: “En el cas de Ruanda, de fet, va ser el pri­mer cop que una ins­ti­tució va reconèixer la vio­lació com a mitjà per per­pe­trar el geno­cidi.” El trac­ta­ment jurídic de la violència sexual ha anat can­vi­ant al llarg de la història, des de la seva negació fins a la seva incor­po­ració al dret inter­na­ci­o­nal huma­ni­tari i al judici com a crim inter­na­ci­o­nal.

“Pren­dre pos­sessió del cos”

A l’Esta­tut de Roma, l’ins­tru­ment de la Cort Penal Inter­na­ci­o­nal, s’inclou dins de l’arti­cle 7, dedi­cat als crims con­tra la huma­ni­tat. Es deta­lla que la violència sexual pot ser penada sense neces­si­tat que hi hagi una con­nexió amb un con­flicte, i es parla de la violència sexual en un àmbit ampli, deta­lla Ezgi Kilinc: “S’entén la vio­lació no només com una pene­tració, sinó que insis­teix en el fet d’haver-hi una volun­tat de pren­dre pos­sessió del cos de la víctima. Pot ser un acte comès sobre el cos d’una víctima de qual­se­vol manera. Pot ser la humi­li­ació, l’amenaça o la degra­dació”.

En l’àmbit polític, l’eina més impor­tant ha estat la reso­lució 1325 del Con­sell de Segu­re­tat de l’ONU. Aquest ins­tru­ment va donar res­posta a les rei­vin­di­ca­ci­ons del movi­ment de dones i va reconèixer els crims de gènere dins de les guer­res, i va esta­blir reco­ma­na­ci­ons per als governs. Va ser el tret de sor­tida d’una sèrie de deu reso­lu­ci­ons més que van for­mar l’Agenda de Dones, Pau i Segu­re­tat, que enguany com­pleix el 25è ani­ver­sari. Aquest any també en fa 30 de la Pla­ta­forma d’Acció de Bei­jing, que va incloure “la dona i els con­flic­tes armats” entre les esfe­res d’espe­cial pre­o­cu­pació, va donar visi­bi­li­tat al tema i va for­mar un pre­ce­dent per a l’Agenda.

Tot i les eines polítiques, hi ha una difi­cul­tat per cons­truir una justícia penal inter­na­ci­o­nal, tant en el moment de la sentència com en el moment de la pre­venció, con­clou Ezgi Kilinc: “La frus­tració com a jurista és que la majo­ria de tex­tos no són vin­cu­lants, això vol dir que els estats no estan obli­gats a seguir-los. Això passa amb els drets de les dones i amb els drets humans en gene­ral.”

La Brenda, acti­vista del sud-oest de Colòmbia, va defen­sar: “El tre­ball que fem les dones a Colòmbia és fona­men­tal, recons­truïm el tei­xit social a través del tre­ball comu­ni­tari, som guar­di­a­nes de la memòria del nos­tre poble i aixe­quem la nos­tra veu con­tra la guerra. Però és una tasca molt com­pli­cada, perquè tenim una cul­tura patri­ar­cal molt arre­lada que menys­prea i invi­si­bi­litza la feina que fan les dones.” El procés de pau a Colòmbia entre el govern i les FARC el 2016 és el més reco­ne­gut inter­na­ci­o­nal­ment quant a l’apli­cació de la pers­pec­tiva de gènere.

Gràcies a les orga­nit­za­ci­ons de dones, aquesta pers­pec­tiva hi va ser pre­sent de forma trans­ver­sal. Durant el procés es van fer con­sul­tes, comis­si­ons inclu­si­ves i repre­sen­ta­ci­ons direc­tes de dones a les tau­les de nego­ci­a­ci­ons. A l’Acord de Pau, a més, es va deter­mi­nar que s’havia de comp­tar amb dones, joves i mem­bres LGT­BIQ+ dins de l’àmbit polític, es va pro­moure la par­ti­ci­pació de les dones a la repa­ració col·lec­tiva i es van orga­nit­zar acci­ons pen­sa­des direc­ta­ment per elles, com ara la cre­ació de llars d’infants en zones rurals per per­me­tre que les dones tin­gues­sin més accés a les ofer­tes labo­rals, tot emmar­cat dins d’un pla per solu­ci­o­nar el pro­blema de les dro­gues il·lícites.

La Con­venció sobre l’Eli­mi­nació de Totes les For­mes de Dis­cri­mi­nació Con­tra la Dona, la Cedaw, inclou la garan­tia del dret de par­ti­ci­pació de les dones en els pro­ces­sos de pau, així com que les seves deman­des i neces­si­tats es tin­guin en compte. De fet, des de la reso­lució 1325, cada cop les dones havien for­mat part més activa d’aquests pro­ces­sos i, a través del movi­ment encapçalat per les asso­ci­a­ci­ons de dones, s’havia acon­se­guit que fos­sin més inclu­sius per altres comu­ni­tats tra­di­ci­o­nal­ment exclo­ses.

Apar­ta­des a Ucraïna i Gaza

Tot i això, des de la guerra a Ucraïna i el geno­cidi a Gaza, l’aug­ment de la violència en l’àmbit glo­bal ha por­tat cap a unes dinàmiques cada vegada més auto­ritàries, segons explica la inves­ti­ga­dora Maria Vile­llas: “Aques­tes dinàmiques cada cop són també més patri­ar­cals, perquè els grans líders inter­na­ci­o­nals com poden ser Putin i Neta­nyahu deci­dei­xen com se solu­ci­o­nen els con­flic­tes sense cap mena de par­ti­ci­pació de la soci­e­tat civil i, con­seqüent­ment, sense cap par­ti­ci­pació de les dones.”

El retrocés és greu: aquest tan­ca­ment, a més de per­ju­di­car les dones, denota una crisi de la democràcia glo­bal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.