Política

Créixer per afrontar el futur

Vilafant té com a gran repte desplegar el polígon industrial per dinamitzar l’economia

La futura estació de tren i el sector que s’hi ha de desenvolupar, clau per generar habitatge i comerç

La construcció de l’institut ja no pot esperar i l’Ajuntament confia que la Generalitat el desencalli

Generar habitatge és clau per un municipi on la tipologia és residencial unifamiliar

Un poble que ha cres­cut en extensió amb un model de cases uni­fa­mi­li­ars i sec­ci­o­nat per l’AP-7. Aquesta és a vista d’ocell, i de manera molt esquemàtica, la foto­gra­fia de Vila­fant. Manen la geo­gra­fia i l’urba­nisme, és clar. Però aquest model com­porta rep­tes impor­tants i s’estan abor­dant. La revisió del pla d’orde­nació urbana muni­ci­pal i els cri­te­ris amb els quals es plan­teja en són la prova. Aquests no venen d’ara, no són nous, però la seva gestió mar­carà el camí que seguirà el muni­cipi per con­ti­nuar crei­xent en qua­li­tat de vida i opor­tu­ni­tats. Hi ha un cert con­sens, més enllà de la necessària crítica política, entre l’alcal­dessa i el cap de l’opo­sició. És un punt de par­tida. Si més no, no es res­pira cris­pació. I això és bo.

Fa dècades, i és impor­tant des­ta­car-ho per mirar el futur, Vila­fant va rebre molta gent de Figue­res. Bus­ca­ven un model de casa uni­fa­mi­liar. Durant anys, els nou­vin­guts se sen­tien més de la capi­tal de l’Alt Empordà que no pas de Vila­fant. En aquell moment es va tenir clar que s’havia d’apos­tar per ver­te­brar la cohesió social. Amb els anys s’ha rever­tit gràcies al tre­ball que es va fer des de l’Ajun­ta­ment i les enti­tats. La base és sòlida per abor­dar els rep­tes que han de mar­car la diferència. I és impor­tant, i aquí tor­nem a tro­bar un con­sens entre govern i opo­sició, acon­se­guir ingres­sos, perquè estem davant un muni­cipi car de man­te­nir. Per donar-ne una idea posa­rem sobre la taula els quilòmetres de car­rers o zones ver­des que té per man­te­nir. Tot això ha d’anar lli­gat a gene­rar habi­tat­ges més enllà de les case­tes. Vila­fant no s’escapa de l’epidèmia de falta d’habi­tatge, però la seva tipo­lo­gia urbana no ajuda. El muni­cipi ha de saber des­ple­gar el crei­xe­ment urbanístic al vol­tant de la futura nova estació de tren, on a més de gene­rar blocs d’habi­tat­ges es crearà comerç i res­tau­ració i, en segon lloc, el des­ple­ga­ment de la zona indus­trial, pen­sada per fer de reforç a Vila­ma­lla, si bé atra­ient petita i mit­jana empresa.

Aquest any, l’Ajun­ta­ment compta amb un pres­su­post de 6.709.392 euros. Això repre­senta una des­pesa de 1.177 euros per habi­tant. En el capítol d’inver­si­ons, es pre­veu des­ti­nar 834.000 euros a diver­sos pro­jec­tes. Un 63% seran per a la reforma de car­rers, la millora de la xarxa d’aigües i el pla d’asfal­tatge. La reforma del car­rer Almogàvers és un dels prin­ci­pals pro­jec­tes de millora. El pres­su­post també aug­menta les par­ti­des en edu­cació, benes­tar, salut i joven­tut. A més, incor­pora per pri­mer cop una par­tida específica per a la gent gran. Més en con­cret, el pres­su­post pre­veu la com­pra d’una màquina escom­bra­dora per aug­men­tar la neteja del muni­cipi, la reno­vació de part de l’enllu­me­nat públic per fer-lo més efi­ci­ent i la millora dels parcs i jar­dins. També es des­ti­narà una par­tida a la ins­tal·lació de càmeres de vide­o­vi­gilància. En edu­cació, que és la des­pesa social que més creix, es farà un nou con­tracte per a la llar d’infants.

Les infra­es­truc­tu­res

Pel que fa a l’estació de tren, des del govern de la Gene­ra­li­tat s’ha impul­sat la for­mació d’un grup d’anàlisi de les neces­si­tats del sec­tor empre­sa­rial i logístic de Girona quant al trans­port fer­ro­vi­ari de mer­ca­de­ries i s’ha acor­dat la sig­na­tura d’un pro­to­col per desen­vo­lu­par les obres de la segona fase de la vari­ant de Figue­res de la línia fer­roviària Bar­ce­lona-Port­bou i les actu­a­ci­ons a dur a terme a l’estació d’alta velo­ci­tat Figue­res Vila­fant perquè rebi ser­veis d’ample con­ven­ci­o­nal. L’alcal­dessa, Montse de la Llave, diu que esta­ran vigi­lants perquè es facin tots els estu­dis per mini­mit­zar l’impacte, perquè s’han de fer diver­ses actu­a­ci­ons i “totes pas­sen pel muni­cipi”. “Aquí se’ns con­cen­tren molts de rep­tes –explica De la Llave–, com ara la C-31, car­re­tera de ve de l’Escala i que s’ha d’ampliar des de Vila­ma­lla, passa per Vila­fant i enllaçarà amb l’estació del TAV; la nova sor­tida de l’antiga auto­pista, entre Figue­res i Vila­fant; el tram de la car­re­tera de Bor­rassà fins a Vila­fant, on hi ha un sec­tor que s’inunda; aquesta és de la Dipu­tació. Com veu, per cada infra­es­truc­tura ens toca un inter­lo­cu­tor dife­rent, que és qui en té la com­petència.” Les veus crítiques no s’han fet espe­rar. La Iae­den-Sal­vem l’Empordà pre­senta al·lega­ci­ons a dos pro­jec­tes, el de la vari­ant de Vila­fant i el de la nova con­nexió de l’N-2 amb l’AP-7. Un dels argu­ments és denun­ciar que no és neces­sari des­do­blar una N-2 “en plena emergència climàtica i de seguir cons­truint i ampli­ant car­re­te­res en ple segle XXI i en una comarca, sos­te­nen, cosida per aquest tipus d’infra­es­truc­tu­res”. Un equi­pa­ment impor­tant per al muni­cipi és la cons­trucció de l’ins­ti­tut. Fa massa anys que s’està en bar­ra­cons i ara ja és una neces­si­tat urgent. Segons explica l’alcal­dessa, la Gene­ra­li­tat s’ha com­promès a ini­ciar les obres d’aquí a un parell d’anys.

Jun­ta­ment amb l’habi­tatge, que també és una emergència, la sequera pre­o­cupa, i molt. Ara mateix, Vila­fant, jun­ta­ment amb altres muni­ci­pis de l’Alt Empordà, es troba en situ­ació d’emergència. Però el muni­cipi ja anys que hi tre­ba­lla, si més no reno­vant la xarxa d’aigua. A més, Vila­fant ha començat a fer ser­vir aigua rege­ne­rada per al reg de super­vivència dels arbres i la neteja viària. De moment per a aques­tes tas­ques s’està fent ser­vir l’aigua acu­mu­lada al dipòsit del parc Rovetta, a la zona Aren­gada Nord, que dis­posa de 150.000 litres acu­mu­lats d’aigua de la pluja. Un cop s’hagi bui­dat, la intenció és reom­plir-lo amb aigua rege­ne­rada que s’anirà a bus­car a l’EDAR de Figue­res. L’Ajun­ta­ment ha impul­sat aquesta acció amb la volun­tat de fer un apro­fi­ta­ment màxim del recurs en aquesta situ­ació de sequera. El dipòsit per­met emma­gat­ze­mar aigua rege­ne­rada per poder regar i nete­jar els car­rers. Una opció que, segons De la Llave, faci­lita dis­po­sar d’aigua per fer aques­tes tas­ques en aquests moments de sequera extrema. La cul­tura també forma part del pro­grama. L’Ajun­ta­ment ha com­ple­tat després de més dues dècades la reha­bi­li­tació del cas­tell de Palol Sabaldòria, un con­junt arqui­tectònic for­mat, a més, per una església pre­romànica, i un mas. El pro­jecte entra ara en la fase de la redacció del pla d’usos, que ha de defi­nir a què es des­ti­narà aquest nou equi­pa­ment, després d’una actu­ació que ha durat anys.

Lliure de cacera
Vilafant és un municipi lliure de caça en tot el seu terme. L’Ajuntament va rebre el novembre passat el vistiplau de la Generalitat a la petició de ser declarat un municipi on es prohibeix aquesta activitat. El ple de Vilafant ja ho havia aprovat el maig del 2021, però finalment a finals de l’any passat es va poder fer efectiu amb una senyalització específica de tots els camins del terme, que anunciarà la prohibició de caçar a tot el municipi. “Amb aquesta prohibició volem garantir que la nostra ciutadania pugui passejar pels camins i els itineraris saludables dels quals disposem amb tota seguretat. La petició de fer de Vilafant un municipi lliure de cacera, es va fer el 2021, moment en què vam veure què era incompatible tenir gent passejant pel nostre entorn natural amb les batudes de caçadors”, ha destacat l’alcaldessa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.