Política

Pau Presas

Alcalde de Cassà de la Selva (Fem Cassà)

“Volem ser un poble que sigui un referent comercial i industrial”

“La reforma prevista a l’antiga carretera provincial permetrà treure els cotxes de les voreres, que quedaran per als vianants”

“Hem aprovat el pressupost més alt de la història del poble i tenim tres prioritats: fer un Cassà endreçat, net i segur”

La reforma de carrers, el pàrquing de Can Rich i altres actuacions ajudaran el comerç local Hem posat més càmeres i som molt proactius en les ocupacions delinqüencials

El grup muni­ci­pal de Fem Cassà, inte­grat per mili­tants d’ERC –com el mateix alcalde– però també per mem­bres inde­pen­dents, ha creat una majo­ria abso­luta (15 regi­dors de 17) pac­tant amb Juntsx­Cat. En aquest man­dat s’estan afron­tant sobre­tot obres de remo­de­lació de car­rers, nous apar­ca­ments i la con­so­li­dació del ser­vei de reco­llida porta a porta. Mes enda­vant, anun­cia l’alcalde, s’anirà per pro­jec­tes de més enver­ga­dura.

Va apos­tar per pac­tar amb Junts, tot i que només li calia un sol regi­dor més. Per què?
Perquè des del pri­mer moment que ens vam pre­sen­tar vam avi­sar que posaríem els interes­sos del poble al davant dels de par­tit. Anàvem amb la volun­tat de poder afron­tar els can­vis i les actu­a­ci­ons amb como­di­tat. I aquest pacte ens per­met tre­ba­llar en aquest sen­tit.
Han apro­vat el pres­su­post més ele­vat de la història de Cassà?
Sí, i ho hem fet per afron­tar les tres pri­o­ri­tats que tenim, que és fer un poble net, endreçat i segur. Són una mica més de 17 mili­ons, fet que suposa un incre­ment d’un 7,06% res­pecte a l’any ante­rior.
Per tenir el poble més “net”, han can­viat el sis­tema de reco­llida dels resi­dus. Els resul­tats són bons, de moment?
L’1 de desem­bre vam començar l’apli­cació del nou sis­tema porta a porta i en fem una molt bona valo­ració. És un canvi molt impor­tant i, a més a més, cre­iem que hi ha hagut una molt bona implan­tació i els resul­tats són molt bons. Hem pas­sat d’estar pel 40% de reci­clatge a estar en un 80%. Hi ha tin­gut molt a veure també l’incre­ment de per­so­nal i recur­sos per a la neteja viària.
Per què s’ha fet aquest incre­ment de per­so­nal?
A prin­cipi de legis­la­tura vàrem incre­men­tar el per­so­nal de neteja viària i també els recur­sos per a aquest àmbit. Des del desem­bre hem assu­mit direc­ta­ment tota la neteja viària del poble. Això ha coin­ci­dit amb l’apli­cació del nou model de reco­llida de resi­dus, que ha supo­sat l’eli­mi­nació de totes les àrees de con­te­ni­dors del poble, que eren prop de 130 àrees. Hem tin­gut sort perquè els ciu­ta­dans s’han com­promès amb els can­vis.
La població s’ha adap­tat al nou sis­tema del porta a porta?
Ha estat molt posi­tiu, perquè seria impos­si­ble que això fun­cionés bé sense el com­promís d’una gran majo­ria de cas­sa­nen­ques, però a més hi ha el com­promís, hi ha els recur­sos i, en aquest cas, la volun­tat per part de l’admi­nis­tració. Cal afe­gir-hi el fet que, si hi ha alguna incidència, des de l’Ajun­ta­ment i con­jun­ta­ment amb la poli­cia local, s’acti­ven una sèrie de dis­po­si­tius poli­ci­als per garan­tir més tran­quil·litat als veïns.
Par­lant d’un Cassà “segur”, han aug­men­tat el nom­bre de càmeres de segu­re­tat. Per què?
Les dades que tenim res­pecte a segu­re­tat són bones, però cal seguir. Aquest any aca­ba­rem d’esten­dre una mica les zones cober­tes per les càmeres. Això és útil, sobre­tot per poder con­tro­lar entra­des i sor­ti­des del poble. També mol­tes vega­des ens ser­veix per poder iden­ti­fi­car algun infrac­tor i això després per­met poder-lo loca­lit­zar i després poder san­ci­o­nar efec­ti­va­ment. Ens ha ser­vit per algun acte incívic, també per algun abo­ca­ment.
L’Ajun­ta­ment ha estat pro­ac­tiu a evi­tar ocu­pa­ci­ons il·legals. Com ho han pogut fer?
I en aquest sen­tit hem fet un pas més, és a dir, hi apli­quem el nou pro­to­col que es desprèn de l’acord de la junta de magis­trats de l’Audiència Pro­vin­cial de Girona que per­met, en el cas d’ocu­pa­ci­ons il·legals o delinqüenci­als, poder actuar sense la neces­si­tat d’un informe judi­cial.
Pas­sem al Cassà “endreçat”. Hi ha par­ti­des per a arran­ja­ments i refor­mes de car­rers?
Hem estat avançant. Hem acon­se­guit sub­ven­ci­ons, per exem­ple, de l’Agència Cata­lana de l’Aigua per a la reno­vació de la xarxa d’aigua i de la Dipu­tació de Girona per asfal­tar camins veïnals. No es poden asfal­tar tots, però sí que podem acon­se­guir que esti­guin en bones con­di­ci­ons. En con­cret es millora l’accés al refugi de les Gavar­res i s’asfalta un camí veïnal al veïnat de les Ser­res, entre altres actu­a­ci­ons. Més enda­vant farem actu­a­ci­ons a la plaça de la Coma. Són sub­ven­ci­ons que ens per­me­ten abor­dar pro­jec­tes sense haver de car­re­gar les arques muni­ci­pals. I, un cop aca­ba­des aques­tes i diver­ses refor­mes de car­rers, podrem començar a cobrir pro­jec­tes de més enver­ga­dura.
Quins serien aquests pro­jec­tes de més enver­ga­dura?
Un dels grans pro­jec­tes de futur serà la cre­ació d’una nova bibli­o­teca. La remo­de­lació de Can Fri­gola per­metrà fer uns can­vis en el repar­ti­ment d’espais i més enda­vant ani­rem per tenir una bibli­o­teca que tindrà les dimen­si­ons que el muni­cipi es mereix.
Al cen­tre també hi ha reno­vació d’algu­nes vies?
Ja han començat les obres al car­rer del Molí, on farem calçada única, reno­vem les vore­res i pri­o­rit­zem el trànsit dels via­nants. Una reforma sem­blant es farà als car­rers de Puig­cu­gul, i al car­rer del Pont, també, que són dos pro­pers al cen­tre i al comerç. Aques­tes actu­a­ci­ons pre­te­nen con­tri­buir a la millora del pas però també a la dina­mit­zació comer­cial.
Aquí també hi tindrà un paper impor­tant el nou apar­ca­ment de l’antiga fàbrica Rich?
Exacte. El fet de dina­mit­zar tot el que és el comerç local, al cen­tre, l’acti­vi­tat econòmica, que hi hagi movi­ment, és un ele­ment de cohesió social. I una de les prin­ci­pals deman­des és la manca d’apar­ca­ments pro­pers al cen­tre del poble. Per tant, es va poder arri­bar a un acord, amb els pro­pi­e­ta­ris de l’antiga fàbrica, que està situ­ada prop de la car­re­tera pro­vin­cial i també prop de la plaça de la Coma, per cons­truir un apar­ca­ment. Ja han començat els tre­balls d’ender­roc i segu­ra­ment estarà aca­bat aquest mateix any.
Ara, la manca d’apar­ca­ment és visi­ble a l’antiga car­re­tera pro­vin­cial, on els cot­xes apar­quen a la vorera. Hi ha solució?
Aquest és un dels gran espais que també tenim pro­jec­tat reor­de­nar. La car­re­tera pro­vin­cial és una de les artèries de cir­cu­lació, tant de vehi­cles moto­rit­zats com de via­nants. La reforma pre­vista per­metrà treure els cot­xes de les vore­res, que que­da­ran per als via­nants, i hi haurà millo­res en acces­si­bi­li­tat. La reno­vació de la car­re­tera serà una altra de les palan­ques que con­tri­bui­ran al desen­vo­lu­pa­ment comer­cial al cen­tre.
Han apro­vat unes aju­des per als comerços que vul­guin obrir al cen­tre. Amb quina intenció?
Perquè és impor­tant que hi hagi nous comerços i també és impor­tant mirar que els que hi ha no tan­quin o que tin­guin relleu. D’altra banda, hem modi­fi­cat el regla­ment de mer­cats, i el dels dis­sab­tes, a més d’ali­men­tació, s’ampliarà a altres tipus de pro­duc­tes. I aca­bem d’obte­nir, a través del SOC, la cre­ació d’una plaça per a un agent d’ocu­pació i desen­vo­lu­pa­ment local (AODL), que tindrà com a objec­tiu prin­ci­pal desen­vo­lu­par un pla de tre­ball enfo­cat en la con­so­li­dació i dina­mit­zació del tei­xit econòmic del nos­tre muni­cipi i també de la nos­tra zona d’influència econòmica i social.
Cassà es troba al cen­tre d’una cruïlla de vies de comu­ni­cació impor­tants. Ho explo­ten prou?
Pre­ci­sa­ment, el que volem acon­se­guir és que Cassà exer­ceixi aquest paper de capi­ta­li­tat que té a la zona. I que tin­gui influència en el desen­vo­lu­pa­ment comer­cial i indus­trial de tota l’àrea de la qual és un punt cen­tral. Històrica­ment hem estat un refe­rent en l’àmbit indus­trial i comer­cial i volem seguir essent-ho. I també en els àmbits cul­tu­ral, edu­ca­tiu o sani­tari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.